Råd vid byte av drivpaket.

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Hoj
Thunderace -97
Tjena!

Beställde nytt drivpaket härom veckan då kedjan ja har inte verkar någo vidare.. (slacket skiljer från ca 25 till ca 65 mm beroende på vart på kedjan jag mäter)

Nåja fick hem det i slutet på förra veckan och tanken var att byta själv, slänga på ett clipslås för att sedan åka till nån verkstad/vänlig själ
(är du en sådan, bor i göteborgstrakten och vill hjälpa till mot lite pengar, öl eller nåt, så är du mer än välkommen att ropa:))
som kan hjälpa mig att nita dit nitlåset.

Nu fanns det inget clipslås med i paketet så kolla runt lite för att se om man kan få tag på ett.

Kedjan jag köpt heter 530zvx2

(Vet inte vad alla bokstäver står för :confused: så med risk för att skämma ut mig undrar jag om detta passar :
http://www.mcweb.se/kedjelas-530so-clips-p-6487-c-2581.aspx

Hojen är en thunderace -97 , om det spelar nån roll :banana
MVH Niklas

Är kedjan du ska montera det på en 530 så borde det passa ja.

Edit: Bokstäverna står förmodligen för typen av O-ring som används.

Tjena!

Beställde nytt drivpaket härom veckan då kedjan ja har inte verkar någo vidare.. (slacket skiljer från ca 25 till ca 65 mm beroende på vart på kedjan jag mäter)

Nåja fick hem det i slutet på förra veckan och tanken var att byta själv, slänga på ett clipslås för att sedan åka till nån verkstad/vänlig själ
(är du en sådan, bor i göteborgstrakten och vill hjälpa till mot lite pengar, öl eller nåt, så är du mer än välkommen att ropa:))
som kan hjälpa mig att nita dit nitlåset.

Nu fanns det inget clipslås med i paketet så kolla runt lite för att se om man kan få tag på ett.

Kedjan jag köpt heter 530zvx2

(Vet inte vad alla bokstäver står för :confused: så med risk för att skämma ut mig undrar jag om detta passar :
http://www.mcweb.se/kedjelas-530so-clips-p-6487-c-2581.aspx

Hojen är en thunderace -97 , om det spelar nån roll :banana
MVH Niklas

Vad jag vet så behöver du ett specialverktyg för att montera ett nitlås.. vet inte om de finns någon hemmarmeck version liknande kapa kedja med vinkelkap.

530 är bredden på kedjan

415=mopeder & ktm 50cc
420=mopeder, 65cc cross & 85cc cross
428= 85cc cross
520,525,530=125cc å uppåt

De kedjelåset du länkade till är till en O-ringskedja som tidigare nämnts i tråden.
Du måste köpa samma märke som det är på kedjan (detta låset va RK)
att de finns ett X med i din kedjebeteckning får mig att tro att det är en X-ringskedja du har köpt (bättre än O-Ring)
Skall du köpa ett lås till den så skall märket vara samma de skall vara till en 530 kedja och det skall vara ett lås som är gjort för just den kedjan..
Kedjelåsen och kedjorna skiljer sig nämligen på storleken beroende på modell och märke även om alla är 530 så kan dom diffa upp till ett par millimeter beroende på märke..

Vissa kedjor så finns det intee clipslåsning till och vissa finns det inte nitlås till..

tack så mycke för era svar... det hjälper i djungeln :) får fundera lite på hur jag gör men nu har jag iaf lite mer kött på benen :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8