Rånare får fängelse, bank VD får bonus

Om man rånar en person får man fängelse, om man rånar 500 000 personer får man en FET bonus för väl utfört jobb. Hur kan det komma sig? Måste vara dom där grisarna i regeringens fel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14889233.ab

:mad:

Tror inte "grisarna" i regeringen jobbar i Nordea. :rolleyes:

Som alltid så gör banker inte ett skit utan att tjäna pengar på det. Gäller oavsett om det är sosse eller borgarregering. Man måste alltid kolla villkor och risker, har alltid varit så så det är inte något nytt under solen mer än ännu ett sätt att lura på småsparare något ofördelaktigt. Visst lagstiftas ibland de värsta avarterna bort men det kommer alltid att tas fram produkter som är mindre fördelaktiga för slutkunden. Utgå alltid från att banken försöker blåsa dig tills motsatsen är bevisad innan du tecknar dig på något ny flashig bankprodukt.

Tror inte "grisarna" i regeringen jobbar i Nordea. :rolleyes:

Nått fel måste det ju vara på "grisarna" som bestämmer. Hur kan det annars komma sig att dom låter banker, elbolag etc år efter år lura svenska folket.
Ta till exempel det här med "grön el" där vi får betala en extra skatt på varje producerad Kwh. Det kan väl vara ok om den är miljövänligt producerad och används inom Sverige. Problemet är bara att när Sverige har överskott på elproduktion så säljs den till t.ex tyskarna. Så då får vi i Sverige betala för tyskarnas el. :tummenupp

Känns som skilda ämnen, bara girigheten som förenar och den har vi väl alla. Vill man ha högre ränta är det förenat med risk, inte konstigare än så. Vem ska ta risken annars? Alternativet är att nöja sig med lägre ränta som omfattas av insättningsgaranti och då får man sprida på så många banker som krävs för att trygga kapitalet. Det högsta jag hittat som omfattas av insättningsgarantin är 4%. De konton du rasar mot får väl betraktas som spekulation i vinstsyfte som vilken annan investering som helst. Det är ett lotteri och får betraktas som sådant.

Om man avstår garantin för att få högre ränta och det sen går åt skogen...vems är felet och kan man böla när man skippar den säkerhet som finns att få när syftet bara varit att dra in en ytterligare sekin?

När man kräker ur sig mot roffande VD och hutlösa bonusar undrar jag hur många som faktiskt hade avstått samma gratifikationer om det erbjudits dem. Hade jag haft ryggrad nog att avstå? Tveksamt, särskilt som det inte är meriterande att uppbära en i sammanhanget låg lön. Att avstå bonusar leder inte vidare i karriären utan drar snarare ett löjets skimmer över personen ifråga. Trist och kontraproduktiv kultur men kritiken bottnar med all säkerhet uteslutande i avundsjuka, vilket är ett lika osmickrande drag hos människan.

Sammanlagd vinst på 65 miljarder år 2011 för storbankerna, vem är det som "smålurar" korkade.
En bankrånare som lurar en bank på några miljoner tycker jag är att "småluras".
Sen när det blir ekonomisk kris och bankerna håller på att gå i konkurs pga att dom varit så giriga lånat ut pengar vårdslöst så ska skattebetalarna rädda bankerna. Givetvis så för alla i ledningen samtidigt en FET BONUS på skattebetalarnas bekostnad för att dom ännu en gång varit SÅÅÅÅÅÅ DUKTIGA.

Rån är brottsligt, att "smålura" korkade är inte nödvändigtvis brottsligt.

Tycker du? Vem/Vilka tror du får stå för den notan?

Den notan står banken för, indirekt så lär dom "rövknulla" sina kunder på den summan + 100miljoner extra att dela ut i bonus till styrelsen.
Vilka tror du betalar vinsten på 65 miljarder :krama.

Men det är väl så det ska fungera med monopol. Det kanske skulle införas monopol på allt. Tänk 1 liter mjölk lär väl kosta en femhundring, en sketen vespa 500 000kr, en begagnad ford fiesta från -74 1000 000kr osv.

Last edited:
Den notan står banken för, indirekt så lär dom "rövknulla" sina kunder på den summan + 100miljoner extra att dela ut i bonus till styrelsen.

Så det är alltså mer försvarbart att ge arbetande människor (kassapersonal) psykiska men för livet. Kostnaderna för bankrånaren varken börjar eller slutar där. Om han till slut åker fast och hamnar i fängelse kan jag upplysa om att den vistelsen är inte heller gratis. Efter att ha suttit av sin tid kommer han ut och genererar nya kostnader och nya personliga trauman.

Kanske är rånaren bättre på att "driva bank"?

För övrigt är du fri att välja vilken bank, sparform eller investeringsmöjlighet du vill.

Mitt första inlägg var skrivet med lite ironi om det inte framgick:dummer.
Dock så menar jag att banker, elbolag etc faktiskt lurar oss kunder och det är regeringens fel eftersom dom har sett till att dom kan lura oss och låter dom fortsätta lura oss. :mad:

Sen verkar det faktiskt som att du gillar vårt banksystem, kanske du rent av lirar i den ligan:confused:

Så det är alltså mer försvarbart att ge arbetande människor (kassapersonal) psykiska men för livet. Kostnaderna för bankrånaren varken börjar eller slutar där. Om han till slut åker fast och hamnar i fängelse kan jag upplysa om att den vistelsen är inte heller gratis. Efter att ha suttit av sin tid kommer han ut och genererar nya kostnader och nya personliga trauman.

