Röda korset...snart döda korset...

Citat"Jag avskyr svinn och fördyrande mellanhänder så jag brukar sätta in pengarna på Bengt Westerbergs konto direkt.

(OBS! Ironi)"

HAHAHA

Ja, visst är det märkligt att giriga, svindlare och förskingrare dras till ställen där det finns frivilligt givna pengar i omlopp. Likt chocken att finna getingar i marmeladen när man frukosterar i det fria...

Röda Korsets grundprinciper är humanitet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, frivillighet, enhet och universalitet. Rörelsen är religiöst och politiskt obunden och tar aldrig ställning för eller emot någon av de inblandade parterna i ett krig eller konflikt, utan bara för de enskilda som drabbats.

Källa: Wikipedia

Tragiskt att girbukar sänker den svenska delen i en organisation som har funnits sedan 1863.
Mer än 140 års heder solkat på 1 månad:gnissla

Mina pengar går till läkare utan gränser i framtiden:Bugar

http://www.lakareutangranser.se/

Last edited:
Nu var visserligen konferensen för 60 personer enligt dem själva. Men ändå! Jag fick i alla fall göra en fin bild :)

Bifogat

• redcross.jpg
    redcross.jpg
    125.1 KB · Visningar: 232
Det här är väl knappast ett nytt fenomen...finns en anledning varför organisationerna är så stora som de är. Nutidens tiggeri och stöld om du frågar mig.

Lillebrorsan ville va snäll o skänkte 50kr via mobilen till "Haiti fonden".
De ringde 1 dag senare o frågade om han ville hjälpa mer genom att "skänka" 100kr i månaden!

Ta en funderare på vad de utför, de som ni tycker är högavlönade Bengt W utför ett jobb och har en marknadsmässig lön. Röd Korset har 400 anställda och kräver då en administration, inte ett dugg konstigt.
Var är skitsnacket om bankdirektörerna som suger i sig svinhöga löner och lika sviniga fallskärmar.
Ta en fundering på hur mycket Röda Korset uträttar i världen.

Ta en funderare på vad de utför, de som ni tycker är högavlönade Bengt W utför ett jobb och har en marknadsmässig lön. Röd Korset har 400 anställda och kräver då en administration, inte ett dugg konstigt.
Var är skitsnacket om bankdirektörerna som suger i sig svinhöga löner och lika sviniga fallskärmar.
Ta en fundering på hur mycket Röda Korset uträttar i världen.

det ena behöver inte rättfärdiga det andra. saken handlar också mer om de som sitter i ledningen på tex en organisation som röda korset och skor sig, på diverse sätt, på bidrag från vanliga svennebananer. själva den fundamentala idén med en sådan organisation, är att hjälpa utsatta människor. den som jobbar sålunda på ett sådant 'företag' bör knappast sätta sin lön i första hand och hur mycket man kan tjäna, utan just hur hjälpa utsatta människor, i första hand.

sen att jämföra tex bengt westerberg med en bankdirektör, är en egentligen väldigt dum jämförelse; bankdirektören får den lön som marknaden säger att han ska ha, godkänd av styrelsen. själva poängen med en bank, är att tjäna pengar; ju fler kunder banken drar in som dessutom betalar av sina lån under säg 40, 50-års period säger sig självt är väldigt lönande och du kan då som tex en bankdirektör visa hur bra banken går och därmed också få en högre lön.

till en organisation som röda korset, söker du inte för att försöka få så hög lön som möjligt när dess kärnverksamhet just går ut på att så mycket pengar som möjligt (som skänks av frivilliga), ska gå till utsatta människor.

som brukligt är, är det ett fåtal människor som alltid frångår själva grundidén och dessutom försöker försvara sitt handlande. oftast också in absurdum.

så jämför inte äpplen med päron.

giriga bankdirektörer är ett helt annat kapitel.

det ena behöver inte rättfärdiga det andra. saken handlar också mer om de som sitter i ledningen på tex en organisation som röda korset och skor sig, på diverse sätt, på bidrag från vanliga svennebananer. själva den fundamentala idén med en sådan organisation, är att hjälpa utsatta människor. den som jobbar sålunda på ett sådant 'företag' bör knappast sätta sin lön i första hand och hur mycket man kan tjäna, utan just hur hjälpa utsatta människor, i första hand.

sen att jämföra tex bengt westerberg med en bankdirektör, är en egentligen väldigt dum jämförelse; bankdirektören får den lön som marknaden säger att han ska ha, godkänd av styrelsen. själva poängen med en bank, är att tjäna pengar; ju fler kunder banken drar in som dessutom betalar av sina lån under säg 40, 50-års period säger sig självt är väldigt lönande och du kan då som tex en bankdirektör visa hur bra banken går och därmed också få en högre lön.

till en organisation som röda korset, söker du inte för att försöka få så hög lön som möjligt när dess kärnverksamhet just går ut på att så mycket pengar som möjligt (som skänks av frivilliga), ska gå till utsatta människor.

som brukligt är, är det ett fåtal människor som alltid frångår själva grundidén och dessutom försöker försvara sitt handlande. oftast också in absurdum.

så jämför inte äpplen med päron.

giriga bankdirektörer är ett helt annat kapitel.

Jag vet inte riktigt hur man mäter samhällsnyttan av Röda Korset, men de har andra verksamheter utöver katastrofhjälp t,ex ett samarbete med Försvarsmakten och utbildning i förstahjälpen.

Jag kommer alltid att gilla Röda Korset och jag tycker nog att det finns annat att klaga på t,ex reflexväst på motorcyklister och att det kan nästla sig in personer i verksamheter som sysslar med välgörenhet.
Titta in ordentligt Röda Korsets verksamhet så kommer du att lyfta lite på hatten.

