Rörken 2006

Status
Ej öppen för fler svar.
Motardkörning efter klockan nio.

När motarderna svartflaggades igår, efter det att det hade framkommit att dessa inte får köras efter nio (jag letade efter Länsstyrelsens beslut? eller var det nu har framgått men inte hittat) så föreslogs det att man gör en omkastning i körschemat för gul och grön grupp 20:45 och 21:00 så att alla får fyra pass.

Påminner om det så att de ansvariga kan diskutera igenom förslaget innan nästa måndag.
 
Jag tycker vi svartflaggar kärringen som klagar istället... :mad:
 
Jag tycker vi svartflaggar hela världen för den är orättvis och elak ; (



Eller så försöker vi hitta en normal lösning på problemet som Titania sa ; )
 
ReDan skrev:
2377530 Jag tycker vi svartflaggar hela världen för den är orättvis och elak ; (



Eller så försöker vi hitta en normal lösning på problemet som Titania sa ; )

Jag tycker Titanias förslag är mycket bra!
 
Simba skrev:
2379461 Jag tycker Titanias förslag är mycket bra!
Självklart är det ett ypperligt förslag, det var ju mitt... *flinar*

Nu finns det en liten hake. Det fanns en motard i gul grupp i måndags vilket skulle innebära att den stackarn bara skulle få köra två pass, 18.45 samt 19.45.

När jag tänker vidare så innebär förbudet även att ev motarder i rosa och orange grupp bara får tre pass. Det är bara grön grupp som går att lösa på det här sättet.

Ja ja, ni får klura och fundera så att det blir en optimal lösning för alla.
 
Titania skrev:
2380128 Självklart är det ett ypperligt förslag, det var ju mitt... *flinar*

Nu finns det en liten hake. Det fanns en motard i gul grupp i måndags vilket skulle innebära att den stackarn bara skulle få köra två pass, 18.45 samt 19.45.

När jag tänker vidare så innebär förbudet även att ev motarder i rosa och orange grupp bara får tre pass. Det är bara grön grupp som går att lösa på det här sättet.

Ja ja, ni får klura och fundera så att det blir en optimal lösning för alla.
Förbudet har väl med bullergränser att göra eller hur inte hojtypen. Högpresterande enstånkor har en tendens att låta mycket därav förbudet. Rätta mig om jag har fel i detta påstående. Det kan ju vara så att de som pressar sina motarder mest är de som låter mest och de kör i grön grupp. Kan vi ha sådan tur att problemet bara existerar i grön grupp? I de andra grupperna får motarderna hålla igen efter 21.00 och inte gasa så hårt att vi skapar detta buller. Kom med kommentarer.
 
Simba skrev:
2380168 I de andra grupperna får motarderna hålla igen efter 21.00 och inte gasa så hårt att vi skapar detta buller. Kom med kommentarer.

Känns som det blir en bedömningsfråga i så fall. Jag tror att många med mig kan tänka sig att det går att efterleva en sådan lösning med tanke på att det finns tvåcylindriga cyklar som också låter väldigt mycket. Men frågan är vem som ska ta beslutet, varje måndag... Nu är nog problemet snart borta för detta år med tanke på att det börjar bli riktigt mörkt vid 21 snåret, men det lär ju återkomma. Kanske kan fungera att testa förslaget resten av årets körningar. Eller någon enstaka gång.
Faran kan väl vara att det blir svårt att "ändra" sig om det visar sig att motarden i annan grupp än grön också låter mycket. Det sista man vill är att alla fordon med mindre än 3 cylindrar ska förbjudas med anledning av buller. Nu är jag inte inblandad i organisationen, och vet därmed inte hur känslig frågan är, men den bör nog behandlas med försiktighet.

// Wip
 
Simba skrev:
2380168 Förbudet har väl med bullergränser att göra eller hur inte hojtypen. Högpresterande enstånkor har en tendens att låta mycket därav förbudet. Rätta mig om jag har fel i detta påstående. Det kan ju vara så att de som pressar sina motarder mest är de som låter mest och de kör i grön grupp. Kan vi ha sådan tur att problemet bara existerar i grön grupp? I de andra grupperna får motarderna hålla igen efter 21.00 och inte gasa så hårt att vi skapar detta buller. Kom med kommentarer.
Tyvärr tror jag att det står skrivet "Motarder". :/

Visst låter andra hojar också mycket men ljudet fortplantas olika långt. Motardljud kan tydligen vandra väldigt långt. Medan andra högljudda motorljud dör efter 500 m.

