Rödljus i Stockholm

Jag hade också problem med ljusen tidigare..

Jag tejpade en stark magnet i botten på kåporna och numera slår det om när jag åker över kännarna.. Fysiken/elen bakom detta vet jag inte, men funkar gör det iallafall..
 
Mr Skutt skrev:
2340754 Å då kan ju du gärna få förklara för mig hur de inte blir kortslutning. För vatten leder väl el:va Eller jag kanske har fel där åxå??

Vatten är en isolator och leder inte ström, dock om man har orenheter i vattnet i form av joner (T.ex. salt) så kan dessa leda ström i små mängder.

Testa själv att stoppa ner en bordslampa i badkaret så ska du se att den lyser lika fint under vattnet som ovanför!

Testa dock inte att vara i vattnet samtidigt för det räcker med bara några milliampere för att en människa ska ta skada.

Det största faran med vatten i elektronik är att metallerna börjar korrodera och bryta ner kretsar, detta leder i sin tur till att mera metalljoner hamnar i vattnet som ökar korroderingen ännu mera och även ledningsförmågan.
 
En kompis mejlade härom året en polismyndighet (Östergötland) och frågade hur man skall göra när rödljuset aldrig slår om. Svaret han fick var att de tycker man ska hoppa av hojjen och leda den över linjen... Fantastiskt.

De här två produkterna är jag lite nyfiken på (http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=2577 och http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=43670
) och föreslog dem även för en liten mc butik här i byn (Jag tänkte det kunde finnas en marknad). Butiken tackade aldrig för tipset. Kanske står de ännu vid ett rödljus och utprovar dem.
 
För något år sedan kunde jag nattetid inte komma till mitt garage utan att passera åtminstone två lysen som inte ville slå om (flera olika vägar). Efter ett tag ringde jag trafikkontoret i kommunen (Solna) och personen skulle genast skicka ut en reparatör för att mäta slingan. När jag återkom någon vecka senare så var detta gjort och slingan hade "mycket bra värden". Än idag slår de ej om för min hoj. Jag förslår att vi ringer ner trafikontoret med trasiga ljus så kanske det löser sig med tiden.

Enligt den MC polis jag pratat med skall man kliva av och leda förbi cykeln. Mitt svar är "Det känns jättetryggt att gå med hojen genom en stor korsning mitt i natten".

Min teori om varför de står på rött är för att dämpa farten. Denna teori baserar jag på att om man med bil åker med laglig fart får man nästan alltid grönt i god tid innan linjen, samt att svensk trafik politik går ut på att det enbart är farten som skapar olyckor (det har aldrig att göra med att folk inte kan köra bil).
 
Ett enkelt tips är att bromsa till precis vid sensorerna. Det har funkat klockrent sen jag började köra hoj, och har nog aldrig stått o väntat längre än vanligt.
 
cleaner skrev:
2337157 Dax för lite mythbusters:

Det där är en myt, alla trafikljus styrs av en slinga som är nerfräst
ca 5 cm i asfalten vilket du kan se om du tittar på marken innan rödljuset.
Vissa sitter i väldigt god tid innan rödljusen vilket gör att när du blinkar med
helljuset och "får rödljuset att slå om" så kör du i själva verket över
slingan :) Sitter ibland flera stycken i rad för att känna av köer etc.

Metallen i mc/bil blir de facto kärnan i en elektromagnet, motståndet
förändras och elektroniken för rödljuset kan då känna av att du närmar dig.
Den lilla mängd metall som finns i mc räcker inte alltid om slingan
är nedfräst lite djupare i backen.

Det fanns tidigare ljusstyrda trafikljus men det var ett bra tag sen,
kan iofs kanske finnas kvar på några enstaka ställen men dom
lär inte vara många.

Exakt!! Hur skulle det gå med ljussensorer på stolparna och gassande sol!??
 
finns det inte IR syrda eller radio styrda för kollektivtraffik? eller är det bara nått jag fått för mig, här i stan så slår alla traffikljus om till rött så fort det kommer en spårvagn eller buss så dom får grönt...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top