Råd och tips 14e tack.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
I morgon får mina grabbar en minimoto 14e för att dom har varit duktiga att sälja jultidningar, jag räknar kallt med att bli chefsmekaniker rätt fort...... Tur man inte har tummen helt felplacerad...

Nu till frågan, jag har fått klart för mig att det inte är superkvalité på en 14e, men, kan man göra något direkt för att minimera risken för trasiga saker redan ifrån början?? Dra åt saker, justera, kanske rent av byta ut direkt??

Mycket tacksam för alla tips.

:tummenupp
 
Du kan börja med att skölja ur tanken, och byta bensin filtret...Sen är de en kille här på forumet som har varit så fiffig så han har gjort en hel film om de här med 14e www.bikeguide.se kan du ladda ner filmer och guider på...
 
precis. Ta en titt på bikeguide.se

där finns både text och film för dem som är nybörjare.

Filmen visar en del med trimning och byte av enklare delar.
* the maker him selfe :) *
 
Last edited:
Tudor_66 skrev:
I morgon får mina grabbar en minimoto 14e för att dom har varit duktiga att sälja jultidningar, jag räknar kallt med att bli chefsmekaniker rätt fort...... Tur man inte har tummen helt felplacerad...

Nu till frågan, jag har fått klart för mig att det inte är superkvalité på en 14e, men, kan man göra något direkt för att minimera risken för trasiga saker redan ifrån början?? Dra åt saker, justera, kanske rent av byta ut direkt??

Mycket tacksam för alla tips.

:tummenupp

Hör av dig på: XXXXXX
 
Last edited by a moderator:
I killens video byter han drev. Efteråt så snurrar han på däcket och kedjan är alldeles för spännd! Hjulet ska snurra lättare än så. Kedjan slit mycket fort i början och man får spänna den efter nästan varje åkning.

Du ska hitta ett läge där den inte går att röra för mycket men det ska endå gå att rulla runt med lätthet. Hjulet ska inte stanna på direkten efter att du skjutit på fart.
 
KalleKulspruta skrev:
I killens video byter han drev. Efteråt så snurrar han på däcket och kedjan är alldeles för spännd! Hjulet ska snurra lättare än så. Kedjan slit mycket fort i början och man får spänna den efter nästan varje åkning.

Du ska hitta ett läge där den inte går att röra för mycket men det ska endå gå att rulla runt med lätthet. Hjulet ska inte stanna på direkten efter att du skjutit på fart.

Tyvärr så fick jag inte med allt i filmen. varför den är spänd är för att kedjan ska "slita in kuggarna". Eftersom feltolleransen är ganska hög när det gäller kina delar & kuggar ( inte alltid men ofta) så slits kejdan fort även som slak.

Däremot så ska detta bara göras i ngn minuts körning, annars blir det mer skada än nytta.
Så ja, du har rätt. kedjan för spänd för att vara i normalt bruk.

Men som jag skrivit i andra inlägg: man ska kunna trycka ner kedjan ca 1½cm :)

/Killen
även kallas Ace :)
 
Last edited:
:skrämd
Andreas_ace skrev:
Tyvärr så fick jag inte med allt i filmen. varför den är spänd är för att kedjan ska "slita in kuggarna". Eftersom feltolleransen är ganska hög när det gäller kina delar & kuggar ( inte alltid men ofta) så slits kejdan fort även som slak.

Däremot så ska detta bara göras i ngn minuts körning, annars blir det mer skada än nytta.
Så ja, du har rätt. kedjan för spänd för att vara i normalt bruk.

Men som jag skrivit i andra inlägg: man ska kunna trycka ner kedjan ca 1½cm :)

/Killen
även kallas Ace :)

11/2 cm :skrämd nej nej nej.. kedjan riskerar att gå av.. Släpp den.. 2-3 cm ska det vara.. och framför allt byt ut bakdrevet till ett som är runt.
 
SENSEI skrev:
:skrämd

11/2 cm :skrämd nej nej nej.. kedjan riskerar att gå av.. Släpp den.. 2-3 cm ska det vara.. och framför allt byt ut bakdrevet till ett som är runt.

hehe, jag har altlid körd med ca 1½ cm :)
Men kejdan håller ännu :)

bakdrevet var det inget fel på ( vattenskuret), utan bara framdrevet som behövde lite inslitning :)
 
Last edited:
xr2 skrev:
Hör av dig på: 031-409090

Konstigt att du rekomenderar detta nummer Du hade ju ingen anknytning
till Birka import sa du ju ändå ger du ut deras tel nr .

Våga tala om vem du är åtminstone !!!!!!!!!!!!!!

Sätter 100 spänn på att du jobbar på birka import
 
peter_anders skrev:
Konstigt att du rekomenderar detta nummer Du hade ju ingen anknytning
till Birka import sa du ju ändå ger du ut deras tel nr .

Våga tala om vem du är åtminstone !!!!!!!!!!!!!!

Sätter 100 spänn på att du jobbar på birka import

Birkaimports service är inte alls bra :tungan

Mvh En-som-fick-vänta-i-40-minuter-för-att-få-hjälp-pga-att-personalen-spika-upp-en-skylt och lät mig vänta.. (Sedan får ändå den en äldre kvinna hjälp före, som kommer in 20min efter) :huvet

Så kommer aldrig åka till deras affär igen, minimotocenter ftw :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top