Råd om banhoj

alika

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2005
Ort
malmö
Hoj
honda cbr1000rr
Tjena,

Jag skulle behöva lite råd om att köpa denna banhoj.
http://www.blocket.se/malmo/Gsxr_1000_banhoj_51998507.htm?ca=23_11&w=0

Mina misstankar är följande:
Hojen saknar ramnummer och motornummer.
Sitter något nummer där ramnummret ska sitta som säljaren påstår är datumet då hojen byggdes i Danmark.

Priset känns lite väl billigt och han är villig att gå ner lite till....

Har aldrig ägt någon banhoj så jag vet inte hur det är med såna hojar, Säljaren
påstår att den byggdes som banhoj därför saknar den nummer....
Kan man råka illa ut om man köper den???

Tacksam för svar.
 
Är den byggd på en ny ram så finns väl inget nummer, frågan är väl vart resten kommer från bara, har det funnits ett nummer som numera saknas (bortslipat) så är den förmodligen "borttappad" någon gång.....
 
Det ser inte ut att vara nått bortslipat nummer, som sagt så finns det nått nummer
som ser ut att va nått typ av datum istället och har har inget typ av ägarbevis...
 
Det ser inte ut att vara nått bortslipat nummer, som sagt så finns det nått nummer
som ser ut att va nått typ av datum istället och har har inget typ av ägarbevis...


Vet inte hur det funkar för jag har inte hållit på länge nog, kanske man kan köpa en "tom" hoj för bana/race om man har rätt kontakter, kommer säkert bekräftelse på det från någon kunnig snart. :)
 
Finns det något kvitto när han har köpt hojen?
Finns det möjlighet att det numret som finns på hojen finns hos typ danska SVEMO?

Tycker det luktar funky..
 
Finns det något kvitto när han har köpt hojen?
Finns det möjlighet att det numret som finns på hojen finns hos typ danska SVEMO?

Tycker det luktar funky..

Get funky! :banana

Skämt åsido, lite müsko är det. Som Areschoug skrev: Kolla kvitto. Kolla också spåren bakåt, vem byggde den? Vad säger polisen i Sverige och Danmark? Vem stansar in datum då man byggde en hoj? Och vilket datum är det? Det kanske är ett bäst före-datum...
 
Get funky! :banana

Skämt åsido, lite müsko är det. Som Areschoug skrev: Kolla kvitto. Kolla också spåren bakåt, vem byggde den? Vad säger polisen i Sverige och Danmark? Vem stansar in datum då man byggde en hoj? Och vilket datum är det? Det kanske är ett bäst före-datum...

Tack för era svar!

Han har någon pärm med diverse papper men tror att de kvitton han har är handskrivna om de ens finns.
 
Läste på ett annat forum, att det inte alls är ovanligt med ramar å dylikt som inte har nått nummer alls om de e beställda från fabriken för att sitta i en banhoj.
 
Om hojen saknar BÅDE ram- och motornummer hade jag varit rätt noga med en riktigt bra förklaring samt trovärdiga kvitton. Visst är priset riktigt bra. Om man själv inte har nåt emot att köpa en tveksam hoj så köp men...
 
Om motorcykeln saknar all form av dokumentation och identifikation. Kan någon då hävda ägarerätt på det?
Blir väl lite svårt att bevisa att det är "min" hoj som DU stulit.. ex..

Menar inte att du skall köpa en oärlig hoj bara för att det inte går att bevisa, utan undrar rent allmänt.

Om någon vill sälja en r6a 2005-2008 för 15k-20k till mig med papper, så hör av er :D :banana
 
Min hoj har bortslipat ramnummer.
Den kommer från england och är där inlöst av ett försäkringsbolag.

Med Kvitto från både england och säljaren i Danmark samt instansat eget ramnummer fick jag ut MC-id till min cykel. Allt enligt instruks och dialog med SVEMO.

Sådana cyklar går dock bara köra på i rookie, EJ SM.
 
