Rör-ram vs alu "vanlig" ram

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Kan någon som vet förklara fördelarna med rör-ram kontra "vanlig" alu-ram, tex 1098/RC8 vs balde/GSXR.

Finns det någon självklar anledning till att dem valt just denna ram-konstruktionen, är den ene bättre än den andre på olika saker osv.
 
Fan, man börjar bli gammal när folk refererar till Alu-box ramar som vanliga ramar, minns när detta var hightech.
Fördelen med en Alubox är att den går att göra lättare i förhållande till styvhet än en konventonell rör-ram, däremot är det väl tveksamt om den egentligen slår en rör-ram i fackverkskonstruktion.
Däremot är den garanterat billigare att tillverka än en fackverksram.
 
:D
Fan, man börjar bli gammal när folk refererar till Alu-box ramar som vanliga ramar, minns när detta var hightech.
Fördelen med en Alubox är att den går att göra lättare i förhållande till styvhet än en konventonell rör-ram, däremot är det väl tveksamt om den egentligen slår en rör-ram i fackverkskonstruktion.
Däremot är den garanterat billigare att tillverka än en fackverksram.

He he GSXR aluram med design :D
 
Definitionerna å vad vi menar kanske kan vara lite olika :va

röram kan ju vara gammal dubbelvagga eller fackverk. Och om materialet är stål eller "ali-bum-bum"

"Ali-bum-bum" med olika legeringar har iaf sämre utmattningshpållfasthetsegenskaper än stål, så det är ständigt en massa kompromisser.

Är "moroten" en del i den bärande konstruktionen?

Och målet är bla att uppnå tillräcklig vridstyvhet och hållfasthet mellan styrhuvet och svinginfästningen.
Och då finns ett antal varianter att uppnå detta. Hur många olika namn har man inte hört olika tillverkare kommit med :D :D :D

och vilket skulle då vara bäst :confused:
Inget!!!!
Varför????
Jo därför att tillverkarna kommer med närapå 1 års mellanrum med nya fantastiksa lösningar som gör att det som är nu e omodernt och enligt dom inte e lika bra som det nya....:D

Men ja tror vi har våran egen "hållafare" här inne som kan reda ut frågan om för å nackdelar med ursprungsfrågan :tummenupp


Se detta mera som ett kåseri :näsblod
 
Aluminium är ett fantastiskt material att jobba med, om man har resurser. Små serier för sig icke besvär. Här är det tennsoldatsgjutning på högnivå.

Maskiner som stora som hus, verktyg som väger flera ton. Men.. Ut ur maskinen kommer det en ramhalva som "Bara" behöver svetsar i hop med den andra halvan. Vipps har man en nästan färdig ram. En sväng in i fräsmaskinen och lite färg på så är det klart.
Behövs lite mer material på något ställe så filer man lite i verktyget, så blir materialet tjockar, bara där det behövs. Man kan verkligen optimera hållastheten med minimalt material.
3-D former (Organiska former :) ), för design och maximal anpassning efter kroppen som ska sitta på hojen är inga problem. Kostar varken mer eller mindre.
Företaget som sköter tillverkningen har stora möjligheter att spara pengar på en gjuten ram.

Drar man det till sin yttersta spets så tror jag att rör-ram i triangelform är den lättaste konstruktionen. Men det kräver mycket manuellt arbete, och många bearbetning innnan man kan svetsa ihop ramen färdigt. Blir självklart dyrare. Men det kostar att ligga på topp.

Mats
 
Har mer med tillverkning att göra än vilket material som är "bäst" att andvända, då aluminium väger 1/4 av stål, men har oxå 1/4 av vridstyvheten. Så för att uppnå samma värden så kommer sakerna väga lite mycket ändå (ungefär).

Men en fet sving i alujumjum ser mycket tuffare ut än en stål dito...
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top