Råd om SAAB 9-5 kombi -00

Neb Jones skrev:
Hehe, farsan har en 740 som han har haft sen -91. Den har gått över 30.000 problemfria mil (förutom byte av bränslepumpen). :tummenupp

Jag brukar använda mina saabar ungefär lika länge, jag köper dom när dom har gått 10-15 000 mil, så vet man att barnsjukdomarna är åtgärdade (alla bilar har barnsjukdomar, allt annat är skitsnack).

Jag kör inte speciellt snällt med mina bilar, och jag servar dom aldrig.
Den förra saaben jag skrotade (växellådan rasade) var oljan och filtret över tre år gammalt i, bränslefilter och luftfilter var ännu äldre.

Hittils har jag haft allt mellan saab V4 (38 000 mil), Saab 99 ca 30 000, saab 900-85 (ca 30 000) och nu har jag en 900-88 som har gått 26 000 och en 9000-95 som också har gått 26 000.

Nog går det att få mil ur gamla saabar alltid...

Ååhh nej, nu börjar Volvo-maffian tävla om vems bil som gått längst...

Saabs problem kan beskrivas med två ord, "GM" och "Opel" :-/

Last edited:
saab!

Neb Jones skrev:
Farsan är spekulant på en SAAB 9-5 Kombi årsmodell -00. Motorn är 2.3T.
Är det nån som kan ge lite råd och tips ang denna modell? Vill gärna veta vanliga fel/brister med den... Hittar inte så mycket på nätet och på zatzy.com är det lite moppefuckovarning nuförtiden. :3freak

tja!

såg att du eller farsan va spekulant på 95:a.
vanliga fel på den är ju tex
mittkonsolen lägger av med belysning. nyare modell står saab för. kostnad att laga ca 1500:-
dämprna bak kan sjunga på sista versen runt 12-14000mil.
tubon är ju som den är.
men kolla gärna på nordic performance i Norrköping som trimmar saab. sök på altavista. tänk på att de rasar fort i 2 hands värde.
mvh bjork

Problemet det skrivs om beror till stor del på hur bilen körs och sköts.
Kör man mycket korta körningar, ska oljan bytas tätare än normalt. Detta står i instruktionsboken. Tyvärr är det inte många som gör det :kocko . Visst är vevhusventilationen snålt tilltagen men alla motorer rasar inte för det.
Vid köp, kolla servicebok så att oljebyten är utförda.

Min familj är en riktigt saab-familj, och har kört dom flesta modellerna under 20 år. Vi har en saab 9-5aero -01 nu som har gått 10000 mil helt felfritt. Säger inte att alla saabar är bra, våran förra saab en 9-3 aero var ett riktigt måndagsexemplar, den var inne på verkstad mer än vad vi körde den nästan och då köpte vi den ny. Tror inte att saab är sämre än volvo, häderi att säga så när man jobbar för sistnämnda :fatta! men personligen tycker jag att saab gör roligare bilar.

Sorry. Måste bara lägga mig i debatten.
Kör idag en SAAB 9-5 Kombi 2,3 t. Den har i veckan gått Malmö - Sälen T o R och jag har sedan augusti 2003 klämt ur den 8000 mil så jag kör en del i tjänsten också...
Har inte haft några större problem men jag kan ändå inte rekommendera SAAB:en. Märkligt nog är mitt största problem stolarna. Dom suger!
Kom från en BMW 320 med sportstolar, en dröm att åka långt i. SAAB stolarna är alldeles för mjuka (har ändå Vectorpaketet så det är inte standardstolar). Min rygg orkar max 40 mil i SAAB:en sen är den slut.
Detta medför att jag nu byter tillbaka till BMW.

Har provat mina kollegors Audi A6 och Volvo V70 (samma storlek på bil) och jag skulle utan tvekan välja någon av dessa istället, särskilt Volvon med 2,5T motorn på 210 hk. Jisses vad den bilen går! Dessutom saknar SAAB:en "det". Både BMW, Audi och Volvo kar lyckats klämma ut lite kvalitetskänsla, det har SAAB misslyckats kapitalt med. Och med mycket annat också hörde jag SAAB:s informationsdirektör medge igår...

- Kolla efter en privatköpt fullservad 9-5.
- SID-display kolla efter att alla pixlar fungerar.
- Tryck på Auto och off, på ac'n, för att se att där ej finns felkoder. Det ska stå en 0'a i fönstret.
- Kolla upp att de senaste vevhusventilationsuppgraderingen är gjord.
- Stötdämpare och bussningar bak på kombin. Lyssna efter gnissel och missljud.

Annars är det väl det vanliga bromsar, koppling, vxlåda, motorljud, mm vilket gäller vid köp av alla bilmärken.

Sen är det mycket en smaksak, alla bilar har problem:
Audi har sina länkarmar som byts i typ 2-års intervaller. Sexorna drar mer olja än R1'or och medan Saab erkänner problem med sina motorer kallar Audi det för helt normalt. 1l olja på 300mil är inte ovanligt. Servicen på Audi är inte att leka med, varken på kvaliteten eller kostnaden...
V70's framvagn är av klenaste snitt och packar ihop och klonkar med jämna mellanrum. Motorerna är inte helt pålitliga, kolla med ADAC's statistik över motorhaverier på autobahn, V70 i topp...
BMW är inte heller något under av kvalitet, även om många bmw-förare hävdar annorlunda...

Slutsats: Återigen, alla bilar har problem, leta välskötta, välservade exemplar och titta mer på skicket än miltalet. Sen om det blir Saab, Volvo eller något annat är i mångt och mycket en personlig smaksak...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT