Rördiameter?

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Alla som bygger turbo vet väl att det jobbbigaste är att få plats med allt på ett vettigt sätt, i alla fal tycker jag det.

De jatönker på är rördiametrarna säga att utloppet ur turons komprressorhus är 36 mm, är man då betjänt av att nånstans under hela vägen fram till pleniumet använda grövre än 36 mm. ??
Vi förutsätt att man använder fina radiekrökar och inte har någon svetsvulst på insidan, teoretiskt sett så har det väl ingen betydelse om man håller samma gashast hela vägen.

Det känns ju mycket bättre att använda 50mm rör, men det kanske är onödigt. Jag gissar att det finns några till här som funderat på samma sak

Färnbo skrev:
Alla som bygger turbo vet väl att det jobbbigaste är att få plats med allt på ett vettigt sätt, i alla fal tycker jag det.

De jatönker på är rördiametrarna säga att utloppet ur turons komprressorhus är 36 mm, är man då betjänt av att nånstans under hela vägen fram till pleniumet använda grövre än 36 mm. ??
Vi förutsätt att man använder fina radiekrökar och inte har någon svetsvulst på insidan, teoretiskt sett så har det väl ingen betydelse om man håller samma gashast hela vägen.

Det känns ju mycket bättre att använda 50mm rör, men det kanske är onödigt. Jag gissar att det finns några till här som funderat på samma sak

Grövre rör är ju bättre man får ner gashastigheten men helt klart har de stor betydelse hur mycke flöde vi vill klara av

trycket har även stor betydelse, med höga tryck kan man klara större massflöde genom ett trångt rör

Svaret på din fråga finns i E85 vs Intercooler-tråden. Du lär räkna fram det tryckfall som skapas av luft som strömmar lite drygt 100 m/sec i ett rör. Du måste då även veta luftmängden som åtgår för att uppnå en viss effekt. Grövre rör ger mindre tryckfall, går lixom inte att komma ifrån.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa