Råd med strypningssats R1 -98

Helt onödigt att strypa om man inte tänkt att köra med strypningen i... även helt onödigt med körkort, det blir olovlig i vilket fall...

Bättre o spara strypnings och körkortspengarna till böter och sen ta kort när man antingen är gammal nog att köra fulleffekt eller mogen så man orkar köra strypt.

Ett par körlektioner kan dock va bra att ta så du lär dig köra hoj om du ska va ute i trafiken!

Ja man kan ju strypa för att få billigare försäkring.

Det funkar inte så längre som han ovan skrev..Sen om du kvadar en strypt hoj eller kör in i någon m.m så kan det bli väldigt dyrt om den inte är strypt(du kan få betala allt själv om försäkringsbolaget inte tycker om att du kör en hoj som igentligen ej är strypt fast ska vara det).

Men det är upp till dig, men försäkringsbolagen brukar läsa detta forum också så tänk på det också :näsblod

Eller kanske tom får betala skador du har orsakat om du kör på nån! Om du försäkrar en 25kW-hoj, och kör som fulleffekt, då har du ju inte hojen i det skick du har försäkrat den för, dvs vägrar dom betala ut en spänn.

äh skitsnack... trafikförsäkringen gäller alltid!

Något mer än trafikförsäkring är det väl ingen sporthojsförare som har om dom inte tänkt att göra försäkringsbedrägrei.

Det funkar inte så längre som han ovan skrev..Sen om du kvadar en strypt hoj eller kör in i någon m.m så kan det bli väldigt dyrt om den inte är strypt(du kan få betala allt själv om försäkringsbolaget inte tycker om att du kör en hoj som igentligen ej är strypt fast ska vara det).

Men det är upp till dig, men försäkringsbolagen brukar läsa detta forum också så tänk på det också :näsblod

du kanske borde läsa trafikförsäkringslagen innan du skriver

Last edited:
äh skitsnack... trafikförsäkringen gäller alltid!

Något mer än trafikförsäkring är det väl ingen sporthojsförare som har om dom inte tänkt att göra försäkringsbedrägrei.
Fast, gäller den verkligen om man saknar behörighet för fordonet? :va

Och jodå, jag har halv på gixxern, klåfingriga jävlar finns det ju tyvärr gott om i den här hålan :mad:

Helt onödigt att strypa om man inte tänkt att köra med strypningen i... även helt onödigt med körkort, det blir olovlig i vilket fall...

Bättre o spara strypnings och körkortspengarna till böter och sen ta kort när man antingen är gammal nog att köra fulleffekt eller mogen så man orkar köra strypt.

Ett par körlektioner kan dock va bra att ta så du lär dig köra hoj om du ska va ute i trafiken!

Chansen är extremt minimal att åka fast för att ha kört ostrypt på mellankort.

Att köra utan körkort går ju inte om du blir stoppad, böter direkt... indraget lämp? Ja, palla. Eller så stannar man inte, men då kan andra saker hända.

Fast, gäller den verkligen om man saknar behörighet för fordonet? :va

japp... finns två undantag och det är om du har uppsåt eller är full och olyckan beror på fyllan typ..

Annars är max självrisk 1/10 basbelopp ca 4000kr, spelar ingen roll hur många dyra bilar du kvaddar eller männskor du gör till grönsaker

När jag gjorde samma operation på min ZX7R så monterade jag brickorna. På besiktningen provkörde de inte ens hojen, tittade bara på intyget och allt var :tummenupp

Men då kände jag mig dum för att jag monterade strypningarna i onödan. Fast det är lite olika, vissa provkör... vissa gör det inte. Jag hade nog kört med strypningarna. Du plockar bort dem på någon timme igen om du vill efteråt ändå.

Jo precis, känns som onödigt jobb bara:)
Men har ju själv monterat dem på min andra hoj så några problem är det nog inte.

Vad tror ni skulle vara det värsta som hände om dom skulle komma på att man inte monterat dem? Får förmodligen besikta om den då.

Att köra utan körkort går ju inte om du blir stoppad, böter direkt... indraget lämp? Ja, palla. Eller så stannar man inte, men då kan andra saker hända.

jag är dock övertygad om att blir du stannad av en trafikpolis med en r1 och endast har mellankort så lär dom bli misstänksamma

Huruvida dom river isär hojen eller inte låter jag vara osagt, och jag har visserligen inte kört en strypt R1, men jag har kört så pass många andra hojar, och då även ostrypta rettor, att jag är rätt övertygad om att dom känner om den har 25kW eller inte.

