Råd av val till trafikskola i göteborg

Min och min polares erfarenheter av trafikskolan som låg/ligger vid Odinsplatsen är tummen ner. Gammal och glömsk med ont om tider och utrustningen glappade typ alltid. I efterhand fattar jag inte varför vi inte bytte.

Jag tog 10 lektioner, men hade inte heller någon tidigare erfarenhet av MC, inte ens moppe (ingen egen i alla fall) så tror det var rätt normal tid eller vad man ska säga. Somliga gör ju det jättesnabbt och andra behöver mer tid. Allt handlar ju om när du själv känner att du är redo att träna själv för fulllärd blir man ju aldrig, man ska bara lämna körskolan med tillräckligt mycket kunskap för kunna lära sig att bli en bra förare själv.

Bra riskmedveten förare innebär ju inte tråkigt och långsamt, bara att man drar på, på rätt ställen och vet vart man ska vara extra uppmärksam. Har du bilkörkort sedan tidigare så har du i alla fall en del gratis i form av trafikvana, även om bil och MC inte är samma sak.

Kan bara hålla med om Kul på Hjul. Stefan är jättetrevligt och bra på att lära ut. Uppstår några problem så har de någon lösning. Behövde en extra lektion innan uppkörning, men självklart var schemat fullt. Så stefan ryckte in och körde ett pass på en söndag pga att jag skulle få mer körtid. Har enbart positiva erfarenheter från personalen där :tummenupp

rekomenderar kramers, jag + ett par vänner har tagit kort där, mattias e bäst enligt mig, men dom andra e bra också!! jag tog 6lektioner har jag för mig??? var lite tajt med tider dock eftersom att dom är väldigt populära så boka i tid å ligg på dom lite om dina egna tankar å mål så går det bra =)

tog mitt på guldhedens förra året, aldrig kört innan, de lärde ut bra, ibland ok, men störde mig bland annat på att man ibland fick vänta en del ute på banan då man kunde vara 4 från guldheden, sedan kanske det var en 2 till från annan trafikskola... men naturligtvis när jag var klar byggde de ut banan så det ska nog gå bättre i år! tog också en himla lång tid att få uppkörning nu var nog hela vägverket urspårat förra året men se till att boka upp sånt i god tid du vill inte vara klar med all körning och vänta 1 månad till uppkörningen, hände mig och "underhållskörning" är inget du vill göra på trafikskolan...
Lycka till!

mm jag hade bokat uppkörning som privat så for vv släppte tiderna försäkerhetsskull, och fick en tid 28 maj. Kan det tiden ändras till körskole tid, då jag börjar ta lektioner, lr får de boka om mig igen.

Fyfan asså det finns så många delade meningar om körskolerna (förutom kul på hjul) , så det bästa e nog att testa på egen hand.

Hoppas det funkar bra på hedens.

Förresten någon från gbg som varit på superintensiva hos hallstatrafikskola?

Japp, jag tog mitt kort däruppe. Efter ett otal lektioner på Kramérs, en vurpa med knäskada samt två axeloperationer (idrottskada) så kände jag att jag behövde komma bort för att fokusera ordentligt på körningen.

3 dagar med det underbara folket :Bugar på Hallsta trafikskola gjorde att uppkörningen gick som en dans. Dock går det inte att komma till 3-dagars superintensiv utan förkunskaper, då tror jag det blir lite för tight. Det är mycket som ska läras in och "sitta" på 8 körtimmar. 3:e dagen är vikt för uppkörning. Men om du kör en del hemma först så är det absolut inget dumt alternativ.

Har inget ont att säga om Kramérs, de är duktiga och noggranna med sin utlärning. De gör verkligen allt för att du ska bli en bra MC-förare och det är i grunden dem jag har att tacka för att det till slut gick vägen med körkortet. Tyvärr har den läraren jag hade flyttat tillbaka till Norrland (kan det vara mitt fel :va ) men de andra verkar lika duktiga där.

Jag tror att alla skolorna är bra! Men jag ger ändå Guldhedens min röst!

Det där med intensivkurs vettifan, beror på vilken kroppsbyggnad du har! Jag skulle aldrig orkat! Jag körde en 90 minuters lektion och var helt slut! Du kör ju i princip bara lågfart i början och det är tungt när man inte kan...
Du spänner dej mer än du behöver också...

mm jag hade bokat uppkörning som privat så for vv släppte tiderna försäkerhetsskull, och fick en tid 28 maj. Kan det tiden ändras till körskole tid, då jag börjar ta lektioner, lr får de boka om mig igen.

Fyfan asså det finns så många delade meningar om körskolerna (förutom kul på hjul) , så det bästa e nog att testa på egen hand.

Hoppas det funkar bra på hedens.

Kan varmt rekommendera Kramérs som några övriga talare. Det kändes verkligen som dem tog hänsyn till ens egna kunskaper och utgick från det. En annan viktig grej är att det kändes som dem absolut INTE försökte suga ut fler lektioner eller så. Slutade med ca 6-7 körlektioner och sen va kortet i hamn.. :-) Dessutom är alla på skolan som jag träffat väldigt trevliga vilket också är viktigt.. Tummen upp för Kramérs!

Kul på Hjul här med! toppennöjd! körde mestadels med Stefan..kanonbra kille som lär ut på ett föredömligt sätt! =)

/Martin

Hallsta lät ju skitbra, men det ligger ju en bit härifrån :näsblod
Finns det nån närmare?

De har en lägenhet som ligger precis runt hörnet från körskolan där man kan bo och det ingår i priset. Man får visserligen samsas med 7 andra personer i en tvåa men alla är ganska fokuserade på sina respektive körkort och har kör- och teorilektioner vid olika tider. Kändes inte som nåt problem alls att vara så många på samma ställe.

Har för mig att det finns nån trafikskola i Halmstad som har intensivkurs också.
.. och säkert finns det många fler...

Last edited:
har bokat in mig en superintensiv den 17 Juni. Hoppas det går bra Hör av er gärna om det någon som skall dit då också(uppkörning 19).

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!