Rådjur

Ouuuuåååhh!! Usch vilka minnen detta plockar fram. Förra sommaren var jag några cm från att klippa ett rådjur på exakt samma sätt. Som tur var hann rådjuret bromsa även med frambenen (rådjuret i filmen hinner inte det) och vika huvudet snett bakåt vänster. Konstigt vilka detaljer man hinner uppfatta i 180..... Min incident skedde vid 14-tiden på en solig lördag, så man kan inte ens vara säker mitt på dagen!

Det verkar vara svårt att väja fördom om man kolla på filmen.
Hade jag varit i hans sko så hade jag tvärnitat.
Frågan är om man inte hinner väja ska man bromsa och riskera att låsa framhjulet eller köra på Bambi?

Min kompis råkade pricka ett rådjur förra onsdagen, när vi var påväg ner till Västervik... det gick väl i 70, men han hann få ner farten till runt 50 innan det small, han höll sig dock på hjulen, och fick bara ett blåmärke, det satt dock hår på packväskorna, och kopplingshandtaget var flyttat.

Han klarade sig, men rådjuret dog...

Jag låg en bit bakom när det hände, och n'r vi stannade, så kom det minst 7st rådjur till över vägen. :eek:

Det är klart att man ska försöka undvika en krock men det går så jävla fort så man hinner inte göra så mycket. Det enda jag hann göra var att tänka "Jävlar, nu smäller det" och kura ihop mig lite extra bakom kåpan. De har ju en tendens att skutta ut precis framför eftersom de blir skrämda. Att de är kamouflerade så man inte ser dem förrän de är uppe på vägen gör det knappast lättare heller. Kolla på filmen ska ni få se. Det är skitsvårt att se rådjuret även om man vet vart det hoppar fram.

Det blir svårt att inte panikbromsa kan jag tänka mig. Jag vete fan om inte jag hade bromsat omkull hojen om jag hade råkat ut för samma sak som killen på filmen.

Vad händer om man kör på dom? kan man göra illa sig när kroppen smackar in i deras?

Vad händer om man kör på dom? kan man göra illa sig när kroppen smackar in i deras?

Man kan bryta handleden och båtbenet åtminstonde när de odjuren träffar styret..

Jag satsade på mitten istället för framändan, trodde den skulle vara lite mjukare där(vilket det nog var för det delade sig), men jag flög likväl av och breakdancade lite på asfalten. Skrapsår gör _mer_ ont än benbrott.

jag har faktiskt oxo funderat på det, numera kör jag i ca 70-80 på natten när jag är på väg hem. Den sista milen hem är skog o så och det har hänt ett par ggr att rådjur bara hoppat över vägen. Nu senast så sprang det över ett rådjur bara 5m framför mig. Hade jag legat i 100 hade jag nog klippt det.

Jag undrar om man kommer i 150 och ett rådjur hamnar framför en, är det då inte bättre att gasa o krypa ner på hojen än att bromsq, för bromsa kan man bara göra tills hojen lyfter till en stoppie med bakändan. Om man istället gasar på är det inte större chans att man klyver det utan att man kraschar. Jag har iaf fått för mig det.

Nån annan som vet?

Ravetrancer skrev:
jag har faktiskt oxo funderat på det, numera kör jag i ca 70-80 på natten när jag är på väg hem. Den sista milen hem är skog o så och det har hänt ett par ggr att rådjur bara hoppat över vägen. Nu senast så sprang det över ett rådjur bara 5m framför mig. Hade jag legat i 100 hade jag nog klippt det.

Jag undrar om man kommer i 150 och ett rådjur hamnar framför en, är det då inte bättre att gasa o krypa ner på hojen än att bromsq, för bromsa kan man bara göra tills hojen lyfter till en stoppie med bakändan. Om man istället gasar på är det inte större chans att man klyver det utan att man kraschar. Jag har iaf fått för mig det.

Nån annan som vet?

En i klubben klöv ett rådjur med sin Ducce 996 för några år sedan, o vad jag fattat så hann han inte så av på gasen, dvs han höll hög fart.

Han hade inälvor över hela hojen och skinnstället, men klarade sig bra själv.

Jag smälde ett rådjur på i princip Exakt samma sätt som i filmen, kom i 140 och hann bara så "rådjur" sedan PANG! Bromsa ca. 150m längre fram o stanna ytterligare 200m fram eller ngt, han inte reagera nånting från att jag såg rådjuret tills det small, sedan var det bara hålla i hojen eftersom det även toucha bakdelen när det "slog runt" så wobbla den ju endel.

Jag är mycket glad att jag höll mig på benen eftersom att jag vid tillfället hade vanliga skräp byxor o gympadojor!!!!

Detta hände kl. 16 en augustieftermiddag!! Så de springer över vägarna när som på dygnet!!

Ta det lugnt!

/Niklas

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back