Råd och tips på förbättringar av..

CrazyRide

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Linköping
Hoj
Minimoto
Tjena,

Har precis köpt en liten "kinamoto". En 2-taktare, 39 cc, inget jätte drag i den direkt. Skulle vilja ha lite tips på ex. vad som passar till just min modell (vet knappt va min modell heter eftersom garantibeviset inte fanns vid köp), kan man köpa vad som helst för delar till dem, tänkte - alla passar alla modeller eller hur fungerar det? Har heller ingen koll på vad som är "VÄRSTING" på en sånhär liten rolig hoj, så jag tänkte fråga er, hur är era hojar bestyckade och vad bör man lägga pengarna på för att ha en liten kul gatuleksak som denna?

Man vill ju självklart att det ska kännas iallafall något när man kör den :D
(Hade väl tänkt mig iallafall 80-110 knyck)

Trevlig sommar på er!
CrazyRide
 
Det skulle underlätta GRYMT mycket om du visade t.ex en bild på den.

Är den luft eller vattenkyld? De luftkylda inimotosen kan du ju direkt glömma de fantomfarterna, skulle vlea säga absolut MAX 70 km/h, om man vet vad man gör.. det lär inte gå med bara köptrim.

Har du däremot en av de vattenkylda hojarna så går det att få rätt bra knuff i dom, dom går riktigt bra orginal också. Men eftersom du skrev att du ty kte att den var slö så antar jag att du har en luftkyld modell, då kan du lååångt ifrån glömma de "80-110 knyck".
 
Kung Pumba skrev:
Det skulle underlätta GRYMT mycket om du visade t.ex en bild på den.

Är den luft eller vattenkyld? De luftkylda inimotosen kan du ju direkt glömma de fantomfarterna, skulle vlea säga absolut MAX 70 km/h, om man vet vad man gör.. det lär inte gå med bara köptrim.

Har du däremot en av de vattenkylda hojarna så går det att få rätt bra knuff i dom, dom går riktigt bra orginal också. Men eftersom du skrev att du ty kte att den var slö så antar jag att du har en luftkyld modell, då kan du lååångt ifrån glömma de "80-110 knyck".

Går det på något sätt att byta från luftkyld till vattenkyld, eller är det då mer grejer som måste fixas, ex. drev osv, eftersom jag inte vet om det klarar ca 80-110 knyck.

Bifogar en bild på min hoj, inte den bästa kanske, men kanske något man kan se på den vilken modell eller så det är. Det är en BMW Replika.

Chassit är lite sprucket under i plasten, finns det nya "chassin" man kan köpa?
 

Bifogat

  • bike 2.JPG
    bike 2.JPG
    30.7 KB · Visningar: 132
Det är en luftkyld modell. Annars hade du ju haft kylsystem osv, liknar väldigt mycket den som hobbbex säljer.


De farterna du säger uppnår du inte med den hojen, det ska vara dom vattenkylda som gör ca 80. Enligt mig så är toppfarten inte något att sträva efter.. utan vägen dit.

Byta till vattenkyld? Ja då får du ju modda dit en motor + kylsystem från en sådan hoj, men jag tror inte ramen på din skulle hålla riktigt.

Kort och gott, man kan inte begära så mycket av de kinahojarna, vill du ha mycket av både acceleration och toppfart så är det en riktig minimoto som gäller.. och såklart Blata och GRC kopiorna från kina som kostar ca 5000.
 
Kung Pumba skrev:
Det är en luftkyld modell. Annars hade du ju haft kylsystem osv, liknar väldigt mycket den som hobbbex säljer.


De farterna du säger uppnår du inte med den hojen, det ska vara dom vattenkylda som gör ca 80. Enligt mig så är toppfarten inte något att sträva efter.. utan vägen dit.

Byta till vattenkyld? Ja då får du ju modda dit en motor + kylsystem från en sådan hoj, men jag tror inte ramen på din skulle hålla riktigt.

Kort och gott, man kan inte begära så mycket av de kinahojarna, vill du ha mycket av både acceleration och toppfart så är det en riktig minimoto som gäller.. och såklart Blata och GRC kopiorna från kina som kostar ca 5000.


Okej, får väl värma upp mig lite med en sånhär iallefall, finns ju gott o skruva på den jag har redan känns det som, hehe :D

En mjukare sadel vore väl kanske ganska skönt, är det något liknande man kan få tag i som finns på de riktiga motorcyklarna som körs idag? Även sett att det finns lite skönare, komfortablare sadel på dagens eu-mopeder.

Chassit som också är trasigt på undersidan, är nog med nöd och näppe som det går och laga och jag vet knappast hur länge det håller, finns det något man kan köpa nytt nånstans? Gärna hela paketet så att allt passar allt, och sen så skulle jag gärna vilja att det såg ut som ex. en R1:a eftersom jag inte gillar nuvarande chassi alls :rolleyes:
 
Mjukare sadel? Det är en minimoto, alltså tävlingsmaskin, ingen goldwing :tungan

Skicka PM så får du adress till ett ställe som säljer kåpsett, eftersom vi inte får göra reklam här. Att få den att likna en R1? Finns inga sådana kåpor till dessa, finns ju till pocketbikes men dom är antagligen för stora.

Det som inte finns att köpa, får man bygga själv ..
 
Kung Pumba skrev:
Mjukare sadel? Det är en minimoto, alltså tävlingsmaskin, ingen goldwing :tungan

Skicka PM så får du adress till ett ställe som säljer kåpsett, eftersom vi inte får göra reklam här. Att få den att likna en R1? Finns inga sådana kåpor till dessa, finns ju till pocketbikes men dom är antagligen för stora.

Det som inte finns att köpa, får man bygga själv ..


Har skickat ett PM, hoppas på svar också;)
 
CrazyRide skrev:
Chassit som också är trasigt på undersidan, är nog med nöd och näppe som det går och laga och jag vet knappast hur länge det håller, finns det något man kan köpa nytt nånstans? Gärna hela paketet så att allt passar allt, och sen så skulle jag gärna vilja att det såg ut som ex. en R1:a eftersom jag inte gillar nuvarande chassi alls :rolleyes:


är det kåporna eller är det ramen som är trasigt?? finns båda å köpa, men är det ramen så ska du inte köra på den om det finns risk för att det ska brista... :fakta
 
Vad du kan göra är att köpa ett trimsats till motorn, dvs ny cylinder och kold. Då har du iaf 49cc, framdrevet kan du byta till 7 kugg, antar att du har 6kugg som orginal.

Bakdrevet kan du ha 65 och om du har tur så hittar du ett 60kugg.
Att gå ner till 60kugg ökar hastigheten ganska mycket, men accelerationen kommer påverkas mycket.
Så ngt över 70km ska du kunna komma upp i.

Ligger just nu på 60km/h, och då har jag bara gått till 7kugg fram ( orgianl ca 50km/h).
Väntar på mitt cylinderkit samt 65bakdrev.
 
Andreas_ace skrev:
Vad du kan göra är att köpa ett trimsats till motorn, dvs ny cylinder och kold. Då har du iaf 49cc, framdrevet kan du byta till 7 kugg, antar att du har 6kugg som orginal.

Bakdrevet kan du ha 65 och om du har tur så hittar du ett 60kugg.
Att gå ner till 60kugg ökar hastigheten ganska mycket, men accelerationen kommer påverkas mycket.
Så ngt över 70km ska du kunna komma upp i.

Ligger just nu på 60km/h, och då har jag bara gått till 7kugg fram ( orgianl ca 50km/h).
Väntar på mitt cylinderkit samt 65bakdrev.


Men trimkittet gör 20% så säg att det är 3hk i kinamoton... de är ju skit lite!!
sattsa på nya hårdare fjädrar till kopplingen så man får högre tillslagsvarv på skiten då kommer den få en helt annan karaktär...sen sitter de 2 kanals cylindrar på... inte alls bökigt att slipa en till kanal på orginal cyl.sen en boost buttle är ett måste :D det är mitt stalltips! sen att "chassit" spruckigt.. köp plasting padding och lite spackel så blir det där bra...för om du inte söndags åker så kommer du göra många fina vurpor ;P
 

Bifogat

  • sidan.jpg
    sidan.jpg
    122 KB · Visningar: 110
Enl en del så har trimkittet gett ca 27-30% effekt ökning.
Det är även bra om man skaffar kvalitets Reeds.

Men 20-30% effekt ökning, men momenteffekten ökas med 50%(!)
Man ska inte kolla sig blind på antalet HK, det är hur själva överföring av kraft som spelar roll.

Även trimkitet gör så att varvtalet ökas en del.
 
Andreas_ace skrev:
Enl en del så har trimkittet gett ca 27-30% effekt ökning.
Det är även bra om man skaffar kvalitets Reeds.

Men 20-30% effekt ökning, men momenteffekten ökas med 50%(!)
Man ska inte kolla sig blind på antalet HK, det är hur själva överföring av kraft som spelar roll.

Även trimkitet gör så att varvtalet ökas en del.


Vadå för enna reeds? "jag" (en kompis) köpte reeds eftersom han är för lättpåverkad och läst att nån stolle köpt det till sin luftylkda 14e kinamoppe. Han köpte det till mig och och jag frågae om det gjorde skillnad "jaa, det gör en del" tror ni det gjorde det?

Det var inte ens rätt sorts! Hojjen gick verkligen SKIT efter det. Bytte tillbaka till orginal, fan så mycket bättre. Reeds är snarare en inställningspryl än en trimmingspryl.
 
Det finns en uppsjö av olika reeds och olika material. Glasfiber e dem bättre.
Och det finns hårda och mjuka.
Beroende på vad för körning man ska ha.
Hårdkörning=hårda reeds.
Där man köper trimkitet brukar ha reeds, och dem brukar rekomendera rätt reed till kitet.
Självklart får man testa.
Uppgiften för Reeds är att få bättre blandning på luft och bränsle.
För att förbränna bränsle så krävs det syre och värme.
Tändstift tar hand om värmen och reeds om syre.
Syret ska vara 14.1KG till 1 KG bränsle.

Men som jag skrev. Där man köper trimkitet kan rekomendera ett passande reeds.

Men börjar man trimma, så blir det en hel del andra saker som behövs bytas.
trimavgasrör, och även "rocket key" kan vara bra ( Svänghjulskil för ca 10´mer förtändning)
 
Last edited:
Fluxir skrev:
är det kåporna eller är det ramen som är trasigt?? finns båda å köpa, men är det ramen så ska du inte köra på den om det finns risk för att det ska brista... :fakta

Det är kåporna, den har förmodligen vibrerat lite iom att det inte fanns några plastbrickor som låg emot kåporna, lustigt nog. Länk tips osv får självklart tipsas via PM om det inte får postas i tråden.

Mvh CrazyRide
 
Andreas_ace skrev:
Det finns en uppsjö av olika reeds och olika material. Glasfiber e dem bättre.
Och det finns hårda och mjuka.
Beroende på vad för körning man ska ha.
Hårdkörning=hårda reeds.
Där man köper trimkitet brukar ha reeds, och dem brukar rekomendera rätt reed till kitet.
Självklart får man testa.
Uppgiften för Reeds är att få bättre blandning på luft och bränsle.
För att förbränna bränsle så krävs det syre och värme.
Tändstift tar hand om värmen och reeds om syre.
Syret ska vara 14.1KG till 1 KG bränsle.

Men som jag skrev. Där man köper trimkitet kan rekomendera ett passande reeds.

Men börjar man trimma, så blir det en hel del andra saker som behövs bytas.
trimavgasrör, och även "rocket key" kan vara bra ( Svänghjulskil för ca 10´mer förtändning)



Hårdare reeds= varvar högre, sämre botten och mellanvrid, högre toppeffekt.

Mjukare: mer vrid på låg och mellanregister. Mer körbart.
 
Som sagt, mer körbart :)
men nu var det högre toppfart som gällde :) Så ett hårt reeds till CrazyRide.

Men kör man på en bana med kortare raksträckor och mycket kurvor så är ett mjukare reed att rek, eftersom du mest ligger på låg och mellan register på denna bana.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top