Jag har reggat om 3 hojar till 25kw och det har aldrig förekommit någon provkörning. Inte ens när jag åkte tillbaka efter 2 timmar och gjorde en vanlig kontrollbesiktning utan strypningarna monterade så påpekades det något efter provkörningen som görs i samband med kontrollbesiktning.

Visst, man kan dra! Men, om man är ung, saknar körkort å iom det högst troligt inte är speciellt vass på att köra hoj ska man nog ge fan i det. Har man snuten i hasorna så blir man väldigt lätt väldigt stressad, och gör massor med misstag som man normalt sett aldrig skulle ha gjort. Nånstans får man ju väga krasch mot lite böter och inget körtkort.

jag är dock övertygad om att blir du stannad av en trafikpolis med en r1 och endast har mellankort så lär dom bli misstänksamma

Iofs.

Oftast kollar de bara att du har körkort, eftersom det är så många som kör utan kk i mitt område iallafall. Blivit stoppad ett par gånger, men jag kör ju en hornet så de kanske inte tror så mycket om den? Har själv mellankort.

Visst, man kan dra! Men, om man är ung, saknar körkort å iom det högst troligt inte är speciellt vass på att köra hoj ska man nog ge fan i det. Har man snuten i hasorna så blir man väldigt lätt väldigt stressad, och gör massor med misstag som man normalt sett aldrig skulle ha gjort. Nånstans får man ju väga krasch mot lite böter och inget körtkort.

Precis, därför är det alltid bättre att köra på mellanreggat kort och ostrypt hoj tycker jag. Då stannar man.

Last edited:
Iofs.

Oftast kollar de bara att du har körkort, eftersom det är så många som kör utan kk i mitt område iallafall. Blivit stoppad ett par gånger, men jag kör ju en hornet så de kanske inte tror så mycket om den? Har själv mellankort.

Precis, därför är det alltid bättre att köra på mellanreggat kort och ostrypt hoj tycker jag. Då stannar man.
Eh, nej, det bästa är att ha en strypt hoj om man har mellankort, då slipper man kanske tom bli stoppad stup i kvarten!

Eh, nej, det bästa är att ha en strypt hoj om man har mellankort, då slipper man kanske tom bli stoppad stup i kvarten!

Jo, det är det bästa. Kör själv med 25 kw.

Men det är bättre än att köra utan körkort, det är det jag försöker få fram :tummenupp

Ni som påstår att det INTE blir billigare försäkring om man stryper har garanterat fel. Men självklart så skulle jag rega om min hoj när jag tar bort strypningarna.

Måste bara tilllägga som många andra här. Om man reggar en 1000cc hoj på 25kw och speciellt en r1:a så väcker det nog många misstankar i en poliskontroll. Det vanligaste är ju 600 och 750 som 25kw.
Hade det varit jag som hade en r1a och skulle köra lite längre och nån runda i stan så hade ja nog kört med brickorna i. Dock kan du ju alltid ta ur dom om du ska lek köra någonstans lite mer privat. Tar ju som sagt inte all för lång tid.
Tiden med begränsat är ju 2 år och det går ganska fort ändå. Även om jag inte riktigt kan förstå meningen att ta kort mc kort och sedan behöva strypa den till 25kw. Känns ju nästan som om man kunde tagit lätt mc kort i princip.

Ni som påstår att det INTE blir billigare försäkring om man stryper har garanterat fel.

Nja, de flesta bolag försäkrar på ursprungseffekten... bilsport och mc gör dock inte det men de försäkrar heller inte alla hojar...

Ni som påstår att det INTE blir billigare försäkring om man stryper har garanterat fel. Men självklart så skulle jag rega om min hoj när jag tar bort strypningarna.

Vilket försäkringsbolag har fortfarande lägre pris på strypta hojar? Mest nyfis eftersom de förmodligen är billigare även på ostrypt.

Vilket försäkringsbolag har fortfarande lägre pris på strypta hojar? Mest nyfis eftersom de förmodligen är billigare även på ostrypt.

Jag kollade länsförsäkringar.

Skulle kosta 7000kr om den är strypt till 55kw som min e just nu, och skulle den ha fullt krut( vilket kanske är 110kw?) skulle de typ kosta 18 000kr.. Halvförsäkring

Du har fel där, då alla stora f-bolag alltid utgår från ursprungseffekten.
Kanske finns nåt mindre bolag som det ev blir billigare hos.:confused:

Du har fel där, då alla stora f-bolag alltid utgår från ursprungseffekten.
Kanske finns nåt mindre bolag som det ev blir billigare hos.:confused:

lustigt, jag upplever de som de.. Men hur mycket tror ni det skiljer i försäkring från en Yamaha R1 -04 och en då som min -98?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back