rödskylt???

Basti

100% ÄGG
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda cbr1000rr
Får man nöjesköra när man har rödskylt eller är det bara för att man ska kunna ta sig till besiktnigen? har hört lite olika saker om detta.
Någon som vet???

Med rödskylt menar du "körförbud" eller??

Körförbud är precis vad det låter som...
Till och (kanske)från besiktning. Ibland får du inte ens köra från besiktningen... ;)

..and I quote:

Ett fordon får körförbud (meddelat körförbud) om det vid kontroll på väg eller vid besiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten. Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för att besiktigas.

PutteLiten skrev:
Med rödskylt menar du "körförbud" eller??

Körförbud är precis vad det låter som...
Till och (kanske)från besiktning. Ibland får du inte ens köra från besiktningen... ;)
Nej jag menar en sån skylt man kan få om man har importerat den är röd med vit text....
Och så heter det väl spanskflagga när det är körförbud :7peta

Aha, ingen aning...

Jag har undrat vad den där skylten betyder!!! :lol

Jag har sett den lite då och då, så man får säkert köra med den.
MEN jag har faktiskt ingen aning, så lyssna inte på mig. :)

:hej

Spanskflagga... :hihi

Antar att du menar en intermislicens.

hittade denna text bland mina gamla papper.

"Interimslicens

Om du är bosatt i Sverige och/ eller fordonet förts in i landet för att andvändas här stadigvarande, får du inte bruka det med stöd av den gamla utlänska registrerningen eller exportskylten. Du måste därför ha en interimslicens för att få använda fordonet på egna hjul från hamnen/ gränsen och exempelvis hem till bostaden och sedan till bilprovningen för registreringsbesiktning.

Ansökan om interimslicens görs hos et tullkontor (gäller oavsett vilket land fordonet förts in från) Du får licensen om du har ett trafikförsäkringsbevis i två exemplar med dig eller tecknar gränsförsäkring gos ett tullkontor. Gränsförsäkringen kostar 800 kronor för personbil och lätt lastbil och 530 kronor för motorcyckel. Interimslicens får inte meddelas någon som driver yrkesmässig handel med - eller tillverkar - motordrivna fordon, släpvang eller terrängsläp.

Trots att fordonet ännu inte är registrerat har du med stöd av licensen rätt att:
1. köra kortaste lämpliga väg till eller från hamn, järnvägsstation, reperationsverkstad, förvaringslokal eller liknande.
2. köra kortaste lämpliga väg till och från bilprovingen för besiktning samt provköra fordonet vid besiktningen.

Tillsammans med licensen får du interimsskylt/ ar att sätta på fordonet. avgiften för licens och skyltar är förnärvarande 150 kronor. Numret på skyltarna motsvarar det ordinarie registreringsnummer du kommer att få i samband med registreringen. När du får de ordinarie skyltarna ska de tillfälliga interimsskyltarna förstöras. Efter registrering och godkänd registreringsbesiktning får du använda fordonet även för andra körningar än de som angetts under punkterna 1 och 2, under förutsättning att licensen är giltig, Är licensen inte giltig måste du begära upphörande av anställning hos bilregistret.

Interimslicensen gäller under en månad från den dag du får den och ska tas med under färd. Licensen kan inte förlängas."

Taget från. "Att för in fordon från EU-land." - 990506

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...