Råd bestyckning Mikuni RS 34 på Kawasaki Z1000J borrad till 1260

Spiidfriik södra

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2020
Ort
Sågmyra
Hoj
1983 Yamaha RD350 YPVS, 1984 Moto Martin Z1260J, 1993 Harley FXR S&S 124”, 2003 Yamaha WR450F, 2012 KTM690 Enduro
För att spara lite pengar på munstycken frågar jag om någon har råd gällande bestyckning av Mikuni RS till 8-ventils Kawasaki Z1000J 1983 med 1260 cc.

Jag gissar att information från bestyckning av andra Z/GPz/GS/GSX med ungefär samma volym är värdefull.

Data
1260 cc
Web cam 110 (.395” lyft)
Portad topp

Mikuni RS 34 med
PAJ 0.8
PJ 17.5 (för litet men den går, tänkte mig 22.5)
MJ 120 (för litet men den går, tänkte ca 135)

Jag tänkte inte byta nål eller nålmunstycke som är standard.
 
hej
borde funka med 17´5 L munst
1 1/2 varv ut på blandskruven 0 130 huvud.
men du köp en bredbandslamda svetsa in en anslutningingen som brukar ingå. så sparar du mycket gissande o roligt är det, om du inte har en kompis med bromsbänk vill säja. för ska du byta o meka i bromsbänken blir det dyrt.
typ denna
AEM uego bredbandslambda 4.9
2 495,00 kr
ställ in den på lamda (skit i afr) så max effeckt lamda ca 0.9 crusing lamda .095 lite fet,
lamda 1 lite snål /optimalt
lamda 1,05 brukar bli snålt /lite ojämn vandrade känsla
får du värmeproblem o spikningar så gå över till E85 så är värmeproblem o spikningar ett minne blott,
men då får du öka munstyckena med ca 30 procent ca , lamdan är samma mål (kanske 0.8)lamda max effect på E85)
sprit är gott
 
Last edited:
Tack för snabba råd! Sprit övervägdes tidigare, men nu gällde att få igång hojen efter 23 år... Finns kvar på kartan! Särskilt som den går ganska varm nu, jag har inte oljekylare monterat.

Med PJ 17,5 ”fnyser” min motor på låga lyft. Jag är nu på 1,5 varv på bränsleskruvarna. Om den inte tjuvluftar behöver jag gå upp på PJ. (Har inte testat startgas ännu). Har inte erfarenhet av bestyckning på 4T så jag vet inte om ett eller två steg större munstycken krävs, men ditt förslag om Lambda är ju bra. Skall genast kolla på det!
 
RS34 kommer default med #115 på main jet. Större än #120 låter udda. Default är #17.5 på pilot. #20 låter som ett mer normalt steg än #22.5. Som sagts, en bredbandslambda är ett måste om du inte känner för att "kasta bort" $ i dynobänk.
 
har du gjort en seriös rengörning av förgasarna ,så det inte är skit i någon av fuggarna ,därav nysandet, eller tom att toppen på blandsskruven är av /sitter i kvar iförgasarn
:va
som sagt blandskruvarna ca 1/2 varv ut max 1.5 annars byt lågfarten , 20 borde räcka
( rs 40 140huvud... rs 38 135 ,,, RS36 130,,, i kz tuning mikuni)
rs 34 borde då vara 125 ??
har haft alla cc storlekar nästan på luftkylda 1000 motorer
1172cc ganska varm motor ,
1260 på gränsen med värme dyna 2000 tändning(35gader förtändning ändå lite spik ibland)
(max 22 grader ute) utan problem (två rödjus=avkylning
1330cc nu är värmeproblemen allvarliga tändningen ner reglerad upp till 5500v
för att undvika spik .( trött o slö under 4500 varv)
gick över till E85 för en (8-9 år sedan)= värmeproblem borta,, full förtändning 38grader vid 2500v
lätt o fin gång drogca 0.6 - 0.75 milen blandad
nu 1470cc 14 1/2 i komp 187 hk på slangen,, värmen inga problem:lol
 
Last edited:
hej
borde funka med 17´5 L munst
1 1/2 varv ut på blandskruven 0 130 huvud.
men du köp en bredbandslamda svetsa in en anslutningingen som brukar ingå. så sparar du mycket gissande o roligt är det, om du inte har en kompis med bromsbänk vill säja. för ska du byta o meka i bromsbänken blir det dyrt.
typ denna
AEM uego bredbandslambda 4.9
2 495,00 kr
ställ in den på lamda (skit i afr) så max effeckt lamda ca 0.9 crusing lamda .095 lite fet,
lamda 1 lite snål /optimalt
lamda 1,05 brukar bli snålt /lite ojämn vandrade känsla
får du värmeproblem o spikningar så gå över till E85 så är värmeproblem o spikningar ett minne blott,
men då får du öka munstyckena med ca 30 procent ca , lamdan är samma mål (kanske 0.8)lamda max effect på E85)
sprit är gott

När du säger öka storleken på munstycken med 30 procent vad räknar du på då, diameter eller area. Sen vet jag att vissa munstycken gradera i flöde och vissa i diameter men då jag är kass på att hålla reda på dessa detaljer. Är ganska säker på att Mikunis runda (diameter?) inte är graderade lika som de sexkantiga (flöde?). Skulle bli glad för den informationen.
 
tja ,,, bara ex 125 huvudmun gånger 1.3 ca 162.5 . lamdamätaren får berätta om det är rätt , man är i målområdet iaf ..skiter i om det är nr eller area ,man måste börja någonstans:):):)IMG_2083.JPG
 
Last edited:
För gatbruk fungerar nog RS34 bättre än RS36 vad gällande körbarhet om man inte bryr sig om de sista få hästarna längst upp i registret. Två-ventils toppen flödar ju heller inte lika bra som en modernare 4-ventils.

Tips, inaktivera ax-pumpens stång (sätt den på sidan av flärpen och lär dig köra utan) så att inte torrgasare dränker motorn när den står parkerad.
 
tja ,,, bara ex 125 huvudmun gånger 1.3 ca 162.5 . lamdamätaren får berätta om det är rätt , man är i målområdet iaf ..skiter i om det är nr eller area ,man måste börja någonstans:):):)View attachment 455434

Fast nu ville ju jag börja på värde som var i rätt härad. 30 procent mer flöde ger 30 procent mer flöde. 30 procent mer diameter borde ge uppåt 70 procent mer flöde. Men de siffror du nämner på munstycken borde vara runda Mikunis munstycken. Är det det, i så fall borde flödet ökat med nämnda 70 procent.
 
Hur har det gått med dina RS?
Jag som har fetisch för förgasare blir nyfiken.


Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 
Här tar man en hojtur till fjällen och har fått den samlade expertisens råd vid hemkomst! Tack, alla!

Jag börjar från grunden, rengör gasarna och kollar så att jag inte har tjuvluft vid anliggning insugsgummin, lambda blir troligtvis av, men av otålighetsskäl börjar jag nog klassiskt de första stegen (PJ20, MJ 130-135).

Jag lovar återkomma med resultat, eller fler frågor, men idag börjar arbetet igen så det kan dröja ett tag.

Gällande bilder: Gärna, men på rätt plats. Det finns ju vissa samlingstrådar på bilder. Någon som ni använder för glada -80 talare? Annars blir det en egen...
 
Glädjande nyheter! Har inga lambdamätningar eller seriösa fullgaskörningar att rapportera från, men PJ 20 och MJ 135 var en ok startpunkt för fortsatta studier.

Jag hade en brygga RS40 som jag köpte på mig i något slags rus, men sedan sålde bort. RS36 vore definitivt bättre match med volymen, men nu handlade det mest om att få den körbar. De 100 mil jag lagt med den den sista månaden, dvs efter besiktning sedan körförbudet sist inträdde 1997, talar för att den är just körbar.

Nu går den som ett skollat troll, men vägarna här närmast är för tighta eller stötiga för längre fullgaskörningar. Får ta mig en bit och testa, men saknar just nu tank pga renovering av pingelkranen vilket sänker min aktionsradie dramatiskt.

Tanden är dock blodad så det dryper! Dygnet är långt...

Detta med bilder får jag lära mig efterhand, lyckades inte så bra.

Återkommer!
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top