Rödmarkering/Varvstopp mm

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Alla vet ju att det inte är bra att varva en motor för mycket, men hur är det egentligen med den där rödmarkeringen? Symboliserar den varvtal man inte ska ligga konstant på, eller symboliserar den en gräns man inte ska gå över? Med första exemplet menar jag att man tex skulle kunna ligga på 15000rpm med R6 å åka 2 mil när den e rödsträckad vid 15500?

Hur är det med varvstopp på R6 -00? Har varvat uppåt 16000rpm men har aldrig nått nån varvstopp, finns den? Är det vettigt att varva upp och ligga på varvstoppen som vissa som "spänner" sig gör?

Det är inte det minsta vettigt att studsa motorn mot varvstoppet. Och ja, din hoj har ett sånt. Har du aldrig råkat på det så gör du rätt.

att varva mot varvstoppet är inte nyttigt,det finns ju där av en anledning.
ligger man mot stoppet en längre tid så kan man skada bla vevaxeln, det blir stora påfrestningar och den KAN bli krokig.

om man nu överdriver med varvstopps varvanadet.

oftast har du toppeffekten en bit innan stoppet så att fortsätta varva tills det tar stop har ingen anledning.

Frågar utav nyfikenhet :)

Hur är det med rödsträckningen då, håller motorn som den ska så länge man ligger nånstans under rödsträckningen, eller tar den fortfarande skada av att ligga konstant "på det vita/svarta"?

Race-R6or ligger väl toppeffekten runt 15000rpm på väl? Iannatfall, vad är meningen med att rödsträcka vid 15500, och inte vid 14000, för att visa på att den håller?

rödmarkeningen är ju lite av "hit men inte längre"
skulle du inte ha nån rödmarkering och varvstoppet skulle gå i direkt efter toppeffekt skulle du förmodligen flyga över styret.

och race hojar är ofta bearbetade för högre effekt och då blir det andra förhållanden,plus att de håller sämre.

OlleR6 skrev:
Alla vet ju att det inte är bra att varva en motor för mycket, men hur är det egentligen med den där rödmarkeringen? Symboliserar den varvtal man inte ska ligga konstant på, eller symboliserar den en gräns man inte ska gå över? Med första exemplet menar jag att man tex skulle kunna ligga på 15000rpm med R6 å åka 2 mil när den e rödsträckad vid 15500?

Hur är det med varvstopp på R6 -00? Har varvat uppåt 16000rpm men har aldrig nått nån varvstopp, finns den? Är det vettigt att varva upp och ligga på varvstoppen som vissa som "spänner" sig gör?

Varva tills motorn SKRIKER annars blir du en vekling som inte passar in.. :tungan :7peta
En hoj håller F-N så mycket mer än man tror så bara ge fullt och var glad.. :Bugar

XXXXX skrev:
Varva tills motorn SKRIKER annars blir du en vekling som inte passar in.. :tungan :7peta
En hoj håller F-N så mycket mer än man tror så...
Och rasar spontant utan förvarning. Var snäll mot den så får du bättre odds. Motorras är en riktig glädjedödare som slår ett stort hål i säsongen.

Ugluk skrev:
Och rasar spontant utan förvarning. Var snäll mot den så får du bättre odds. Motorras är en riktig glädjedödare som slår ett stort hål i säsongen.

Min erfarenhet är att så länge du inte trimmar håller en standardhoj hur länge som helst även om du piskar skiten ur den. Se bara till att sköta serviceen, helst själv för verkstaden går inte att lita på, och du har nästan en evighetsmaskin.
:fakta :banana

Vet nån vad varvstoppet ligger på en honda 900 hornet?

Frågar utav nyfikenhet :)

Hur är det med rödsträckningen då, håller motorn som den ska så länge man ligger nånstans under rödsträckningen, eller tar den fortfarande skada av att ligga konstant "på det vita/svarta"?

Race-R6or ligger väl toppeffekten runt 15000rpm på väl? Iannatfall, vad är meningen med att rödsträcka vid 15500, och inte vid 14000, för att visa på att den håller?

Om du ligger några hundra varv under varvstopp och kör ovalracing kommer du kanske ha 10 timmars driftstid eller 20 på motorn innan det är dags för helrenovering gentemot kanske 40 timmar vid normalt racebruk eller kanske 1000 timmar gatbruk.

Timantalen är inte exakta utan visar bara skillnader mot varandra.

Vet nån vad varvstoppet ligger på en honda 900 hornet?

Rekord i trådlyft ? :)

Av en ren orsak måste jag då fråga en grej. Är det nån som vet hur varv***et funkar på en modern rejsbajk, typ R6a?
På husan ställs tändningen helt enkelt om från typ 35 graders förtändning till 5 graders "eftertändning" vid ett visst varvtal och på så vis kan ju inte motorn varva mer. Är det lika enkelt på en modern rejsjaps?

Av en ren orsak måste jag då fråga en grej. Är det nån som vet hur varv***et funkar på en modern rejsbajk, typ R6a?
På husan ställs tändningen helt enkelt om från typ 35 graders förtändning till 5 graders "eftertändning" vid ett visst varvtal och på så vis kan ju inte motorn varva mer. Är det lika enkelt på en modern rejsjaps?

På flercylindriga motorer är det ibland en kombination av att delvis göra motorn ineffektiv så den inte vill acca vidare (kräver att du kör och inte torrvarvar) och att motorstyrsystemet kopplar bort cylindrarna då och då så motorn inte kan varvas mer om du inte sparkar i alltför låg växel i för hög fart.

Jag har för mig att R6 bryter tändningen på 2 cylindrar. :va

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form