Råd om lacka ram eventuellt sving

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej nu en seriös tråd från mig, till skilnad från den förra jag skrev.

Skulle vilja ha färg på min aluminiumram på thunderacen.

Måste det pullverlackas för att sitta?

Om man nu inte är så jävla superpetig med resultatet så sitter det kvar om man går på med nån sprayburk, och i så fall vad bör man använda då?

Undrar om man vill måla grenröret så hade jag fundering på att använda samma färg som man målar vedspisar med eller finns det nått bättre eller är det bara korkat att måla för man aldrig får det att sitta bra?

Pulverlack sitter bra och ger en hård yta, slitstarkt också för att det ger ett ganska tjockt lager. Färglagret håller tjockleken över vassa kanter, till skillnad från våtlack. Ramen måste vara helt ren från gammal färg etc.
Våtlack sitter lika bra men tar längre tid att bli riktigt hård och slitstark (det är i alla fall min erfarenhet). Om man inte lackar många lager blir den mycket tunnare.
Lacka en ram med annat är 2-komp känns riktigt B. Det finns dock firmor som kan blanda 2-komp i en trycksatt burk. Det borde ge ett ok resultat.
Vedspisfärg är nog ingen bra idé till grenrör, jag kikade på det någon gång och den jag såg tålde inte ens i närheten av den värme som blir i ett grenrör. Dessutom tål den säkerligen inte bensin, olja eller lösningsmedel vilket är en nackdel. Det finns bra grenrörsfärg som härdar av värmen, Bill Hirsch kör jag själv med och är nöjd.

tack tack var jävligt bra att veta, slipper jag gå på dom tabbarna i alla fall.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back