Rörken premiär

Det ser ut som om premiären möjligen kommer att krocka med mina aktiviteter...
Jag ska byta däcken på hojen (äntligen) :crash
Samtidigt tänkte jag passa på att lacka fälgarna och minimoton.

Risken är m.a.o. att jag står helt hojlös då det är premiär :(

Blir det så kommer jag nog iaf och viftar med flaggor samt kameran :tummenupp
 
Vi räknar med att du ska vara där med kameran Krypto! Vi kommer att ge dig körförbud hur som helst så att du ska kunna stå där och fotografera oss andra istället! :p
 
Kryptonit skrev:
Det ser ut som om premiären möjligen kommer att krocka med mina aktiviteter...
Jag ska byta däcken på hojen (äntligen) :crash
Samtidigt tänkte jag passa på att lacka fälgarna och minimoton.

Risken är m.a.o. att jag står helt hojlös då det är premiär :(

Blir det så kommer jag nog iaf och viftar med flaggor samt kameran :tummenupp

Blir det någon däckbrännarsession någonstans, innan dom dör dom gamla bakelitringarna menar jag..
 
Penguin skrev:
Vi räknar med att du ska vara där med kameran Krypto! Vi kommer att ge dig körförbud hur som helst så att du ska kunna stå där och fotografera oss andra istället! :p

Körförbud.. Nä nä.. Jag kommer att schasa bort alla storhojsåkare ibland och köra ensam på banan när jag är där :crash
 
Nalken skrev:
Blir det någon däckbrännarsession någonstans, innan dom dör dom gamla bakelitringarna menar jag..

Givetvis kommer det bli en sådan session :tummenupp

Kommer med största sannorlikhet att bränna tills det smäller eller hojen börjar koka.. Dokumentera det hela kommer att göras också.
Det kan nog bli en stunds börnande för att nöta ner de gamla hockeypuckarna :rock
 
sv650 skrev:
Jag hade en första sådan igårkväll! :fakta

Framdäcket är snart slut medans bakdäcket verkar passa bäst på en glidare eller touringhoj. Vill ha Pilot Sport men vill bränna ner bakdäcket först för att kunna byta båda samtidigt med gott samvete. Nästan 3 mm tog jag igår.

Finns på både bild och film! (Taz dokumenterade)

Här hör man att vissa badar i pengar :fakta
 
Åhh nej inte är det nån fara skedd här heller!! *ler*

Det var precis tvärs om...altså jag menade det jag skrev, inget tok mellan raderna! Ett perfekt inlägg från dig!

:tummenupp /C
 
Vilka dB regler gäller? Funkar det med en motard? Det blir lite små jobbigt om man harvar ända rill Rörken fäör att sedan bli tvungen att vända....

Jag har ett förhållandevis tyst system på det går att besikta med... men det betyder ju inte att det är tillräckligt tyst...

Vda gäller är det 100 dB vid passering eller?
 
Superbus 640:

100db förbipassering gäller även i år. Även om du har ett ganska tyst system rekommenderar jag att du fixar gnistgaller att ta till om du visar dig låta för mycket. En mycket enkel och effektiv åtgärd.
 
Ugluk skrev:
Superbus 640:

100db förbipassering gäller även i år. Även om du har ett ganska tyst system rekommenderar jag att du fixar gnistgaller att ta till om du visar dig låta för mycket. En mycket enkel och effektiv åtgärd.


Förklara gärna lite mer..

Rörken ring :kär
 
Det är en tant som klagar över oljud i närheten. Och motardernas ljud tränger in till henne mer än vad övriga hojar gör. Detta har inneburit att det varit lite käbbel ang ljudnivåer och mobbade motardåkare.
En gräns är satt och det tycker jag är helt riktigt allt för att få behålla körtiderna. Sen är det skit samma om hojarna går genom besiktningen eller inte är det 100 dB som gäller så är det bara att anpassa sig efter det. Problemet för oss motardåkare är att det är en rackarns bit att åka för att sedan bli nekade pga ljudet... Men man måste ju testa så det är väl bara att åka dit på vinst och förlust...

