Rök, försvunnen olja & hög temp GSX-R -98

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing!

Blir aningens nervös då allt verkar rasa inför våren.

1)Tempen vid stadskörning och tomgång ökar snabbt till över 100gr
Normalt?

2)Oljan nyss påfylld, rök vid start och när man kör, olja mystiskt borta.
Röken är mest vit, syns inte förrutom vid start men luktar enligt de som
puttrar efter.
?

3) Svårstartad kall som jättevarm. Dvs tar 2-3varv på motorn innan den drar igång, vilket gör att batteriet töms fort.
?

4) Går att dra fullgas på ettan utan resning?

Hilfe bitte please? :va

1) Normalt, fläkten funkar väl...(slutet system så börjar vatten/glykol koka på högre än 100 grader)

1, 2, 3) Gör ett komptest, för att se vad det kan leda till eller utesluta.

1) Normalt, fläkten funkar väl...(slutet system så börjar vatten/glykol koka på högre än 100 grader)

1, 2, 3) Gör ett komptest, för att se vad det kan leda till eller utesluta.

Ska försöka hinna med ett komptest imorgon, nått mer man bör titta på ner den ändå blir nerskruvad i molekyler?

på suzukin går fläkten igång runt 106-108 grader. varierar lite. 120 grader är inga problem

Orkelös, samt försvinner olja (bränner upp den) och rök. Kolla komp! Många mil i motorn då kan de va dags för en renovering (kolvringar mm.).

Ska försöka hinna med ett komptest imorgon, nått mer man bör titta på ner den ändå blir nerskruvad i molekyler?

När och hur uppstod detta? Eller är det en nyinförskaffad beggad hoj vars historia du inte känner?

Orkelös, samt försvinner olja (bränner upp den) och rök. Kolla komp! Många mil i motorn då kan de va dags för en renovering (kolvringar mm.).

Den ska bara ha gått 2900mil men vem vet vad sanningen är..

Vad bör man se som mm. ?

Tack för alla tips! :tummenupp

När och hur uppstod detta? Eller är det en nyinförskaffad beggad hoj vars historia du inte känner?

:tummenupp

Killen innan hade haft problem med läckande kylslangar innan,
så bytte dom och har inte haft problem med läckage sen dess,
frågan är om nått hann ta stryk innan bytet?

Oljan var nästintill tom då så först nu när det är uppfyllt som röken märktes.

Skulle kännas bra att riva och fixa alla skavanker på en gång så man inte sitter och väntar på reservdelar hela sommaren som förra året :D

Last edited:
Vet inte hur mkt du kör i stan, men vid 30-50km/h i stan, så går min aldrig över 100grader.

Kolla kompen.

Den ska bara ha gått 2900mil men vem vet vad sanningen är..

Vad bör man se som mm. ?

Tack för alla tips! :tummenupp

:tummenupp

Killen innan hade haft problem med läckande kylslangar innan,
så bytte dom och har inte haft problem med läckage sen dess,
frågan är om nått hann ta stryk innan bytet?

Oljan var nästintill tom då så först nu när det är uppfyllt som röken märktes.

Skulle kännas bra att riva och fixa alla skavanker på en gång så man inte sitter och väntar på reservdelar hela sommaren som förra året :D

Jag skulle göra ett komptest, ligger cylindertrycken väldigt olika så gör om testet med ngn centiliter olja i cylindrarna. Repar sig kompet märkbart då så är sannolikt slitna kolvar lopp, annars toppen eller toppackning.

Om oljetryck och växellåda är ok så kan man då nöja sig med att demontera cylindrar och topp och inspektera och mäta upp dessa. Ligger de utom tolerans så får man renovera toppen och borra om cylindrarna.

Har du inte lös cylinderrad så är det att riva hela motorn. Ett alternativ är att köpa en beggad motor i bra skick. Japanska radfyror är det sällan konstandseffektivt att renovera, iaf inte om man ska lämna bort jobbet. De hojarna kraschas och försäkringsbedrägras så till den milda grad att beggade motorer är billiga.

Om säljaren i själva verket blåst en kylarslang på motorvägen och upptäckt detta först när motorn började gå tungt så kan motorn vara totalt nerkörd.

Last edited:
Vit rök tyder på topplockspackningen,kokar lätt då oxå.

