Rådfråga om Ktm sm

Hellraider

Metal is forever!
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
R1:a -01(såld)TT600R(Såld)Hade en R1:a -00 (Stulen!)Numera en ZX9R Grön såklart!
Tjena!Om man ska ha en Ktm supermotard å busa omkring med inne i stan mestadels, vilken rekomenderar ni??Hade en TTR 600 i sommar som jag tänkte
bygga om till Sm!Men jag ändrade mig ganska fort pågrund av alldeles åt helvete får lite effekt!! :mad: hade slip-on och tatt bort den elektroniska strypningen,skulle tippa på att jag ökade effekten från 45-50hk,men långt
ifrån nöjd :hihi Kanske inte så konstigt att den var klumpig när den väger över
150kg!Det jag söker är en ktm med elstart,låg vikt och ett jävla tryck i motorn
så man verkligen kan busa omkring!!Dom jag har i tankarna är 525 Exc -03,
625 SXc eller kanske den färdiga supermotard hojen 660 SMC!525:an lär man väll inte avsakna effekt i,men hur är det med dom två andra, har ju inte så hårresande effektsiffror 33hk :gnissla Men dom måste väll vara strypta på något sätt som kanske går att åtgärda lätt :confused:
Ni som har dessa hojar kan väll ge lite feedback vad ni tycker om dom osv,
Effekten på dom sistnämda ostrypta kan ju också vara kul å få veta :tummenupp

Ha det gött

Tjena!

Det du efterfrågar är ju inte en ktm utan en husa.Allt stämmer in på profilen.
Köper du en ktm med elstart så blir det ju en 640 å då kan du ju glömma
resten av egenskaperna du nämnde.
Kan du tänka dig att kicka lite däremot så finns det plötsligt mer att välja av.
Lycka till!

Instämmer slangan,s förslag! Men om du nu ska välja en ktm så är 640 den som behöver minst underhåll. Visst går 660 bra men jag skulle nog pröva en 625 också. -02 kom 625 som SM men -04 625sm kommer ha samma förgsasare som 625sxc -03 har , med andra ord samma förgasare som 660. Men det skiljer ju bara 1000:- på nypriset mellan 625sm/660sm så det får du välja själv. Håll koll på ev nån 660 -03 som säljs billigt, där slipper du strypningen som många verkar ha problem med vid avgassysyemet.

Okej tackar!
Verkar som en KTM 625 smc verkar vara ett vettigt val..sitter strypningen
i avgassystemet?Någon som vet något om effektökningen???

Hellraider skrev:
Okej tackar!
Verkar som en KTM 625 smc verkar vara ett vettigt val..sitter strypningen
i avgassystemet?Någon som vet något om effektökningen???

På min 625 -02 så satt strypningen på förgasaren och i dämparen (gnistgallret)
på 660 -03 var det samma sak där. Går rätt snabbt att ta bort de

På 625 -04 vet jag inte om det är samma som på 660 -04?

Effektökningen? Jo visst! jag lyckades slå runt med min 660 efter det :D
så visst finns det lite pulver efter avstrypning

Last edited:
Hej igen!

De va helt nytt för mig att ktm ska sälja två så lika hojar som sm.
Låter ju märkligt nästan.Å det ska bara skilja en t-lapp?
Sen dessutom fortsätta med 640sm.
Viktar dom in en elstart å lite runt omkring på 625`an så hajar inte jag va man ska med den till.Vill man ha touring motard så kan man ju lika gärna köpa 640 från början.Då får man ju alla andra komfortgrejer med på köpet.passagerarsäte å allt.Nog för att 625`an va en skön hoj men den lär ju inte bli skoj med ännu mer vikt.

525`an har jag inte ägt men det känns som att det blir mycket skruva om man ska busa i stan.Det är ju inga problem att lägga ett par timmar om dan med en sm på sommaren.Det är ju inte precis som att köra cross då en halvtimme kan va mer än nog för att klämma ut det där adrenalinet man måste bli av med.
Då svettas jag nog hellre lite de där gångerna jag måste kicka istället å lägger
mer tid på att köra istället för att serva.Alltså köpa en 660 eller något.
Har jag inte helt missuppfattat det hela heller så vill jag minnas att 525 med elstar va en cross eller enduro å då får man ju inte riktigt dom grejerna man ska ha om man vill åka sm.Kanske är jag lite petig nu men jag har aldrig prövat någon hemmabyggd sm med endurodämpning osv osv som har varit i närheten av en "äkta"sm.Det är ju inga problem att fixa till det men då ska man handla å skruva en hel del till förutom själva hojen då.Skönt att slippa bygga om till lv reggat är det ju med.Men va fan!!alla har vi ju våra ideer å smaken e ju som baken så jag säger helt enkelt:kör en sm bara(som dom ska köras då oxå)så
blir det nog bra till slut.

De kompenserade väl med att sätta dit en större förgasare när de satte på el-start på 625. 625 är Låååååångt ifrån en dålig hoj. När jag var på åland med min 660 så gick den ungefär jämt med en 625 med akra sysytem. Jag bytte aldrig rör på vare sig 625 eller 660 för det funkade klockrent som den var.

Obs! jag kritiserar inte dig "slangan"
men jag gillar 625 väldigt mkt :tummenupp

Sen är det VÄLDIGT bekvämt med elstart.Det är väl det enda som skiljer 625 och 660 motard förutom 29cc cylindervolym.Och den extra vikten på gissningsvis ca 5 kg tar jag gärna.En LC4 är så jävla klumpig iallfall jämfört med räjsigare hoj typ Husa eller KTM 525 att det inte spelar någon som helst roll om den väger 137 eller 142 kg.Största nackdelen är nog att man kan tappa lite effekt på toppen pga den mindre luftburken på elstart-modellerna. :mattias

Motardnisse>>
Busaberg>>
Håller med om vad båda säger och jag håller med om att 625 är en härlig hoj.
Skulle tro att jag blev viktfixerad efter att ha kört husa650-03 en sommar.
Allt annat känns svampigt å klumpigt efter det.Trots elstart.Det kanske inte sitter i vikten för det skiljer ju inte mycket på husa 650 å 625 om man kollar i papprena men det känns som en annan division helt enkelt.
Skulle nog titta på en 660 å preppa den lite om jag köpte motard igen.
Verkar va en lagom sm.Men som sagt lc4ktm`arna känns verkligen klumpiga jämfört med husan så frågan är om man kan gå tillbaka igen.
525 verkar va en bra kompromiss men för en annan som inte e kung i garaget är ju lc4 motorn jävligt attraktiv.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back