Titta in ordentligt Röda Korsets verksamhet så kommer du att lyfta lite på hatten.

Det är just det man inte gör. 50% av de donerade pengarna försvinner innan pengarna ens lämnat landet. Mindre än 10% når antagligen den utsatta mottagaren.

Jag vet inte riktigt hur man mäter samhällsnyttan av Röda Korset, men de har andra verksamheter utöver katastrofhjälp t,ex ett samarbete med Försvarsmakten och utbildning i förstahjälpen.

Hur mäter man samhällsnyttan med banksystemet då? Förmodligen oavsett mätmetod en 100-faldigt mer nyttig verksamhet än allmosor till utlandet, (och pk-projekt i inlandet).

Röda Korset är bara skit, de förtjänar Bengt Westerberg som är samhällsfarlig och antidemokrat ut i fingerspetsarna, infiltratör i borgerligheten var han också med sin illröda agenda, det jävla svinet. :mad:

Mindre än 10% når antagligen den utsatta mottagaren.

Det där kan du nog ta och kolla på igen, bullshit,,,,,,,,,,,,,,, och sen är det ju så att alla pengar ska inte gå till katastrofhjälp utan till uppbygnad av skolor t,ex.

Röda Korset är bara skit, de förtjänar Bengt Westerberg som är samhällsfarlig och antidemokrat ut i fingerspetsarna, infiltratör i borgerligheten var han också med sin illröda agenda, det jävla svinet. :mad:

På en stämma har ca 300 personer röstat fram Bengt Westerberg och den lön han har,,,, kallas demokrati.
Sen kan ju tycka vad man vill om Bengt, en gammal borgarbracka.

Last edited:

Jag kommer alltid att gilla Röda Korset och jag tycker nog att det finns annat att klaga på t,ex reflexväst på motorcyklister och att det kan nästla sig in personer i verksamheter som sysslar med välgörenhet.

återigen; det är inte SAMTLIGA på röda korset jag giljotinerar alt. bör kölhalas, utan bara de som sitter högst upp. de som tar besluten. de som ser sig som förmer än resten. de som anser sig vara guds gåva till mänskligheten. de som egentligen tycker att DU inte har att göra med vad de gör och varför. förstår du VILKA jag pratar om?

sen bara två saker till, som en liten bonus, utan att för den skull racka ned på dig:

1. att, som du uttrycker det, 'alltid' gilla röda korset, ser jag som en fara i sig. då spelar det egentligen ingen roll vad som ev. kan hända inom den organisation i framtiden, hur ruttet det än kan bli, för du har ju bestämt dig för att 'alltid' gilla dem, no matter what. jag vill inte påstå att det är en form av hjärntvätt, men däremot en form av indoktrinering. skaffa distans till dem helt enkelt och se på dem med friska ögon.

2. jag KLAGAR inte ang. röda korset. det är en åsikt som baseras på fakta som seglat upp under de senaste månaderna. sen kanske du egentligen inte just menar klaga, men vikten av korrekt ord, är sålunda ytterst viktigt.

På en stämma har ca 300 personer röstat fram Bengt Westerberg och den lön han har,,,, kallas demokrati.

Om det är demokrati så är bankdirektörernas löner i högsta grad megademokratiska, hur många har rösträtt i SEB tror du?

:hihi

Sen kan ju tycka vad man vill om Bengt, en gammal borgarbracka.

Ja, han är särdeles lätt att avsky, en riktig sosse i borgarkläder som den där Birgitta Ohlsson. De borde få omild behandling. :mad:

återigen; det är inte SAMTLIGA på röda korset jag giljotinerar alt. bör kölhalas, utan bara de som sitter högst upp. de som tar besluten..

Jo jag tycker också lite att det är sjukt att så mycket pengar ska gå till vissas löner. Men sen blir ju snacket att man inte ska skänka pengar alls och det är ju synd om höga löner ska förpesta insamlingen av pengar till katastrofhjälp.
Man kan ju hoppas att Röda Korset kommer med argument som rättfärdigar dessa löner.

Jo jag tycker också lite att det är sjukt att så mycket pengar ska gå till vissas löner. Men sen blir ju snacket att man inte ska skänka pengar alls och det är ju synd om höga löner ska förpesta insamlingen av pengar till katastrofhjälp.
Man kan ju hoppas att Röda Korset kommer med argument som rättfärdigar dessa löner.

det är upp till var och en att göra som de vill, men enkel matematik är att de inte riktigt lever som de lär. dessutom finns det andra organisationer som är bra, röda korset må vara den som kanske är mest etablerad dock men med tanke på hur de 'är', antagligen inte den bästa ur den utsattas perspektiv.

Bara namnet Röda korset lämnar en frän bismak i munnen efter yttrande.
Man lär sig ganska snabbt att ogilla dem om man nyttjar Slussens T-banestation på daglig basis.
Varje dag är ett gatlopp mellan slasiga aktivister med skateskor och dreadlocks som försöker få en att börja donera pengar månadsvis.
De kunde smällt upp ett stånd, men istället jagar de en och går bredvid. Försvinner inte när man säger nej första gången, utan fortsätter tills man har tackat nej till 3-4 instruerade argument gissningsvis från en väl vald säljare från huvudkontoret.
Ett fullkomligt vidrigt sätt att få folk att donera pengar, speciellt med tanke på att många faktiskt inte kan tacka nej för stunden när de blir konfronterade på det viset.
Har man otur får man tre stycken på sig dit och tre på sig hem när man går i Götgatsbacken.
De gör säkert någonting bra i slutänden, men jag gillar verkligen inte deras sätt att få det att ske. :mad:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg