Rödljus i Stockholm

cleaner skrev:
2337157 Dax för lite mythbusters:

Det där är en myt, alla trafikljus styrs av en slinga som är nerfräst
ca 5 cm i asfalten vilket du kan se om du tittar på marken innan rödljuset.
Vissa sitter i väldigt god tid innan rödljusen vilket gör att när du blinkar med
helljuset och "får rödljuset att slå om" så kör du i själva verket över
slingan :) Sitter ibland flera stycken i rad för att känna av köer etc.

Metallen i mc/bil blir de facto kärnan i en elektromagnet, motståndet
förändras och elektroniken för rödljuset kan då känna av att du närmar dig.
Den lilla mängd metall som finns i mc räcker inte alltid om slingan
är nedfräst lite djupare i backen.

Det fanns tidigare ljusstyrda trafikljus men det var ett bra tag sen,
kan iofs kanske finnas kvar på några enstaka ställen men dom
lär inte vara många.[/QUOTE


Fungerar det så funkar det. Då måste det vara så att vi i norrort har kvar många ljusstyrda ljus.
 
Henkebenke skrev:
2336984 Precis som en av er redan skrivit så ska man blinka med hellyset en bit innan korsningen. Jag gör så med när jag kör bil och kan då få det att slå om i så god tid att jag slipper sänka farten.


:va :va :va
De kan jag garantera att de inte fungerar. Då måste de finnas ljus sensorer på varenda stolpe. :lol Däremet så finns de detektorer ner sågade i vägen ett antal meter före korsningen. Brukar oftast ligga en på 50 meter innan å sen en precis före stopplinjen.

cleaner skrev:
2337157 Dax för lite mythbusters:
Det fanns tidigare ljusstyrda trafikljus men det var ett bra tag sen,
kan iofs kanske finnas kvar på några enstaka ställen men dom
lär inte vara många.

Har aldrig funnits.:4skrika
 
Last edited:
Mr Skutt skrev:
2337253
Har aldrig funnits.:4skrika

Då vet jag inte vad jag monterat isåfall,
dock en tillfällig lösning men den funkade för en
bom iaf, dock utbytt numera till vanlig slinga.
 
Jag har också råkat ut för fenomenet många gånger så jag tröttnade till slut och mailade ansvarig chef för trafikpolisen i Stockholm med två frågor; Ett - vilka är det som ansvarar för driften av rödljusen och som uppenbarligen inte är kompetenta nog att få dom att fungera för alla fordon och fråga två - hur ska man som motorcyklist göra om man står vid ett rödljus som aldrig slår om mitt i natten, får man köra mot rött?

Naturligtvis så var trafikpolischefen en byråkrat ut i fingerspetsarna så han valde att ignorera min andra fråga och svarade enbart på den första, att det var Gatu- och fastighetskontoret som ansvarade för rödljusen. Hur man ska ta sig fram när man stoppas av ett evighetslångt rött sken valde han att inte svara på, så jag tog det som intäkt på att det är ok att köra mot rött och gör således alltid så nu förtiden, efter en stunds väntan.
 
Det händer rätt ofta att man hittar nått rödljus som inte känner man står där, jag brukar antingen göra en liten "garagevändning" och köra fram igen fast i ett annat spår i den mån det går, då brukar dom oftast gå igång, eller att man kör upp rätt nära övergångstället.

Men visst, vissa gånger har inte det heller hjälpt och då får man köra förbi.
 
Henkebenke skrev:
2337216
cleaner skrev:
2337157 Dax för lite mythbusters:

Det där är en myt, alla trafikljus styrs av en slinga som är nerfräst
ca 5 cm i asfalten vilket du kan se om du tittar på marken innan rödljuset.
Vissa sitter i väldigt god tid innan rödljusen vilket gör att när du blinkar med
helljuset och "får rödljuset att slå om" så kör du i själva verket över
slingan :) Sitter ibland flera stycken i rad för att känna av köer etc.

Metallen i mc/bil blir de facto kärnan i en elektromagnet, motståndet
förändras och elektroniken för rödljuset kan då känna av att du närmar dig.
Den lilla mängd metall som finns i mc räcker inte alltid om slingan
är nedfräst lite djupare i backen.

