Röd asfalt

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Hello!

I början på Åbyvägen som går parallelt med årstalänken är den en snutt röd asfalt innan man kommer in i rondellen.

I morse stog ja vid rödljusen. Grönt = man åker i väg.
Regnet hängde ju som bekant 10 meter ovanför backen i morse så de va ganska blött på marken.
Ja har inte direkt den groteskaske muskelhojen men tro de eller ej så spann bakhjulet :eek: :confused: :fakta :tummenupp

Först tänker man "Shit" sen "Yeah". Synd bara att man inte kan få till de på torr asfalt :D

Men allså. Varför?
På röd asfalt. O ja gasade ingenting i o me att de va blött.
Ändå så spann de :rodnar
Ja provade i alla andra korsningar o stog på rejält men där hade man fäste som om de va torrt.

Är de nåt med röd asfalt när den är blöt eller är de nåt som ligger på just den vägsnutten?
Ja har fick ett bakhjulskast där under en nedväxling för några veckor sen. Då var de också fuktigt på gatan..

Nån som vet hur de ligger till med asfalt? :crash // Kenta :hej
 

Jonsson

Tänker på Lövis
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Ingen numera :(
Mmmm röd asfalt är döden.
En kompis la sig i ca 50khm, Framhjulet bara gav sig iväg..

RÖD = DÖD
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
haha, trodde alla visste att röd asfalt va livsfarligt.. men roligt med bakhjulsdriven bil!! :D
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Japp, rödasfalt blir snorhal när den e blöt. Kunde köra på ställ vid Gullmarsplan idag pga rödasfalt. :rolleyes: :D
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Men Kenta inte kan du köra omkring och bränna gummi mitt på dagen sådär det är olagligt. :D :tummenupp
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Friktionskoecifienten är lika med noll på den där röda dödssörjan. Jag har ingen aning om vad den består av men den blir glashal vid regn!

VV :whip :mad: :6surkart
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
EBS skrev:
Japp, rödasfalt blir snorhal när den e blöt. Kunde köra på ställ vid Gullmarsplan idag pga rödasfalt. :rolleyes: :D

den där jävla rondellen hatar jag :mad: :mad: !.. den som är i gullmarsplan :zpy

irriterande när man måste köra sakta där!.. att inte VV byter ut den asfalten
 

Olle

....................
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje/Åkersberga
Hoj
Nissan Cherry Turbo -85
sån skit tror jag vi har i en av rondellerna i gnesta... har en kompis som gått omkull där samt ett par bilar som varit riktigt nära å ta fel utfart...

satte ner foten idag när jag körde där, den är verkligen snorhal!!
 

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Ort
Gefle
Hoj
Såldes alldeles nyss...
På Åland är asfalten röd överallt, :skrämd , men inte är den halare för det vad jag vet. Där beror det på att röd granit ingår i smeten. Någon som vet vad det är som gör denna röda asfalt så hal i de fall som nämns ovan?
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Alltså, jag har inte ens sett såndär röd asfalt, är den blodröd eller är det den där gamla brunaktiga typen av asfalt ni menar?

//J
 

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Västerbron i morgon-dagg.... höll på att skita på mig då bakdäcket plötsligt ville snurra i 300 när jag körde om en bil.... shorts och t-shirt hade ej varit till stor hjälp om jag klotat....
Fick en konstig blick av den gamle mennen i bilen då jag körde om i "bred-ställ"...
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Kan ha att göra med att röd asfalt är gropigare än dess svarta dito så när det regnar så kommer allt skit (vägdamm etc) upp och lägger sig som en hinna på vägbanan.
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
Hela huddingevägen är ju i stort sett samma sak. Mellan Hagsätra och Huddinge så la ju kommunen ut en ny beläggning som prov och den är fortfarande kvar och varje gång det regnar så smäller folk där och det är snorhalt med allt som har hjul.

Jag undrar när de ska förstå att det underlaget inte fungerar. De försvarar sig säkert med att det är billigt, men det är ju bara livsfarligt för alla fordon.
 

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
Jorå

Den finns även i våran lilla stad den där röda asfalten, totalt livsfarlig på hoj när det regnar, skitkul med bil. Eller vad säger jag, asfalt, näää sladdfalt ska det va :crash
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Rött..

Casca skrev:
Alltså, jag har inte ens sett såndär röd asfalt, är den blodröd eller är det den där gamla brunaktiga typen av asfalt ni menar?

//J
Hm. Blodröd är väl att ta i.
Ja vet i o för sig inte hur den ser ut när den är nylagd :rolleyes:
Men när den är körd en stund och lite väder biten så är den väl som.. Solblekt, rött tegel typ.. :)
Eller kanske som pannan på den här gubben :mad:

Men ja FATTAR inte va de är me skiten. Hur FAN kan den bli så jävla hal.
Ballt en kort stund efteråt men de kommer ju lätt sluta med att man lägger omkull helt nån morgon när man är lite trött :(

// :rodnar
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
rougie skrev:
Men Kenta inte kan du köra omkring och bränna gummi mitt på dagen sådär det är olagligt. :D :tummenupp
Haha!
De verkar va svårt o övertyga dig om att de inte va me flit :D

// :tummenupp
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
De har gjort något skumt på väg 223 mellan Björnlunda och Nyköping nu i veckan.

Nu i våras lade de ny, svart asfalt på nästan hela vägen (som förut hade rätt kass asfalt). När jag körde den vägen i början av veckan så blev jag förvånad, då var plötsligt hela vägen en grusväg (!). Rött grus var det. Körde där senare i veckan, då hade de pressat ihop det mesta av gruset till röd asfalt... det låg dock massa lösgrus kvar lite här och där.

Nu är frågan - varför sliter de bort helt nylagd, svart asfalt för att lägga röd asfalt över hela vägen?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top