Den hojen har gått i erf innan med start nr 63 och finns med ett gammalt mc id hade den hojen till att ta min licens med innan jag sålde den till han som säljer den nu
 
Min hoj har bortslipat ramnummer.
Den kommer från england och är där inlöst av ett försäkringsbolag.

Med Kvitto från både england och säljaren i Danmark samt instansat eget ramnummer fick jag ut MC-id till min cykel. Allt enligt instruks och dialog med SVEMO.

Sådana cyklar går dock bara köra på i rookie, EJ SM.

Jag köpte också hoj från englad som var löst av försäkringsbolag. Denna hade dock inte bortslipat nr.

Varför kan man inte köra sm med en sådan hoj? Min gick i alla fall bra att köra sm med.

Vad jag vet så är det väll vanligt att man slår kryss över ett ramnummer på en ram som är utdömd, just för att den inte ska kunna gå i trafik igen, slipa bort och slå dit nya nuffror låter lite skumt. Skriva ett kvitto kan väll vem som helst göra.

Hojen i annonsen är ju 12 år gammal och inte särskilt het som tävlingshoj. Priset tycker jag är fullt rimligt. Oreggat ligger alltid lågt i pris.

// Oskar
 
Jag köpte också hoj från englad som var löst av försäkringsbolag. Denna hade dock inte bortslipat nr.

Varför kan man inte köra sm med en sådan hoj? Min gick i alla fall bra att köra sm med.

Vad jag vet så är det väll vanligt att man slår kryss över ett ramnummer på en ram som är utdömd, just för att den inte ska kunna gå i trafik igen, slipa bort och slå dit nya nuffror låter lite skumt. Skriva ett kvitto kan väll vem som helst göra.

Hojen i annonsen är ju 12 år gammal och inte särskilt het som tävlingshoj. Priset tycker jag är fullt rimligt. Oreggat ligger alltid lågt i pris.

// Oskar

I SM-klasserna Superstock 600 och 1000 så ska man precis som utomlands och i VM ha VIN-nummerbrickan på ramen. Byter man ram till annan ska brickan flyttas över. Så ramen kan ha bortslipat eller utbytt nr bara den har en sån bricka. Tror denna regeln tillkomit pga mycket stulna delar tidigare där man knackat in annat nr och kallat det "usa-import utan papper" mm.
 
Så som jag förstått det så slipar en skrot ALDRIG bort ramnumret med vinkelslip, utan man kryssar numret så att det fortfarande går att utläsa - men så att det ändå framgår att ramen är kasserad.

Jag hade aldrig köpt en hoj med slipat ramnummer. Säg att du köper denna danska hoj, som är stulen för två månader sedan. Att polisen i Sverige ska identifiera hojen vid en kontroll är väl inte trovärdigt, även om den mycket väl kan tas i beslag som misstänkt stöldgods för utredning eftersom den saknar alla handlingar och har slipade (?) identifikationsnummer.

Det som däremot kan hända är att tjuven identifieras, ofta kommer det då fram vem som köpt hojen av honom - antingen så erkänner han i hopp om att stöldgodset återbördas för att slippa skadeståndskrav från FB - eller så framgår det på annat sätt (kontoöverföring, sms eller liknande). Då kan du som köpare i tredje led bli av med hojen och inte få en spänn i ersättning, och du kan även bli misstänkt för häleriförseelse om det nu är så uppenbart att hojen är stulen (slipat ramnummer, inga papper alls osv osv).

Jag hade som sagt inte tagit den risken, även om det nu kanske finns enstaka hojar som inte är stulna trots att allt talar för det.
 
Den hojen har gått i erf innan med start nr 63 och finns med ett gammalt mc id hade den hojen till att ta min licens med innan jag sålde den till han som säljer den nu

Jaha, vad kan du berätta om hojen gällande skick eller vad som egentligen..
Ska man slå till eller har den gjort sitt??
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top