Råmaterial i Malmö

oscar skrev:
Jag kör på en sådan här fräs och jag kör i aluminium! Lite tips kanske...!?

Tja jag vet inte riktigt vad det skulle vara för tips, maskinen är ju en redig maskin i alla fall ...ingen hobbygrej......har farsan din mekanisk verkstad eller?

oscar skrev:
Sen har jag en till fråga! På svarvarna så står det här på sidan. Hur ska jag tyda det?

Jag är cnc-operatör har inte jobbat med manuella svarvar, det var sist i skolan för 7-8 år sen.
Jag vill minnas att det är drevningen, hela den luckan som de vänstra skyltarna sitter på går väl att öppna och där bakom finns drevningen, är nog främst vid gängning i svarven man brukar ändra dem.

toxicated skrev:
Jag är cnc-operatör har inte jobbat med manuella svarvar, det var sist i skolan för 7-8 år sen.
Jag vill minnas att det är drevningen, hela den luckan som de vänstra skyltarna sitter på går väl att öppna och där bakom finns drevningen, är nog främst vid gängning i svarven man brukar ändra dem.

Ok!

Gubben som bodde här innan var uppfinnare, och lämnade kvar allt i verkstaden! :)

oscar skrev:
Ok!

Gubben som bodde här innan var uppfinnare, och lämnade kvar allt i verkstaden! :)

Sablar vilket flyt, kanon att ha när man meckar samt att det är inget man går och köper för att det är "bra att ha"..... :tummenupp

Ugluk skrev:
Ett proffs hade nog använt ett delningsbord, men i sann fulmecksanda satte jag arbetsstycket på en rörstump fastdragen i skruvstycket och vred runt för hand. :)

Utveckala gärna lite för mig som e lite trög .... please ? :7peta

/Fredrik

Nu är det inte lika kul som det var under planeringsstadiet! Det tar en j-vla tid och jag jag börjar bli trött på det. Snart så gör jag bara ej justerbara bak/uppflyttade pinnar... :död

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    124.9 KB · Visningar: 66
...och längre än hit har jag inte kommit! Tog en jäkla tid att mäta upp hål, borra och gänga... :(

Nu är det nog läggdags...

Bifogat

• 4.JPG
    4.JPG
    110 KB · Visningar: 83
Kul att se lite "under arbete" bilder, eller är det bara jag som är intresserad av sånt???? yrkesskada kanske... :gnissla

Last edited:
benfre skrev:
Utveckala gärna lite för mig som e lite trög .... please ? :7peta

/Fredrik
Ok, jag började med att borra hålen för fästbultar (10mm) och hjulaxel (17mm).
Därefter drog jag fast en rörstump med 17mm diameter i maskinskruvstycket så att den stod rakt upp och trädde på arbetsstycket. Sen var det bara att ställa in rätt radie med koordinatbordet och fräsa en halvcirkel genom att vrida arbetsstycket på rörstumpen med händerna. Samma sak med ytterradierna vid bulthålen men då använde jag en bult fastspänd på samma vis. Försänkningen för bromsoksinsexbultarna fixades på samma sätt genom att rörstumpen var kortare och jag använde en 4mm pinnfräs. (Helt onödigt om jag bara kunnat borra så stort som 16mm)
Vill hemskt gärna hjälpa dig men vet inte om jag kan förklara så mycket utförligare än så. :hej

Edit: Oscar, du vet inte hur bortskämd du är med en så fantastisk maskinpark! :tungan Nu behöver du ju bara uppbåda lite kampvilja, du har ju kommit igång och det ser bra ut.. :tummenupp

Last edited:
Ugluk skrev:
Edit: Oscar, du vet inte hur bortskämd du är med en så fantastisk maskinpark! :tungan Nu behöver du ju bara uppbåda lite kampvilja, du har ju kommit igång och det ser bra ut.. :tummenupp

Jovisst trivs jag med utbudet :D , men motivationen sjunker när det tar sån förbannad tid!

Bifogat

• verkstaden.JPG
    verkstaden.JPG
    111.6 KB · Visningar: 68
Ser bra ut Oscar, jag lägger en beställning när du lärt dig hantera maskinerna :tuttar

oscar skrev:
...och längre än hit har jag inte kommit! Tog en jäkla tid att mäta upp hål, borra och gänga... :(

Nu är det nog läggdags...

det där hade jag gjort bättre me en båg fil... :hihi

Tackar, nu klarnade det även för mig :näsblod

Oscar, håller med dig. Har en liknande fräs som din i verkstaden. Trots fin maskin så tar det en jäkla tid. Lätt hänt att man börjar slarva lite och så blir det inte så snyggt som man hade tänkt sig..... men kämpa på !!

/Fredrik

Ugluk skrev:
Ok, jag började med att borra hålen för fästbultar (10mm) och hjulaxel (17mm).
Därefter drog jag fast en rörstump med 17mm diameter i maskinskruvstycket så att den stod rakt upp och trädde på arbetsstycket. Sen var det bara att ställa in rätt radie med koordinatbordet och fräsa en halvcirkel genom att vrida arbetsstycket på rörstumpen med händerna. Samma sak med ytterradierna vid bulthålen men då använde jag en bult fastspänd på samma vis. Försänkningen för bromsoksinsexbultarna fixades på samma sätt genom att rörstumpen var kortare och jag använde en 4mm pinnfräs. (Helt onödigt om jag bara kunnat borra så stort som 16mm)
Vill hemskt gärna hjälpa dig men vet inte om jag kan förklara så mycket utförligare än så. :hej

:näsblod :näsblod :näsblod

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...