Råd och tips-körskola, hoj och övningskörning!

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Ort
Tierp
Hoj
Bmw S1000RR
Kul du ska ta mckort!

Om du är intresserad av ett tvådelat svart-vitt alpinestars skinnställ i stl 32, eller svarta stövlar stl 37 kan du lägga pm till mig.

Vad gäller hjälm är det schysst att hitta en modell med mindre skal istället för massa extra vaddering (som ändå töjs ut) och onödig extra vikt. Den här är jag supernöjd med:

http://www.helmetcity.co.uk/categories/SHOP-BY-BRAND/Arai-Helmets/Arai-Astro-Light/

Som budgetalternativ kan jag rekommendera den här, var jättenöjd med den också:

http://www.hjalmlagret.se/mc-hjalmar/barnhjalmar/integral-barnhjalmar/hjc-cl-14y-svart

Perfekt! Jag PMar dig Pixie. Helt rätt storlekar har du och jag gillar dessutom Alpinestars.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skånepågar som kör hoj har vi tillräckligt av tycker jag, tjejer som vill veta mer om/köra hoj måste alltid uppmuntras. :fakta

Nu ligger ju inte Skövde i Skåne men visst, håller generellt med dig både om tjejerna och skåningarna....
 

Mats R

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Norrtälje
Hoj
-08 Kawasaki Z1000
Stod inför samma problem som dig förra våren. Tog lappen förrförra hösten och jag velade fram och tillbaka mellan 600, 750 och 1000. Det landade på en Z1000 -08 och jag är verkligen glad att jag inte valde en med mindre motor. Angående kläder så kan jag rekommendera blocket, när jag jagade ställ m.m. var över hälften av allt till salu till tjejer. Angående körkortet så skulle jag som vissa andra här starkt rekommendera dig att hitta någon att övningsköra med då det blir bra mycket färre lektioner i slutändan. Om detta inte är möjligt så köp bara någon billig skräphoj och öva balans och krypövningar på något inhängnat område, typ utanför Richards garage ;)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag kör en Ducati 900SS. Tror att en sån skulle passa dig oxå. Väldigt trevlig att köra. Lättkörd och smidig. Kort hjulbas. Bra drag i botten, vilket är trevligt när man är nybörjare. Under 40000 kr. Ser ut som en sporthoj men går att försäkra till en rimlig peng.

Körde XJ6 och Monster på trafikskolan. Men nakenhoj är inte min grej. Haft en BMW sporttourer, men den var onödigt klumpig, och även kört en Honda VTR. Föredrar Duccen alla gånger... :banana

Sjukt jä*la svårt detta då jag faktiskt är helt grön inom hoj...men om man säger såhär...
Mina bilar-
Jag är van att köra en 1000hk Supra på både gata och strippen och en 650hk Porsche 997 Turbo RS som jag kör bana med och använder för dagligt bruk på sommaren...jag vill ha något som låter WROM!:hej

Ljudmässigt så är det nog inget som överträffar min Ducce med vtwin och torrkoppling. Den mullrar!!! Något så underbart!!! :yoparty Nya duccar kommer inte i närheten av det ljudet.


Nej. 748 är dyyyyyr att försäkra. Vissa bolag tar den inte alls....

Såg helt ok ut men TUNG som f*n. Man kanske lurar sig på det yttre skalet. Men en Ducati? Är det en bra nybörjarhoj?

Ja, min är.... Jag har bara haft hojkort i två år....

Mest populära är nog Svedea och Bilsport MC. Brukar ha bra priser.

900SS går att försäkra hos dem.

PS. Vet inte om du fixar sitthöjden. Själv har jag långa ben....

PPS. Min är absolut INTE till salu. Jag älskar den och skulle aldrig drömma om att sälja den. :kär
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag kör en Ducati 900SS. Tror att en sån skulle passa dig oxå. Väldigt trevlig att köra. Lättkörd och smidig. Kort hjulbas. Bra drag i botten, vilket är trevligt när man är nybörjare. Under 40000 kr. Ser ut som en sporthoj men går att försäkra till en rimlig peng.

Körde XJ6 och Monster på trafikskolan. Men nakenhoj är inte min grej. Haft en BMW sporttourer, men den var onödigt klumpig, och även kört en Honda VTR. Föredrar Duccen alla gånger... :banana



Ljudmässigt så är det nog inget som överträffar min Ducce med vtwin och torrkoppling. Den mullrar!!! Något så underbart!!! :yoparty Nya duccar kommer inte i närheten av det ljudet.



Nej. 748 är dyyyyyr att försäkra. Vissa bolag tar den inte alls....



Ja, min är.... Jag har bara haft hojkort i två år....



900SS går att försäkra hos dem.

PS. Vet inte om du fixar sitthöjden. Själv har jag långa ben....

PPS. Min är absolut INTE till salu. Jag älskar den och skulle aldrig drömma om att sälja den. :kär

Jag tror du är inne på rätt spår angående sitthöjden. Tjejen e 1,60. Hur hög är en 900SS 810-820mm? Det kommer att vare en utmaning att hitta en tung hoj som funkar acceptabelt. Tror det behövs sadelhöjd under 770-780mm för att funka utan sänkningskit och specialsadlar mm.

Vet man ju själv hur frustrerande det är när man tittar på cross eller endurohojar och sitter där och sprallar med benen som en jävla tax utan att nå ner.

EDIT: Håller med om att sassandet från en torrkoppling är ytterst charmigt på tomgång men inte låter en nyare Ducce så jäkla dåligt om man bortser från kopplingen?
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag tror du är inne på rätt spår angående sitthöjden. Tjejen e 1,60. Hur hög är en 900SS 810-820mm? Det kommer att vare en utmaning att hitta en tung hoj som funkar acceptabelt. Tror det behövs sadelhöjd under 770-780mm för att funka utan sänkningskit och specialsadlar mm.

Vet man ju själv hur frustrerande det är när man tittar på cross eller endurohojar och sitter där och sprallar med benen som en jävla tax utan att nå ner.

EDIT: Håller med om att sassandet från en torrkoppling är ytterst charmigt på tomgång men inte låter en nyare Ducce så jäkla dåligt om man bortser från kopplingen?
Bäst är att lära sig sitta på/med högerlåret så att åminstone vänsterfoten når ner ordentligt. Nedskurna sadlar och liknade förstör sittställningen....
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Håller med om att sassandet från en torrkoppling är ytterst charmigt på tomgång men inte låter en nyare Ducce så jäkla dåligt om man bortser från kopplingen?

Även en ny Ducce låter oändligt mycket bättre än en ylande radfyra. :yoparty Men en ny superbike har inte riktigt samma goa muller. Med massor mer hästkrafter så har de ett något vassare ljud... :7peta

Jag brukar ha sällskap med en när jag är ute och kör, och visst är det skillnad. :fakta
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kläder. Lelles mc i Uppsala har väldigt stort utbud på speciellt jackor, byxor och ställ. Stövlar och handskar också hyfsat. Ava mc samt mcvaruhuset i Stockholm halvstort. Speciellt bra hjälmsortering på mcvaruhuset. Handelsboden i Stockholm har bra med Arai-hjälmar och en del kläder.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top