Rödeby-ligisternas domar

Ungdomarna borde få sitta på anstalt något år och 50åringen borde få livstids fängelse för mord.

ungdomarna ska åka i fängelse och 50-åringen ska ha medalj, minst. pungt slut.

Ja lite, men det hör inte hit. Undomarna förtjänade ett kok stryk, inte döden. Det är skrämmande att folk tycker att det var rätt av 50åringen att avrätta pojken.

han avrättade honom inte!:fakta avrätta = rada upp, få ner på knä och skjuta i huvudet, ingen pardon. det 50-åringen i fråga gjorde var att helt enkelt säga ifrån och hota tillbaka när ett helt gäng beväpnade ungdomar stormar in på gårdsplanen och hotar att döda hans familj. srn vet jag inte exakt hur det hela gick till, har fått höra att några av killarna gjorde utfall mot familjen och att mannen avlossat geväret eller nåt i den stilen men det vi vet är att en ung kille som förtjänade ett straff blev straffad och att en annan ung kille kom lindrigt undan genom att bara bli skottskadad.
om det finns något som heter nödvärn skulle jag vilja påstå att den här mannen har utfört precis det och eventuellt en samhällstjänst också.

Last edited:
ungdomarna ska åka i fängelse och 50-åringen ska ha medalj, minst. pungt slut.

han avrättade honom inte!:fakta avrätta = rada upp, få ner på knä och skjuta i huvu

Vad jag har hört så stod 15åringen på knä när det andra skottet träffade honom. Alltså 15åringen var försvarslös när det andra skottet träffade honom.

Och 17åringen blev ju träffad i ryggen, alltså när han försökte fly. Hur går det ihop med nödvärn?

Vad jag har hört så stod 15åringen på knä när det andra skottet träffade honom. Alltså 15åringen var försvarslös när det andra skottet träffade honom.

Och 17åringen blev ju träffad i ryggen, alltså när han försökte fly. Hur går det ihop med nödvärn?

Instinkten var nog i det ögonblicket inte att döda utan att försvara sig, åker man 5+ personer för att hämnas ett knytnävsslag kan man ju undra vad dom gjort i ett senare skede om han bara hotat med hagelpuffran.
Jag hade reagerat på samma sätt, att systematiskt trakassera en hel familj på det sättet, jag hade iaf inte tvekat att plocka upp studsaren och förstört knäskålarna på snorungarna.
kanske inte medvetet döda, men karln var heller inte helt psykiskt stabil av vad som kommit fram.

jaså? så mycket har jag inte hört... vad jag vet är däremot att det här "gänget" har trakasserat familjen under en längre tid och att 50-åringen med familj har fått utstå mordhot, vandalism, faktiska "mordförsök" (vafan, ungjävlarna försökte ju köra på hans unge/preja honom av vägen när han körde moppe) och en massa annat skit... mannen har stått ut så länge hann kunnat och när det blev för mycket, när hans familj faktiskt blev attackerad, så rann det över. jag tycker han var stark som höll ut så länge, jag vet inte hur långt jag hade låtit det gå (med myndigheter och poliser som inte ens lyssnar på en) innan jag tagit lagen i egna händer, sökt upp gängets medlemmar och gått till rak motattack. jag kallar gubbens insats självförsvar, ett undanröjande av faktiskt och existerande hot mot familjen. ungjävlarna får enligt min mening skylla sig själva och de förtjänade fan inte bättre med tanke på hur de betett sig.

Vad jag hört så såg det inte alls ut så i rekonstruktionsvideon som jag sett.

jaså? så mycket har jag inte hört... vad jag vet är däremot att det här "gänget" har trakasserat familjen under en längre tid och att 50-årinsig.

Ja det kan hända, men den 15årige killen förtjänade inte att dö för det.
Han hade redan fått sin arm sönderskjuten.

Men nu ska jag lägga mig i alla fall. Ha det!

Last edited:
Jag tycker att det är läskigt hur många som tycker att det är att döden är ett lämpligt straff för en 15-årig mobbare.

Jag tycker att det är läskigt hur många som tycker att det är att döden är ett lämpligt straff för en 15-årig mobbare.

Jag tror ingen förespråkat dödsstraff i den här tråden, inte för den typen av brott i alla fall. Samh'ället ska naturligtvis inte utdöma dödsstraff alls, ännu mindre för hemfridsbrott och trakasserier. Det hindrar dock inte att man gottar sig åt rättvisan i detta. :)

Jag tror ingen förespråkat dödsstraff i den här tråden, inte för den typen av brott i alla fall. Samh'ället ska naturligtvis inte utdöma dödsstraff alls, ännu mindre för hemfridsbrott och trakasserier. Det hindrar dock inte att man gottar sig åt rättvisan i detta. :)

Man får väl i det sammanhanget ändå konstatera att "fel" kille dog.

Man får väl i det sammanhanget ändå konstatera att "fel" kille dog.

Hur så? Var 17-åringen ännu mer efterbliven eller?

Jag undrar vad det hade blivit av en sådan som redan vid 15-års ålder tycker man ska terrorisera folk, jag tror faktiskt samhället på lång sikt kommer tjäna stort på detta.

Vad jag hört så såg det inte alls ut så i rekonstruktionsvideon som jag sett.

vad har du hört då? jag känner inte heller igen det där med skjuten i ryggen och stående på knä...

Ja det kan hända, men den 15årige killen förtjänade inte att dö för det.
Han hade redan fått sin arm sönderskjuten.

Men nu ska jag lägga mig i alla fall. Ha det!

japp. kanske inte... han kunde ha fått en chans till, det säger jag inte emot.
det vet jag inget om...

ok, suss gott! detsamma.

Hur så? Var 17-åringen ännu mer efterbliven eller?

Jag undrar vad det hade blivit av en sådan som redan vid 15-års ålder tycker man ska terrorisera folk, jag tror faktiskt samhället på lång sikt kommer tjäna stort på detta.

Nja, killen som dog befann sig väl i utkanten av huligangänget, medan den skadade 17-äringen var ledaren. HAn förefaller ha varit ett större kräk än 15-åringen och skall man gotta sig åt någon sorts rättvisa i att någon dog, så hade det måhända varit "rättvisare" med ett annat dödsoffer.

Hur efterbliven 17-åringen är vet jag inte, men jag utgår från att man inte har alla bina i kupan om man beter sig på det sätt han uppenbarligen har gjort.

Nja, killen som dog befann sig väl i utkanten av huligangänget, medan den skadade 17-äringen var ledaren. HAn förefaller ha varit ett större kräk än 15-åringen och skall man gotta sig åt någon sorts rättvisa i att någon dog, så hade det måhända varit "rättvisare" med ett annat dödsoffer.

Hur efterbliven 17-åringen är vet jag inte, men jag utgår från att man inte har alla bina i kupan om man beter sig på det sätt han uppenbarligen har gjort.

Det är väl ofta svaga, rädda människor med låg självkänsla som är mobbare.

Dessa behöver vara i grupp för att våga göra något, ensamma syns de inte ens....tragiskt.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back