Det fanns tidigare ljusstyrda trafikljus men det var ett bra tag sen,
kan iofs kanske finnas kvar på några enstaka ställen men dom
lär inte vara många.[/QUOTE


Fungerar det så funkar det. Då måste det vara så att vi i norrort har kvar många ljusstyrda ljus.


Nej dom har inte ljusstyrda, det är bara det att ni inbillar er att det funkar. Trodde fan inte att folk fortfarande höll på o blinkade på rödjusen i tron om att dom ska växla till grön. Sensorer i marken som tidigare sagt!
 
cleaner skrev:
2337524 Då vet jag inte vad jag monterat isåfall,
dock en tillfällig lösning men den funkade för en
bom iaf, dock utbytt numera till vanlig slinga.

De mest troliga är att de va en sk. radardetektor. Dom fungerar dom åxå men dom reagerar ju på rörelse å inte ljus. Har monterat åtskillga sådana på olika trafikljus anläggningar. Nu så kommer videodetektering mer å mer. De är en vanlig video kamera som filmar körfälten från ett håll. Då kan man lägga in deketorerna direkt i ett program. Då slipper man att detektorerna går sönder plus att man får dom känsligare å då tar dom mc å cycklar mycket bättre.
 
Last edited:
Zandman skrev:
2336507 Har precis skaffat kort och mc och kört en hel del i Stockholm. Flera gånger har jag kommit fram till rödljus som lysser rött och rött och fortsatt rött även fast det är helt tomt på bilar. Har försökt rulla fram och tillbaks för att åka över sensorn i marken men det har inte hänt något.

Har fått vänta tills en bil kommit (då har det direkt slagit om till grönt) då jag inte varit så pigg på att köra mott rött.

Någon som har några tips på något man kan göra för att få den att slå om? Bruttovikten när jag är ute och kör ligger kring 300 kg så det är ju inte direkt lätt.

Tack på förhand!
/Johan

Hoppa av och spring över till övergångstället och tryck på rätt knapp? :hihi

Men allvarligt talat, som någon redan svarat på i tråden. Så små metallklumpar som hojar räcker inte alltid till att skapa tillräckligt mycket induktion så _några_ gamla lysen reagerar inte på att det kommer en hoj.
 
Finns sånt skit trafikljus på ett ställe i karlstad också. Kan få stå i eveigheter (nattetid ingen idé att stanna)
 
Vet ett par här.
Bara att köra mot rött.
Kolla bara så du inte har polisen bakom dig.
 
Borde det inte vara ok rent teoretiskt att leda mcn över stopplinjen/förbi rödljusen och sen köra vidare. Då "kör" man ju inte mot rött ljus.
Inte för att någon gör det i praktiken, men ändå.
 
Hmmm, vi kanske ska skapa en tråd om vilka myter folk fortfarande tror på (däribland att man får kramp vid badning efter en måltid och att det är däcken av gummi som gör det säkert att sitta i en bil vid åska).

Jag repeterar vad flera redan har sagt: Metallen i ett fordon sluter en elektrisk krets vid trafiklysena via induktion. Blinkning med helljus gör bara flugorna glada :näsblod

Men det är en bra fråga från trådskaparen. Då körning mot rödljus genererar en körkortsindragning vore det mycket intressant att veta hur man ska bete sig.
Kanske en blysläde vore ett alternativ...äumm...näää.

Edit:
Oj, glömde säga, med tanke på trådrubriken, att även utanför den kungliga huvudstaden finns det städer som har likadana lysen som reglerar trafiken, tro det eller ej :D
 
Last edited:
RawLion skrev:
2338439 Hmmm, vi kanske ska skapa en tråd om vilka myter folk fortfarande tror på (däribland att man får kramp vid badning efter en måltid och att det är däcken av gummi som gör det säkert att sitta i en bil vid åska).

Det första tror jag är en konspiration som alla föräldrar har skapat för att de inte orkar passa ungarna efter picknicken på stranden. :D Och det andra är ju sant, det sa ju Sandra Bullock i den där värdelösa filmen med Sylvester Stallone :rolleyes: , jag har glömt vad den heter men nästan hela filmen utspelade sig i en tunnel..

(Nej, jag vet vad Faradays bur innebär.)

RawLion skrev:
Jag repeterar vad flera redan har sagt: Metallen i ett fordon sluter en elektrisk krets vid trafiklysena via induktion. Blinkning med helljus gör bara flugorna glada :näsblod

Det är jag däremot inte så säker på. Om det inte är så att du uttrycker dig extra enkelt för att inte gräva ner dig i förklaringar. Som däremot jag kommer göra nu. :D

Om det är ett passivt system (dvs som inte sänder ut någon egen signal i omvärlden utan bara känner av förändringar som kommer utifrån) som bygger på induktion betyder det att det finns en elektriskt ledande slinga, inte helt korrekt uttryckt en "magnetisk slinga", dvs en spole, nerfräst i asfalten innan trafikljusen. Och trafikljussystemet känner av spänningsförändringar över spolens två poler. Det enda sättet en sådan konstruktion ger utslag är om det uppstår en förändring av det magnetiska flödet genom spolen, som i sin tur kan uppstå genom att ett magnetiskt ledande material (typ järn) rör sig i närheten av spolen och/eller att ett externt magnetfält förändras i närheten av spolen.

De flesta hojar (åtminstone här på Sporthoj) är gjorde av mestadels plast och aluminium. Aluminium leder elektricitet, men däremot inte magnetiska fält, och kommer därför inte ge utslag i ett passivt system. Det sista gäller såklart plast också.


Om alla trafikljus styrdes av ett sådant passivt system skulle i princip inga trafikljus fungera för motorcyklar, men så är det ju inte. Därför borde inte trafikljusen fungera på det sättet.



Ett annat alternativ, det som borde vara det rätta, är att trafikljusen styrs av ett aktivt sensorsystem. Jag går inte in så djupt på det, men i korthet sänds ett fält ut från en slinga i vägen, som i sin tur inducerar små strömmar i ytan på metallen i MC:n (strömmar kan gå där, eftersom metallen, även aluminium, är elektriskt ledande). Dessa strömmar ger i sin tur upphov till ett magnetfält, som slingan i vägen kan snappa upp.

Eftersom en bil har metall över en mycket större del av spolens area jämfört med en hoj så kommer de inducerade strömmarna (över mer metall) ge ett större "återkastat" magnetfält. Så anledningen till att vissa trafikljus funkar för bilar men inte för hojar är då att känsligheten är nerskruvad för lågt.


Fast för att vara säker borde "nån" fråga någon på Gatu- och fastighetskontoret.
 
här har vi iaf trafik ljus som går på timer så man de slår gröt fasten det inte är nån där heller fast det är säkert också nått gammalt system:confused:
 
I stockholm är det trafiktjänsten som har hand om trafiksignaler, så om ni ska fråga nån ta kontakt med trafiktjänsten.
 
Jonas Brunström skrev:
2338949 här har vi iaf trafik ljus som går på timer så man de slår gröt fasten det inte är nån där heller fast det är säkert också nått gammalt system:confused:
I den gudsförgätna stad jag huserar i har vi (troligen) Sveriges enda trafikljus med kameraövervakning som plåtar alla som kör mot rött!!
Det lär dessutom vara en "officiell" kamera, dvs man kan också bli bötfälld pga en bild..
Allt bara för stan skall var snäll mot ett företag som tillverkar sån trafikövervakningsutrustning.

Ingen som känner de stora glädjen över att få stanna för ett trafikljus i på E4 i Uppsala? Känns det inte skönt och lugnnande när ljusen visar rött i ALLA riktningar samtidigt...??? :rolleyes:
 
Nautilus skrev:
2338935
Som däremot jag kommer göra nu. :D
...klipp...
Om alla trafikljus styrdes av ett sådant passivt system skulle i princip inga trafikljus fungera för motorcyklar, men så är det ju inte. Därför borde inte trafikljusen fungera på det sättet.
Bra förklarat! Men missar du inte ett viktigt faktum, att de flesta trafikljus inte regleras av detektorer överhuvudtaget utan helt enkelt är programmerade i ett tidsstyrt mönster?

Det är min gissning i vart fall, att det främst är trafikljus på mindre trafikerade sidogator som styrs genom fordonsdetektering via ett passivt system som du beskrivit ovan och att det på de mer trafikerade gatorna slår om till rött och grönt i enligt ett mönster och följdaktligen så fungerar det att passera där med hoj :).

Finns det ingen som jobbar på Gatukontoret, Vägverket eller liknande och kan sprida lite ljus?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top