De som hade koll på det (hojtade om det) i måndags var Affe, JoS och Kortstubina. De kanske kan hysta fram föreskriften?

Jag hittade!!!

http://www.c.lst.se/upload/dokument/natur_och_miljo/miljoskydd/beslut/551-3615-04Rorken05.pdf

se näst sista stycket sidan 14.
Tränings- och tävlingstider regleras osv.
 
Last edited:
Titania skrev:
2380270Jag hittade!!!

http://www.c.lst.se/upload/dokument/natur_och_miljo/miljoskydd/beslut/551-3615-04Rorken05.pdf

se näst sista stycket sidan 14.
Tränings- och tävlingstider regleras osv.
Se där ja! :)

Tyvärr så är det som det står i dokumentet. Det är alltså ingenting vi i SMC har hittat på.
Träder vi över den gränsen och någon klagar så kan vi se oss i stjärnorna om att få fortsätta köra ute på Rörken över huvudtaget. Det vore väl synd...

Kartingen vill gärna ha våran måndagstid.
 
Titania skrev:
2380270 Tyvärr tror jag att det står skrivet "Motarder". :/

Visst låter andra hojar också mycket men ljudet fortplantas olika långt. Motardljud kan tydligen vandra väldigt långt. Medan andra högljudda motorljud dör efter 500 m.

Och så kvartstår då bedömningsfrågan om vad som är en supermotard. De flesta fall är inte tveksamma, men sådant kan dyka upp. Hade varit vettigare att specificera motortyp och kombinerat med en stationär ljudmätning av sådan typ som genomförs vid tävlingar - det brukar ge en god fingervisning om den totala ljudkulissen under körning.

Att en motard kan låta mycket, kan jag gå i god för. Gamla Duken kunde höras under gynnsamma förhållanden på över två mils håll och den var ändå tyst jämfört med den rejspreppade knarren. :näsblod

Ska väl sägas att de motarder man tävlar med fr.o.m. i år har hårdare ljudkrav på sig och ännu mer nästa år. Betydligt hårdare krav än vad som ställs på gatgodkända maskiner. Lösningen är nydesignade och svindyra helsystem (för de som inte kör med endurosugrören). Men i och med att de oftast är oreggade, så faller de bort från Rörken de också...
 
Vi ska nog vara lite hårda på det där, dumt att riskera något. En kommunalgubbe eller vem det nu är som bestämmer kan nog inte se om det är en SuperMotard eller en Motard. Jag vet ju inte ens vad jag själv har. Jag hoppas på en Super för det låter lite ballare.

Vad jag menar är att vi ska nog vara försiktiga så vi inte förlorar rörken.
 
men om man har en "SuperMontard" ala lelleträffen då? hur blir det då?

/z
 
JoS skrev:
2380662 Se där ja! :)

Tyvärr så är det som det står i dokumentet. Det är alltså ingenting vi i SMC har hittat på.
Träder vi över den gränsen och någon klagar så kan vi se oss i stjärnorna om att få fortsätta köra ute på Rörken över huvudtaget. Det vore väl synd...

Kartingen vill gärna ha våran måndagstid.
Ni Moppe retard förare ska ha en eloge för att ni har en så stor förståelse
för att det är körförbud som gäller för er efter kl 21.00 :tummenupp

Som JoS skriver så vill vi inte chansa med ljudet på något sätt så vi riskerar att eventuellt mista Rörken





Jag begriper mig dock inte på "en av er" (inget namn) han vet att hans db-killern ska vara i,
men ändå så sätter han aldrig i den från start utan vi måste säga till honom varje gång...
:fatta!
 
JoS skrev:
2380662 Se där ja! :)

Tyvärr så är det som det står i dokumentet. Det är alltså ingenting vi i SMC har hittat på.
Träder vi över den gränsen och någon klagar så kan vi se oss i stjärnorna om att få fortsätta köra ute på Rörken över huvudtaget. Det vore väl synd...

Kartingen vill gärna ha våran måndagstid.

Frågan känns avgord, vi skall vara rädd om våra måndagskörningar på Rörken.
 
Jag är sugen på att åka och köra på Rörken på måndag.
Behöver man komma tidigare för nån introduktion eller så? Ska väl ta SMC:s broms och kurvtagningskurs antar jag.
Har inte tagit någon sådan kurs hos SMC förr, är inte medlem heller.

Nåt speciellt att tänka på - förutom det jag redan vet (utrustning, hojens skick, försäkringsbrev)?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top