100 dB mäts vid passering på start och målrakan om jag inte minns fel. Ugluk kan det där om du vill ha mer info.
 
Superbus 640 skrev:
Det är en tant som klagar över oljud i närheten. Och motardernas ljud tränger in till henne mer än vad övriga hojar gör. Detta har inneburit att det varit lite käbbel ang ljudnivåer och mobbade motardåkare.
En gräns är satt och det tycker jag är helt riktigt allt för att få behålla körtiderna. Sen är det skit samma om hojarna går genom besiktningen eller inte är det 100 dB som gäller så är det bara att anpassa sig efter det. Problemet för oss motardåkare är att det är en rackarns bit att åka för att sedan bli nekade pga ljudet... Men man måste ju testa så det är väl bara att åka dit på vinst och förlust...

100 dB mäts vid passering på start och målrakan om jag inte minns fel. Ugluk kan det där om du vill ha mer info.

Detta stämmer :hej
Men det var detta jag ville ha mer info om :)
"gnistgaller att ta till om du visar dig låta för mycket"
 
Enklast möjliga är en avskuren pilsnerburk med hål i botten som du drar fast med en slängklämma runt utblåset. På så sätt dämpar du ljudet men du dödar även draget i motorn men i valet av att köra eller inte köra så...

Sen beror det på hur din dämpare ser ut på min går det med en sådan anordning. Lätt att ha med sig för att kränga på om det väsnas förmycket.

Sen finns det nog många andra "snyggare" lösningar men ingen så brutal och rätt lösning. Det svåraste är att välja rätt burk :öl . Pripps duger inte, Norrlands guld ger alltid ett "super nice" intryck :rock
 
Last edited:
Superbus 640 skrev:
Enklast möjliga är en avskuren pilsnerburk med hål i botten som du drar fast med en slängklämma runt utblåset. På så sätt dämpar du ljudet men du dödar även draget i motorn men i valet av att köra eller inte köra så...

Sen beror det på hur din dämpare ser ut på min går det med en sådan anordning. Lätt att ha med sig för att kränga på om det väsnas förmycket.

Sen finns det nog många andra "snyggare" lösningar men ingen så brutal och rätt lösning. Det svåraste är att välja rätt burk :öl . Pripps duger inte, Norrlands guld ger alltid en "super nice" intryck :rock

:D Men man måste ju även se till att burken matchar hojen :rolleyes:.

Själv måste jag få ner db för att få köra på bana (mantorp) och försöker hittan en bra lösning för detta.
Ska prova med detta tips, man har ju några burkar att pröva med efter kommande helg :öl


:rock
 
Ölburkar är i aluminium och håller inte så bra, jag har blåst sönder sådana med mina Sebring auspuffanlage...

Igår blev jag dock klar med en uppsättning riktiga dB-ätare som jag ska provköra på Åland i helgen och kolla att det verkligen plockar ner ljudet tillräckligt lågt (och se hur mycket effekt som försvinner). Ska ordna bild på underverken.
 
TomK skrev:
Ölburkar är i aluminium och håller inte så bra, jag har blåst sönder sådana med mina Sebring auspuffanlage...

Igår blev jag dock klar med en uppsättning riktiga dB-ätare som jag ska provköra på Åland i helgen och kolla att det verkligen plockar ner ljudet tillräckligt lågt (och se hur mycket effekt som försvinner). Ska ordna bild på underverken.


Nu har man ju några burkar att ta av :rolleyes: så man kan ju ta att det är en begränsad livslängd....

Ska bli intressant att se hur din lösning ser ut.
 
Tur att man numera kör supertyst hoj :D

Men jag vet inte hur jag ska kunna ta mig till uppsala till kl 18....när jag slutar jobbet i södertälje tidigast kl 18 :confused: :confused:
 
greven skrev:
Tur att man numera kör supertyst hoj :D

Men jag vet inte hur jag ska kunna ta mig till uppsala till kl 18....när jag slutar jobbet i södertälje tidigast kl 18 :confused: :confused:
Titta på din Avatar... :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top