Rörken idag ?? 25/7

Tack för det! Givetvis har du rätt - alla ska ha sitt, och alltid under förutsättningen att man bibehåller säkerheten så långt det är möjligt.
Det du berättar om oförsäkrade gruppen på bandagar verkar hårresande... :skrämd
Viktigast är som sagt säkerheten, och att det aldrig går prestige i körningen.

Jag pysslar även med dykning och där är ödmjukhet A&O. Ibland t.o.m skillnaden på liv och död. Fanns samma tänk i trafiken ute på vägarna så vore man glad.

Väl skött arrangemang där uppe på Rörken, och alla instruktörer ska ha heder för den insats som görs! :tummenupp

Varför är inte detta en riksomfattande verksamhet från SMC?
Det borde det ju vara.
 
Ullis skrev:
Om jag fått rätt info. om Anneli så är jag förvånad om hon kan köra.....möjligtvis bara va instruktör då.

Efter en sjuhelveteslång månad så kan jag faktiskt köra. Inte några hastighetsrekord och inte alls smärtfritt men ändå. I´m back! :yoparty



:näsblod
 
Eftersom jag inte avsåg någon enskild person väljer jag att inte citera någon.

Det jag menar är att när det blir fullt i en grupp tar folk en väst i en annan grupp trots att de inte har tillräckligt med fart för att köra i den gruppen.

Att 1-2 personer lär sig mer är ju alltid bra men om 15 st samtidigt åker omkring och svär i hjälmen är inte så mycket vunnet.
Dessutom, som M:et skrev, så är banan liten och det spelar ingen roll vad man har för hoj, det går ändå inte att komma om säkert på så många ställen.
Därför kör man istället om där man inte borde med för små marginaler vilket garanterat kommer att leda till en olycka så småningom.

Jag påtalade problemet i grön grupp för en instruktör, troligtvis samma som M:et sagt till, och det vart bättre.

En bra lösning på problemet vore att tvinga folk att köra upp sig genom grupperna.
Då skulle man inte kunna gå från tex gul till orange utan att en instruktör godkänt det.
En markering för grupp vid anmälan tex.
 
Det är en lösning som nog inte är så dum!
Men vad händer om det inte dyker upp mer än två tre st "gröningar"? Ska de då ha banan helt själva, samtidigt som rosa respektive orange grupper är "överfulla"
(bara spånar på en tanke)
Men troligen ar det du säger det effektivaste.

Kan en förändring av passens längd vara nåt när det är tokmycket folk?
Säg: Man gör TVÅ orange grupper, två rosa osv vid ev. behov, och körpasset är bara 10 min långt.
Eller blir det för mycket nytänkande?
Går det att gemomföra rent praktiskt?

Med detta resonemang skulle det bli 6 grupper de dagar det är tokchokat med folk.
6? hur tänker jag då? Jo: Gul grupp är väl sällan överfull? Likaså grön?
Dessa grupper har alltså inte samma behov av att delas in i två subgrupper.

I dag rastas 4 grupper / timme
Med mitt förslag rastas 6 grupper / timme då så behövs.
4 grupper per timme ligger alltid kvar som bas för verksamheten.

Med det förslaget blir inte banan igenkorkad ens för de som åker i orange/rosa = säkerheten ökar och varje elev får ett större mått av kontroll via instruktör, som i sin tur kan följa upp den enskilde bättre, och därigenom ge sitt samtycke till uppflyttning till högre grupp.

M.v.h
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Det är en lösning som nog inte är så dum!
Men vad händer om det inte dyker upp mer än två tre st "gröningar"? Ska de då ha banan helt själva, samtidigt som rosa respektive orange grupper är "överfulla"
(bara spånar på en tanke)
Men troligen ar det du säger det effektivaste.

Kan en förändring av passens längd vara nåt när det är tokmycket folk?
Säg: Man gör TVÅ orange grupper, två rosa osv vid ev. behov, och körpasset är bara 10 min långt.
Eller blir det för mycket nytänkande?
Går det att gemomföra rent praktiskt?

Med detta resonemang skulle det bli 6 grupper de dagar det är tokchokat med folk.
6? hur tänker jag då? Jo: Gul grupp är väl sällan överfull? Likaså grön?
Dessa grupper har alltså inte samma behov av att delas in i två subgrupper.

I dag rastas 4 grupper / timme
Med mitt förslag rastas 6 grupper / timme då så behövs.
4 grupper per timme ligger alltid kvar som bas för verksamheten.

Med det förslaget blir inte banan igenkorkad ens för de som åker i orange/rosa = säkerheten ökar och varje elev får ett större mått av kontroll via instruktör, som i sin tur kan följa upp den enskilde bättre, och därigenom ge sitt samtycke till uppflyttning till högre grupp.

M.v.h

Förslaget är isig mycket bra, men med tanke på mängden instruktörer, och att vi har teoripass med grupperna, så kan det bli rätt så körigt...
Någon instruktör får rätta mig om jag har fel.
Sedan kan det faktist bli så att folk vill byta grupper pga den korta körtiden...man vill gärna (om jag förstått saken rätt) köra så mycket som möjligt på en kväll.
 
Optimera tidsuttaget

JO...jag anar att antalet instruktörer KAN vara begränsande, det går ju åt ett par till, eller fyra, ja om inte samma instruktörer kan tänka sig att köra flera gånger? Men de kanske inte gärna byter grupp/färg?

Hur teoripassen skulle påverka mitt förslag kan jag inte se, då detta är en verksamhet för sig, och som (väl?) är före man går in i gula gruppen.
Och DEN delen av verksamheten (liksom grön grupp) skulle ju lämnas oberörd av förslaget.

Iofs KAN det ju uppstå ett stort behov av FLERA teoriklasser nån kväll, men då föreslår jag att EN och samma instruktör tar de klasserna, så visst, helt klart går det åt några fler människor. Men inte så många, och inte hela tiden.
Under den pågående verksamheten i klassrum och på bana går det faktiskt inte åt en enda till!

Logistik ÄR svårt, och detta löser vi inte nu.
Men mitt förslag är ju i sin helhet att OM det finns några "extra" instruktörer vid något tillfälle, så kan man iaf ha denna plan i rockärmen, och vara bredd att lösa ut den med kort varsel.

Iaf värt att dikutera på nåt möte ni har?

Keep up the good work! :tummenupp
 
Last edited:
Ähh varför hålla på o fixxa något som inte är trasigt?
Tycker det funkar fint idag. Var väll ju bara du som inte visste att grön var
snabba gruppen när du stod där o valde väll?
Lite mer info ang grupperna på teorin kanske?
Sedan är det väll bara tuta o köra.
 
jag tycker inte att 10minuterspass är något att satsa på. Det är ju de sista 5 minutrarna som däcken är varma och flytet flyter! :banana
Ang. teorin har det varit olika varje kväll, vad jag sett, ibland har nån civilklädd instruktör hållt tal för alla förstagångarna en kväll. Nästa kväll, är det olika på teoripassen.

10min blir för hattigt, jag har för mig att jag läst förslaget tidigare.
Jag tycker det funkar rätt bra på Rörken nu, det är inte så hysteriskt som för nått/några år sedan med västeriet och omkullkörningar.
Fler län är ju på G att starta upp liknande arrangemang, vilket ju skulle minska trycket på Rörken :tummenupp

Det har också varit på förslag om att SMC-uppsala-medlemmar skulle haft förtur i kön o.s.v. o.s.v.

Rörkenarrangemanget har inte alltid sett ut som idag, det har förändrats från år till år, så nytänkandet är det inget fel på, enligt mig.
 
TinaTjejen skrev:
Det har också varit på förslag om att SMC-uppsala-medlemmar skulle haft förtur i kön
Coolt :yoparty

Vet att en MC-klubb i Stockholm ordnade körningar på banan där SM i Gokart kördes nyligen så någon från SMC borde väl kunna få till regelbundna körningar där kan man tycka.

Tyvärr så är ju de flesta på Rörken jäkligt trevliga så jag skulle inte överge stället även om det fanns körningar i Stockholm :)
 
sandstream skrev:
Coolt :yoparty
Vet att en MC-klubb i Stockholm ordnade körningar på banan där SM i Gokart kördes nyligen så någon från SMC borde väl kunna få till regelbundna körningar där kan man tycka.
Tyvärr så är ju de flesta på Rörken jäkligt trevliga så jag skulle inte överge stället även om det fanns körningar i Stockholm :)

Så när ska du byta din avatarbild till en glad person då? :tungan
Ser ut som du bitit i en riktigt sur citron där : )
 
sandstream skrev:
Coolt :yoparty

Vet att en MC-klubb i Stockholm ordnade körningar på banan där SM i Gokart kördes nyligen så någon från SMC borde väl kunna få till regelbundna körningar där kan man tycka.

Tyvärr så är ju de flesta på Rörken jäkligt trevliga så jag skulle inte överge stället även om det fanns körningar i Stockholm :)
men så vart det aldrig:)
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top