En motor som gått med kok några minuter får väldigt slappa kolvringar. Hög oljeförbrukning och allmänt slö.

Ett kolvringsbyte med alla packningar och olja kostar kanske 3-5000:-

Mats

En motor som gått med kok några minuter får väldigt slappa kolvringar. Hög oljeförbrukning och allmänt slö.

Ett kolvringsbyte med alla packningar och olja kostar kanske 3-5000:-

Mats

Låter defenitivt bättre en Jörgens släng motorn och köp en ny. :tummenupp

Får se imorrn vad komptestet säger.

Förtydligande, den är inte helt kraftlös, den gör 200++ men känns som nått saknas i ekvationen.

Jag skulle göra ett komptest, ligger cylindertrycken väldigt olika så gör om testet med ngn centiliter olja i cylindrarna. Repar sig kompet märkbart då så är sannolikt slitna kolvar lopp,
Gör som Jörgen ovan förespråkar se vad det ger.

Beror på kompet, dock är ventiler o byta ventiltätningar vs. gixxer ett litet "gissel".

Dina kannringar/cylinderlopp (alternativt ventiltätningar) är det troligtvis

annars toppen eller toppackning.
Detta tror jag dock inte ännu (optimist), om inte mer info kommer...

Last edited:
Så gjorde min med, en gsx-r 750 -98.

Kika i kylaren, är den halvfull men expansionskärlet är "ok". Då skulle jag sätta några kronor på att toppen är sprucken.

Låter defenitivt bättre en Jörgens släng motorn och köp en ny. :tummenupp

Får se imorrn vad komptestet säger.

Förtydligande, den är inte helt kraftlös, den gör 200++ men känns som nått saknas i ekvationen.

Jaghar inte sagt att du ska slänga motorn och köpa en ny. Det var ett råd jag gav dig om du fick negativa utfall på alla aspekter jag tog upp. Har toppen spruckit i likhet med D1ce så kan du ju göra som vi gjorde där, montera en beggad topp.

Vad jag skrev var att om det börjar bli myckt verkstadstimmar på en sån där motor så är det bara ekonomiskt försvarbart upp till en viss gräns, den gränsen går vid vad en fin beggad motor kostar.

Jaghar inte sagt att du ska slänga motorn och köpa en ny. Det var ett råd jag gav dig om du fick negativa utfall på alla aspekter jag tog upp. Har toppen spruckit i likhet med D1ce så kan du ju göra som vi gjorde där, montera en beggad topp.

Vad jag skrev var att om det börjar bli myckt verkstadstimmar på en sån där motor så är det bara ekonomiskt försvarbart upp till en viss gräns, den gränsen går vid vad en fin beggad motor kostar.

OK!

Jag har gratis mek i familjen men det är klart att även han har en smärtgräns i timmar.

Vi får se vad domen blir imorgon, har själv del i storgarage så kan inte meka där.

Håller tummarna för att det blir ekonomiskt hanterbart :)

Humma :va

Kom inte sålångt idag, skala av den lite bråten såsom tank etc.

En tändhatt satt knappt på :va

Vi märkte att kompmätaren inte var sådär dunder att lyckas trycka dit (motorn kvar i ramen) men troligen låg 3e cylindern på 11bar och 2an på 7 bar :näsblod

Ska piffa till en ventiljustering imorgon om tiden räcker till.

Luftfiltret hade en halv fågel i sig så det blir iaf ett nytt :hihi

Humma :va

Kom inte sålångt idag, skala av den lite bråten såsom tank etc.

En tändhatt satt knappt på :va

Vi märkte att kompmätaren inte var sådär dunder att lyckas trycka dit (motorn kvar i ramen) men troligen låg 3e cylindern på 11bar och 2an på 7 bar :näsblod

Ska piffa till en ventiljustering imorgon om tiden räcker till.

Luftfiltret hade en halv fågel i sig så det blir iaf ett nytt :hihi

Hur såg stiften ut, var ngt stift rejält svartare eller tom oljigt?

Hur såg stiften ut, var ngt stift rejält svartare eller tom oljigt?

Jo cylinder nr 4 var oljigt och otrevligt. Men det var även den som hade den lösa tändhatten :va

Tänkte kaufa ett gäng nya stift imorgon, de som satt i hade för stora "avstånd" och okänt skick. humma

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret