Råd val av motorcykel!

Sebbo

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2023
Hoj
2022 yamaha mt07
Tjena!
Håller på att ta körkortet och går i tankarna att köpa hoj inför kommande säsong.
Är intresserad av nakensport hoj.
Har övningskört en del med MT07 så har inte så stor erfarenhet kring övriga.
Dom jag kollat på är MT09, Ducati Monster 1200s, KTM duke 790, z900.

Har en budget på strax över 70 000kr och är över 30 år (Vill även tillägga att jag inte har tummen mitt i näven så kommer förmodligen att greja en del själv)!.

Vilken erfarenhet har ni av dessa hojar?
Vad ska jag tänka på? Kända fel, miltal, driftkostnader osv?
 
Jag har ett råd
Ett enda...

Provkör.

Vad som passar mig passar inte dig... osv.

Sen att japaner generellt håller bättre än amerikaner och européer är en gammal sanning.

(du har en breeed blandning med olika motortyper... så rådet kvarstår)
 
Säger de samma, provkör å framför allt prov sitt olika hojar..
Dom flesta byter hoj med tiden som går...
 
En Monster 1200 kräver att man är lite aktiv, det går inte att sitta och hacka på trean i 50 blås.
En trea eller fyra är lite lugnare.
 
Vad ska du ha den till?
Köra mycket, pendla, 3 fikaturer inom kommunen per säsong, semestrar, skjuts, packning, bandagar?
Jag vill bara ha sagt att det är mycket som spelar in. Hur du är skapt t ex.
Sen finns det mc som möjliggör mycket körning och de som försvårar.
Vill du serva själv så köp äldre, utan stasielektronik och servicebok i moln.
Ducce är ett bra sätt att begränsa hur mycket man kan köra.
 
En Monster 1200 kräver att man är lite aktiv, det går inte att sitta och hacka på trean i 50 blås.
En trea eller fyra är lite lugnare.
Instämmer till fullo. Har i år fått låna två stycken olika 2-cylindriga hojar. Helt otroligt hur dom "hackar" fram vid lägre varv. Som van 4-cylindrig åkare är det pest och pina i mitt tycke.
 
Kläm och känn på så många du kan. Sen handla och köp den som hjärtat klappar mest för.
Nästan alla gånger jag köpt ny mc så har jag känt "denna är perfekt kommer nog behålla läääänge" Sen tar det nått år och man får se någon ny modell som man känner "den måste jag ha....."
Jag byter ungefär efter 2-3 säsonger iår blivit 2 nya
 
Tack för alla era råd! Får åka runt och provköra osv sen när jag har kortet.

Tanken är att jag ska köra för att det är skoj, åka iväg med brorsan och hans hoj på mindre utflykter osv.
Så det blir inte någon pendling eller någon hänsyn till packning osv.

Men om vi bara fokuserar på själva kvalitén på dom som jag nämnt vilka tycker ni är dom som håller sig bäst om man köper begagnad samt lättskötta med att själv skruva osv?
Kanske svårt att svara på men det kanske är någon som har haft någon av modellerna och kan dela med sig av sin erfarenhet?
Eller bara erfarenhet av själva märkena generellt är också välkommet!
 
Det är ju såpass nya hojar. Bör inte vara mkt att skruva med dem öht. Men ang Ducatin 1200 får du ju en som rullat ett par mil och är ett par år gammal med din budget, den kan som ngn tidigare nämnde kräva en viss kärlek. Men en lågmilad Monster 821 får du in i din budget.

Köp den som du tycker är snyggast ( Monster såklart)
 
Personligen hade jag gått på en Monster 821 eller Street Triple eller 790/890 Duke.
Hur bra de japanska hojarna är så kan jag inte låta bli att tycka att de är lite tråkiga...
 
675 eller 765? (Jag har haft bägge och blev jag tvungen att välja vet jag ärligt inte om jag skulle ta tillbaka min -12 eller -17)
Jag har bara erfarenhet av min 765, men som novis är det skönt med lite elektroniska skyddsnät som ABS och antiwheelie.
Sedan tycker jag personligen att 675 fram till 2011 med de runda framlyktorna är supersnygga, men jag har lärt mig gilla myrfejset också.
 
En motorcykel köper man med hjärtat. Vi kör mest för nöje och hur "praktisk" den är spelar mindre roll. Med det sagt så är en tyst japansk riskokare alltså inget alternativ. Att köra V-twin lär man sig snabbt och sedan är livet underbart.
 
Jag har i dagsläget en Z750 och har tidigare haft en VFR800. Z750:n är kul, varvvillig och lättkörd, men jag saknar vridet i V4-motorn i VFR:en, så lite sugen på en V-twin, trea eller V4 är man ju igen. Inte minst pga det härliga ljudet. :)
 
Provkör och kolla försäkringspremien på olika modeller. För mig vart premien på en KTM 890 olösligt hög medans MT-09 kostade småpengar i sammanhanget. Båda hojarna nya från handlare.
 
Jag har bara erfarenhet av min 765, men som novis är det skönt med lite elektroniska skyddsnät som ABS och antiwheelie.
Sedan tycker jag personligen att 675 fram till 2011 med de runda framlyktorna är supersnygga, men jag har lärt mig gilla myrfejset också.
Om jag får tycka så var min 675r -12 med insektsögonen, guldfärgade fälgar och svart lack mycket snyggare än min 765rs i grått.

Vad gäller elektroniska kryckor så är det bara abs jag har som skall-krav. Med risk för att tråden spårar ur skrev jag det... ?
 
Jag kör sporttourer (VFR 800) som jag gillar skarpt, den passar mig. Om jag skulle köpa en ny/annan hoj idag skulle det kanske vara en kawa z1000sx. Eller en annan VFR 800 :)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top