Råd ang. förstahoj

bigmajk

schluurrp.... borta!
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
0,65 l utan turbo men med laddtrycksmätare, dumpventil och kolasås
Hej

Jag hade tänkt att ta mc-kort så fort som möjligt till våren (förhoppningsvis ska teorin vara avklarad redan innan snön är borta).

Hojen hade jag tänkt köpa redan nu i höst för att kanske kunna spara några tusenlappar om man köper till "höstpris" istället för att vänta till våren.
Därför skulle jag vilja ha lite råd angående hojvalet av expertisen här på sporthoj. :Bugar
När det gäller priset hade jag tänkt hålla mig under 30' eftersom man aldrig vet vad som händer med förstahojen :rolleyes:

Hade mest tänkt använda den till pendling, kortare touring och kanske nån sväng på en skogsstig eller grusväg.
En modell som jag "snöat in" lite på är Honda dominator. Då det verkar finnas ganska mycket att välja på av den modellen i den aktuella prisklassen, dessutom verkar den vara ganska billig i drift (försäkring odyl.)

Så vad säger ni, har jag tänkt helt fel? kom gärna med förslag på andra modeller ni tror kan passa.

edit: Stavar som en krukväxt. Gör om, gör rätt!!

Last edited:
Tycker det är ett bra förstaval du har börjat kolla på!
Dominator är en slitvarg med tillräckligt bra kåpa för att hålla den värsta vinden borta. Just pendling gör den ännu bättre men visst finns det några andra.

Yamaha XT600: otrolig slitvarg men en liten kåpa.

Yamaha XTZ 660 TÉNÉRÉ : Samma sak här, slitvarg med bra kåpa

Kawasaki KLX650 alt KLR650: slitvarg även där men tyvärr med liten kåpa

Kawasaki KLE500: slitvarg med samma motor som i ER5 med bra kåpa för vind

Suzuki XF650: Fungerar säker minst lika bra som de andra, har bra kåpa

Suzuki DR650 RSE/RS/R/SE mfl: Slitvarg men skulle välja SE som är mkt roligare!

Aprilia Pegaso 650: Har inte prövat så många säkert bra, tror det är samma motor på de gamla som på BMW650f???

BMW 650F: Slitvarg kan man minst kalla den. Rotax motorn är jäkligt hållbar.

Detta är bara en bråkdel av vad som finns, Sök under offroad på t,ex blocket så kommer du hitta en del.

ska du bara åka gata? isf vill jag slå ett slag för dr800.
kanon hoj..sitter toksskönt..utväxlad som om 5an vore överväxel.ligger o kör 130 motorvägsfart..o fartvinden är inte alls störande..sen åker du ju oså 50 mil på en tank :rolleyes: :tummenupp

mriders skrev:
Poängen var att man kan använda sökfunktionen :kocko

Det gjorde jag utan att hitta vad som söktes.

Till er andra, tack för tipsen, speciellt motardnisses sammanfattning.

Back