Råd vid inköp av första hoj

walmae

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
Inköp inom 2 månader
Hej!
Ska införskaffa mig min första "större hoj" nu. Har tidigare erfarenheter från min motocross tid och lätt mc men nu är det dags att ge sig på större leksaker!:banana .
Mina val står mellan en Yamaha yzf r1-00 eller en r6-00 eller nyare.
Eller eventuellt en motard men känner mer sug efter en sporthoj.

Så mina frågor är Hur är köregenskaperna på r1 respektive r6?
Stora skillnaderna mellan dom?
Vanliga problem?
Vad ska jag tänka på vid inköp av en såpass gammal hoj?
Accelerations skillnader på dessa 2?

Ge gärna tips på andra hojar prisklass 20 000-40 000 kr:)

Mvh

Last edited:
Går du från motorcross och lätt MC kommer båda modellerna du nämner göra dig ganska bedövad vad gäller acc och prestanda.

Gamla R1:or är rätt kända för att dricka lika mycket olja som bensin ungefär. Men gällande modellspecifika fel kan andra ge dig bättre svar.

Det du bör tänka på är att R1 och R6 är den absolut populäraste hojen att som ung kille köra ihjäl sig på, så försäkringskostnaden är därefter. Kolla upp det innan köp!

Vill du också ha ett "moraltantsråd" så skulle jag rekommendera att du börjar med en effektklenare modell. Du kan lära dig att köra hoj lättare då, du får lägre kostnader samt att du kommer nog ha minst lika kul när du själv sätter gränserna och inte hojen.

Men så klart köper du den hoj du vill ha. Kör med insidan bara.

Som flera säkert kommer skriva så är kanske en r1/r6 inte den bästa hojen att börja sin tid som mc-pilot med.

Med r6an är lite smidigare och aningens billigare försäkring än r1an. Men r1an har däremot mycket mer kraft över hela registret. Vanligt med äldre r1or är vad jag hört problem med växlar som hoppar ur osv men kanske beror mest på vilka förare som har kört hojen tidigare. Finns modellspecifikatrådar både för r1 och r6 läs och fråga där så får du bättre svar.

Skulle jag rekomendera något skulle det vara att skaffa något som både är billigare att äga och kanske inte har lika mycket effekt. Är inte ofta man utnyttjar effekten som finns i en r1a, speciellt om du inte kommer köra bana. Förslag på hoj är någon nakenhoj exempelvis Superduke, FZ1-n, Speed Triple, Street Triple, z1000 etc. Lagom lättkörda, mycket bus, går utmärkt att köra bana och gata med m.m. Dock kan det blir svårt att få någon av dessa för 40k. Motard är annars riktigt roligt :)

Har hört att äldre r1 ska vara rätt nervös i styrningen och styrdämpare rekommenderas.
Men det är bara vad jag hört :)

Om vi bortser från försäkringskostnaden och de, ska jag rikta in mig mer på en r6? har verkligen fastnat på just utseendet på Yamahas r modeller tyvärr, vad bör man tänka på i början när man har en såpass kraftfull hoj?
hur lång tid bör man lägga på att lära sig hojen innan man börjar "Leka med hojen"?
Vill inte leka "cool" eller nått när jag ställer den här frågan men tanken finns ju alltid i bakhuvet. Gas glad kommer man ju vara, de har jag alltid varit, om man lyckas ragga upp farbror blå och inte har varit så värst laglig. Hur har ni gjort vid sådana tillfällen? Är det bara stanna å gråta över att körkortet är borta eller ska man chansa på att dra ifrån och åka hem och ställa hojen i garaget?

Om vi bortser från försäkringskostnaden och de, ska jag rikta in mig mer på en r6? har verkligen fastnat på just utseendet på Yamahas r modeller tyvärr, vad bör man tänka på i början när man har en såpass kraftfull hoj?
hur lång tid bör man lägga på att lära sig hojen innan man börjar "Leka med hojen"?
Vill inte leka "cool" eller nått när jag ställer den här frågan men tanken finns ju alltid i bakhuvet. Gas glad kommer man ju vara, de har jag alltid varit, om man lyckas ragga upp farbror blå och inte har varit så värst laglig. Hur har ni gjort vid sådana tillfällen? Är det bara stanna å gråta över att körkortet är borta eller ska man chansa på att dra ifrån och åka hem och ställa hojen i garaget?

det där är nog väldigt individuellt. jag har kört tre säsonger och håller båda hjulen i backen.

En polare tog kortet i sommras och en månad senare så var det framhjulet i luften för det mesta som gällde.

Kör efter dina egna begränsningar och låt det ta den tid det tar, det är det viktiga

lengan kan du beskriva känslan mellan en sporthoj och motard? :)

Last edited:

Sunt förnuft säger att man ska stanna om farbror blå är bakom, jag har aldrig ställts inför detta som tur är men jag skulle stanna och ta mitt straff, det enda som håller i längden. Gasglada är alla men man ska välja rätt tillfälle att vara det. Sen går det inte att säga hur länge du ska lära dig hojen osv, allt handlar om hur bra förare man är. Lära sig hojen går rätt fort men lära sig köra hoj tar lite längre tid, vissa lär sig aldrig.

En r6a är ett smartare val än en r1a iaf men egentligen är båda ett dumt val som första hoj då hojen kommer hindra dig från att utvecklas då den är för avancerad i mitt tycke. Om du prompt ska ha r-hoj så tror jag att en gsx-r 750 från 00 är billigare att försäkra då du får märkesförsäkring på den jämfört med r1/r6 som ligger bland de dyraste märkena att försäkra. Försäkringskostnaden är något som du måste beakta i val av hoj. Om du köper en hoj för 40k och väljer att halvförsäkra den kommer du säkerligen få lägga halva inköpssumman i försäkring varje år.

Edit: Motard är mer som att cykla i mitt tycke, väldigt lättkörd (lättsvängd osv). Man svänger runt den på en femkrona utan problem. Wheelies är vardagsmat m.m. En sporthoj kräver mer körteknik för att framföra den som den ska, men absolut galet roligt då det finns "oändligt" med effekt. Enkelt förklarat.

Val av hoj ska ses till vad du ska använda den till samt att du bör provköra några stycken innan du köper.

Last edited:
Tack för alla råd tar gärna mer!:)

Jag var själv i din situation föra året då jag gick från mellan mc (Yamaha tzr 125 med 28hk) till tung hoj, Jag gjorde väl precis som du håller på med nu och började titta direkt efter hk/vikt/utseende/busfaktor och fann en zx9r med en ägare o 3000mil, 140hk:yoparty vilket jag kan berätta är mer än tillräckligt för en 20 åring.

Det tog väl runt två månader innan jag vågade mig på att leka med hojen och efter ett par veckor låg man på slangen:banana. det viktigaste med att gå på en sådan effekt stark hoj som en zx9r eller r1-r6 som du är inne på är nog att ta sin tid i början, lära känna hojen. När blir hojen nervös? när blir du nervös? det sistnämnda kommer nog ske mer än att hojen gör det.

Jag har testat en r6a -00a o dom är förbanat små tycker jag (190cm) men visst fan rör den på sig :tummenupp
Jag tror du måste ut o testa helt enkelt, bara kör en massa olika modeller, måste inte ta första bästa!:)

Såg i ett annat inlägg om samma ämne: Vill du köra fort på bana köp en R6, vill du prova på en highsider köp en R1. Något jag tyckte var rätt tänkvärt är att i Masterbike 2010, test av 9 st 1000 kubikare i "direkt från MC-handlaren skick" var den näst snabbaste cykeln rakt fram R1, den långsammaste, 9e plats, när det gällde varvtider R1. Så j-a svårkörd är R1 som jag ser det. Den snabbaste japanen i Masterbike när det gällde varvtider var Suzuki GSX-R 1000. Andra hojar, kolla på blocket efter hojar i prisklass 20000-40000, tex http://www.blocket.se/hassleholm/Suzuki_GSX750R_32017007.htm?ca=15&w=3 eller VFR800 de med kugghjulsdrivning av kamaxlar anses ha ett + mot de senare med kedja (tror jag) http://www.blocket.se/landskrona/Honda_VFR800_Fi_Jubileumsmodell_31231009.htm?ca=15&w=3 eller http://www.blocket.se/varmland/Honda_VTR_1000__Firestorm__31773613.htm?ca=15&w=3

_Viktigttext_

Jag har testat en r6a -00a o dom är förbanat små tycker jag (190cm) men visst fan rör den på sig :tummenupp
Jag tror du måste ut o testa helt enkelt, bara kör en massa olika modeller, måste inte ta första bästa!:)

Själv gick jag från moped (körde lite lättvikt men inte mkt) och funderade
runt samma sak som dig. Tittade mycket på utseendet och R1 o R6 såg
fina ut.

Blev tillslut en R6'a från '99 men väldigt några mil på.
Stryptes och jag körde lagligt de få mån jag hade kvar innan snön.
Jag tyckte de funkade utmärkt och har väl inte att påpeka annat
utom att de är väldigt stor skillnad på lättviktare och 600+.
Lättviktare är väl närmast en moped med mera effekt enligt mig.

Bara du tar de lugnt i början och så så ska de funka. Har testat en R1'a och tycker de nog är roligare med R6an jag själv har. Med rettan blir
de ganska snabbt klumpigt, speciellt om man är en nybörjare som jag.

Strypa är väl alltid tjafs om. Jag tycker det är helt okej, kanske inte blir så mycket extra effekt från lättviktare men kan behövas speciellt i början.

MvH

EDIT:
Kan även tillägga att jag lyckades kvadda min och på de få månader.
Dock rimligt med bara kåpor och uttre tjafs. Var dock inte helt mitt fel
då de faktiskt kom ett rådjur i en kurva så de fanns väl inte mycket
att göra alls för den delen.

Slutade väl med att jag träffade den lätt och for ut fortfarande stående ut i diket tills de kom ett smalt träd som jag körde över och hojen stannade, inte jag. :arsele

Last edited:

Gillar du R!/R6 och kan ta försäkringskostnaderna så köp. Sporthoj köper man med hjärtat och ev även kulorna, inte av praktiska skäl.

MEN -och här kommer moralen - som förstahoj är de inte lämpliga. Det finns en anledning till att unga killar på de här modellerna straffas hårt av försäkringsbolagen, olycksstatistiken talar sitt tydliga språk. Kommer du från cross/lätt mc så spelar det ingen roll vilken du väljer: kraften kommer att vara som käftsmäll ändå. Det här är enormt potenta hojar som pockar på mer gas. Problemet är att de samtidigt är så försåtligt lättkörda. Relativt snabbt kommer du att lära dig hantera hojen. Du är ute och åker i den ljumma vårkvällen, torr asfalt, lite trafik och kommer känna "fan jag kan ju det här" och så tänjer du gränsen för din egen förmåga, lite i taget (inte minst om du är ute och åker med ett gäng kompisar där ni hetsar varandra).

Vad gäller polisen är mitt råd: STANNA och ta det som en man.

Jag har haft en r6a -02 och jag tröttnade på den rätt hårt på köra gata. För att få effekt var man tvungen att ligga över 8000 varv och det var jobbigt med sittställningen osv. Har kört både r6an och trajjan på bana och där var det omvänt. R6an och alla sporthojar gör sig bäst på bana.

Men köp det du är mest sugen på, jag köpte ju r6a först för man var mest sugen på sportis. Men alla är ju olika och vissa föredrar säkert sporthoj även på gata :)

EDIT: värt att nämna är att det jag körde ALLTID mycket snabbare med r6an. Och då hade jag inte direkt roligare på den...

Min första hoj var en R1a.

Varför? Det var den jag ville ha.

Skulle jag klarat mig med ungefär hälften av effekten? Ja absolut! =)

Jag tror det egentligen är klokare som nån sa att köpa en hoj med lite lägre effekt och itne lika "extrem" att börja med... Men vaffan, är det en R1/R6 du vill ha så ska du självklart köpa en sån!

Började på en R1 -02 och tyckte det var lagom..ville har mer effekt rätt fort o bytte till en GSXR K7.
Hade jag valt en 600 hade jag ångrat mig innan veckan var slut tror jag. Men vafan..alla är olika. Men vill du tex ha en R1...köp den! Det är inte så att de är omöjliga att behärska (som vissa verkar tro)..trots allt du som bestämmer hastigheten.

O det här med polisjag...varför stanna o få massa böter samt riskera körkortet när man kan dra och slippa allt strul?

Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...