Rökt hoj.

Grejen är ju att det lär bli modifierade bilar och mestadels standardhojar.
Det finns ju trots allt en del riktiga monsterbilar, men det är väl inte sånna som ska vara med?

Men vad vill ni ha svar på? :confused:

För många år sedan så gjordes det nåt race om det var en tidning eller om det var en TV kanal kommer jag inte ihåg. De körde på nån stor känd bana (i Tyskland?) och det var en värsting hoj med en bra förare mot endera en F1 bil eller om det var en Porsche som hör hemma i nån 24 timmars rece eller så. (Bra minne här va? :) )

Nu kommer jag inte ihåg vem som vann, men bilen var snabbast på rakorna och MC'n var snabbast i kurvorna. Hur som helst en av dom vann, men vad betyder det? Vad har vi för nytta av det nu? Vad får vi ut av att mäta igen? Ävven om vi mäter alla bilar mot alla MC i värden med alla förare i värden vad ger det? Om man skulle göra om testet om ett halvår skulle det inte bli samma resultat.

Förstår inte??? :confused:

Rymding skrev:
Men vad vill ni ha svar på? :confused:

För många år sedan så gjordes det nåt race om det var en tidning eller om det var en TV kanal kommer jag inte ihåg. De körde på nån stor känd bana (i Tyskland?) och det var en värsting hoj med en bra förare mot endera en F1 bil eller om det var en Porsche som hör hemma i nån 24 timmars rece eller så. (Bra minne här va? :) )

Nu kommer jag inte ihåg vem som vann, men bilen var snabbast på rakorna och MC'n var snabbast i kurvorna. Hur som helst en av dom vann, men vad betyder det? Vad har vi för nytta av det nu? Vad får vi ut av att mäta igen? Ävven om vi mäter alla bilar mot alla MC i värden med alla förare i värden vad ger det? Om man skulle göra om testet om ett halvår skulle det inte bli samma resultat.

Förstår inte??? :confused:

Många påstår den exakta motsatsen, hojen är snabbare på rakorna och långsammarte i kurvorna allmänt sett.
Det är väl inget som ska mätas vad jag vet heller, det är väl en diskussion bara.
F1 bilar är givetvis betydligt snabbare på en bana än den mest avancerade tävlingshojen.

Det där grunnandet på vilket antal hjul som är snabbast på bana, bil eller hoj, har ju stötts och blöts i många år.

Det finns även en hel del tester genom åren på detta. Bl a et från England, Silverstone tror jag. Där den tidens värstingar inom båda grupperna gjorde upp. En Diablo eller Countach (minns inte) Och värsta hojen då. Bilen vann och tydligen relativt lätt p g a sitt bättre grepp i böjarna.

Men sen har ett annat test mer nyligen mellan den värsta moderna Corvetten och en värsting standardhoj, båda körda av Kevin Schwantz eller vad han heter. Och i det testet blev bilen rökt ordentligt.

Kan man dra några slutgiltiga slutsatser av detta??? Nja, det vete fan. Personligen så tror jag att vi kommer att få se tester som visar olika vinnare lite då och då. Detta beroende på en massa faktorer som t ex vilken bana, vilka fordon, vilka förare, hur ligger det till i utveckling just för stunden mm mm.

Vad man däremot kan säga mer säkert, är att de allra flesta bilar som rullar på våra vägar, utan att behöva vara oroliga för farbror blå, får väldiga problem med att hänga med merparten av landets hojar som faller inom ramen för sporthojar eller 900 cc och uppåt med eller utan packväskor. Att hänga med, avser ren acceleration i något sånär sansade farter, typ all mellan 0-200 knyck. I farter däröver så kan vissa bilar göra livet mer eller mindre surt för vissa bågar. Men det handlar då om relativt få bilar.

Hojar med lite fjong, ÄR ruggit snabba, så är det bara. De enda hojar med runt 1000 cc man kan stressa lite är gamla hojar ( ca 1980-90) där toppfarten inte är mycket mer än 200-230 ärliga. De har det lite kämpigt när det börjar krypa mot 200.

MVH Tony

för att vara tjafsig så blev litershojarna iom gsxr1100 86 snabbare än 200-230 så det är väl där nånstans de tunga börjar bli skapligt snabba med över 200.
acc 0-100 har inte förbättras på hojar nämnvärt sen den här tiden, det är helt enkelt oerhört svårt att acca fortare på en vanlig 2 hjuling.

Testet från 87 med countachen och fzr1000 kommer jag ihåg, hojen drog bilen till 213 knyck har jag för mig, sen kom den ångandes som en raket, runt banan vann countchen med över yamman.

Ett annat test är det som fins på en bilfilm där en nyare Porsche och en R1 gör upp runt en bana.
Porchen vinner, men testet är lite korkat, start/mål är presis efter en kurva, hojen blåser lätt från bilen på rakorna ser man och är just efter bilen efter sista kurvan. Man kan gissa at hade det varit fler varv typ 3-4 eller nåt sånt hade till slut raksträckorna tagit hojen till att vinna.

Fint då var vi sams alla. :tummenupp

Det firar vi med glass!

Bifogat

• glasstrut.gif
    glasstrut.gif
    1.4 KB · Visningar: 104
UrbanTiger skrev:
Håller inte med dig. På Zatzy verkar man vara 'Kung' om man kör som en idiot och skiter i allt vad lagar och förnuft säger. Skulle man dessutom råka sätta andra människors liv på spel så tas det emot med ett rått morrande skratt.
Den som skriver nått liknande här på SH blir oftast betraktad som idiot eller pajas samtidigt som värsta moralkakorna kommer farande. Skulle sådant uppmuntras skulle det inte bli så många 'Kungar' här utan väldigt många vackra lik istället.

såhär menar du? :) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=14741

Känns som någon inte är van med tonen i sporthojs inlägg=)
Vi hojåkare är nog av en lite grövre kaliber :)

Föresten, får din vericom plats på en mc?
Skulle vara kul att testa den nån gång.

Nog kanner jag igen tonen allt, och tal den med.

Jag kan nog gorma jag med ibland ;-)

Har haft Vericom:en pa hojar forut, och skall antagligen ha den pa en pa en turboBusa pa 345 hjul-Hk under sommaren. Vi far se hur det gar....

Ligger pa hotell i Stavanger just nu. Flyger ut till en oljeplattform pa jobb i morgon bitti. Sa ursakta stavningen med det norska tangentbordet.

Ppa aterseende mopedister.... ;-)

MVH Tony

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back