Kanske är rånaren bättre på att "driva bank"?

För övrigt är du fri att välja vilken bank, sparform eller investeringsmöjlighet du vill.

Mitt första inlägg var skrivet med lite ironi om det inte framgick:dummer.
Dock så menar jag att banker, elbolag etc faktiskt lurar oss kunder och det är regeringens fel eftersom dom har sett till att dom kan lura oss och låter dom fortsätta lura oss. :mad:

Sen verkar det faktiskt som att du gillar vårt banksystem, kanske du rent av lirar i den ligan:confused:

Jag lirar i den ligan som har sparade pengar på banken, är utan lån, betalar räkningar medelst internetbank och har gott om synpunkter på bankernas agerande.

I vilken liga lirar du, rånarligan eller rättshaveristligan?

Var det bara första inlägget som var ironiskt, inte de andra?

Andra inlägget var ren fakta.:arsele
Tro det eller ej men vi betalar faktiskt för el som sedan säljs av el-bolagen i andra länder. :va

Jag lirar i den ligan som har sparade pengar på banken, är utan lån, betalar räkningar medelst internetbank och har gott om synpunkter på bankernas agerande.

I vilken liga lirar du, rånarligan eller rättshaveristligan?

Var det bara första inlägget som var ironiskt, inte de andra?

Men det är väl så det ska fungera med monopol. Det kanske skulle införas monopol på allt. Tänk 1 liter mjölk lär väl kosta en femhundring, en sketen vespa 500 000kr, en begagnad ford fiesta från -74 1000 000kr osv.

Fast, du är ganska fel ute min vän. Att leva i en demokrati med fri ekonomi (som dock är ganska styrd) gör att du allt som oftast undviker monopol i den bemärkelsen du talar om. Dessutom är det du beskriver en skenande inflation, något som inte påverkar förhållandet till hur många mjölk du kan köpa så länge du inte står där sedan länge med en bunt pengar utanför systemet som helt plötsligt inte är värt någonting.

Och det låter som att du tycker att det är fult att tjäna pengar? Är du kompis med den där fjanten i sossarna månntro?

Ibland har man god lust att tömma sina sparkonton i brist på sund etik och moral i finans och banksektorn. Vi vet alla att det vore systemfarligt om alla tänkte och gjorde samma sak.

Du menar "tjäna pengar" som när bankerna fullkomligt oansvarigt lånar ut pengar till höger o vänster! När låntagarna sen inte kan betala så ska skattebetalarna täcka upp för banken. Av pengarna som skattebetalarna räddar banken med så tar styrelsen några hundra miljoner och delar ut i bonus för väl utfört jobb. Detta var väl precis vad som hände för inte så länge sen.

Fast, du är ganska fel ute min vän. Att leva i en demokrati med fri ekonomi (som dock är ganska styrd) gör att du allt som oftast undviker monopol i den bemärkelsen du talar om. Dessutom är det du beskriver en skenande inflation, något som inte påverkar förhållandet till hur många mjölk du kan köpa så länge du inte står där sedan länge med en bunt pengar utanför systemet som helt plötsligt inte är värt någonting.

Och det låter som att du tycker att det är fult att tjäna pengar? Är du kompis med den där fjanten i sossarna månntro?

Du menar "tjäna pengar" som när bankerna fullkomligt oansvarigt lånar ut pengar till höger o vänster! När låntagarna sen inte kan betala så ska skattebetalarna täcka upp för banken. Av pengarna som skattebetalarna räddar banken med så tar styrelsen några hundra miljoner och delar ut i bonus för väl utfört jobb. Detta var väl precis vad som hände för inte så länge sen.

... och för att skattebetalarna skulle vara med och täcka upp för banken krävdes att man slutade med bonusar, det var det "grisarna i regeringen" bestämde.

Vad är det egentligen du vill ha sagt? Att alla ska få lika mycket betalt, oavsett arbete?

Följer man bara lagen så får man lura till sej pengar.Moraliskt så är det inte bara banker som beter sej illa

Nej det jag vill ha sagt är att bankerna "rövknullar" oss alla vare sig vi vill det eller inte (och jag är inte lagd åt det hållet och gillar inte att bli "rövknullad"):dummer. Jämför man en rånare/bankrånare så är bank-vd o bank-styrelse 1000 gånger värre och borde buras in på än gång (enligt mig). Och det är regeringen (grisarna) som tillåter bankerna att fortsätta år efter år.

Tror du verkligen dom avstod bonusarna bara för att regeringen krävde det??????:confused:
Nä för nu heter det inte bonus längre utan lönepåökt med typ 1 miljon eller så. Detta infördes komma runt regeringens direktiv. Kalla det vad du vill men styrelsen delade på en väldigt stor summa av skattebetalarnas pengar. Sen har vi lite lyxlägenheter, lyxbilar etc som många i styrelsen fått.

Alla ska givetvis inte ha lika mycket betalt och det har jag nog aldrig påstått heller.
Sen är det lite lustigt att dom precis sa på nyheterna att svenska banker har Europas högsta räntor, orsaken var att ägarna tydligen kräver ännu mer avkastning. 65 miljarder i vinst 2011 undrar vad det blir 2012? Och det är återigen vi som betalar. :död

... och för att skattebetalarna skulle vara med och täcka upp för banken krävdes att man slutade med bonusar, det var det "grisarna i regeringen" bestämde.

Vad är det egentligen du vill ha sagt? Att alla ska få lika mycket betalt, oavsett arbete?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park