Råd ang "Enskild näringsidkare" (sälja reklam på websida)

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Jag är fast anställd på ett företag och på fritiden så sköter jag en hemsida som handlar om fiske. Mitt vanliga kneg och min privata hemsida har inget med varandra att göra.

Nu till saken, hemsidan bli mer och mer poppis och nu börjar företag höra av sig och vill ha reklam på sidan mot betalning. Tidigare har jag lagt upp reklam i utbyte mot reklam men det är ju såklart lockande att ta betalt för reklamen. Jag funderar helt sonika på att söka FA-skatt som Enskild näringsidkare men är inte helt hemma på hur det hela fungerar.

Någon i liknande sits som kan ge lite råd ? Som jag fattar det är det "bara" att fylla i "Skatte- och avgiftsanmälan" och sedan köra igång. Eller ska man köra som "hobbyverksamhet" ? Fördelar/nackdelar med de båda ?

Men misstänker att jag missat en del vitala delar ...

Mr B skrev:
Eller ska man köra som "hobbyverksamhet" ? Fördelar/nackdelar med de båda ?

Hobbyverksamhet har begränsningar i omsättning. dessutom är det frågan om du kan hävda att reklamintäkter är intäkter för själva hobbyn.. Det är ju inte som att tjäna lite på hamsteruppfödning eller på att sälja hemgjorda pärlplattor...

En nackdel med att bli enskild är att det kostar att registrera företaget o.s.v. Men å andra sidan kan du ju kvitta momsen när du har enskild firma...

Edit1: Börjar sidan gå bra kan ju en enskilld frima vara praktiskt för plötlsigt en dag kommer du över ett parti flöten som du kan kränga med en ordentlig vinst. Nästa dag ska det gruppköpas rullar och veckan efter det är det dags för Fiskesnacks-Tshirtar... Då kan det vara bra med enskilld firma att handla och sälja på..

Last edited:
korvgubbe skrev:
Hobbyverksamhet har begränsningar i omsättning. dessutom är det frågan om du kan hävda att reklamintäkter är intäkter för själva hobbyn.. Det är ju inte som att tjäna lite på hamsteruppfödning eller på att sälja hemgjorda pärlplattor...

En nackdel med att bli enskild är att det kostar att registrera företaget o.s.v. Men å andra sidan kan du ju kvitta momsen när du har enskild firma...

Edit1: Börjar sidan gå bra kan ju en enskilld frima vara praktiskt för plötlsigt en dag kommer du över ett parti flöten som du kan kränga med en ordentlig vinst. Nästa dag ska det gruppköpas rullar och veckan efter det är det dags för Fiskesnacks-Tshirtar... Då kan det vara bra med enskilld firma att handla och sälja på..

Mmm, ja pratade med skatteverket och dom sa att hobbyverksamhet var lite i gråzonen för vad jag har planer på. Hemsidan och fiske är ju min hobby fast det är ju inte reklam å andra sidan ... fast reklamen är ju fiskerelaterad ... ja ... gråzon ...

Om man kör som enskild närinsidkare så behöver man inte registrera ett bolag. Det verkar vara någon gammal regel som är borttagen. Däremot får man lite namnskydd om man reggar firma.

Någon som har erfarenhet på liknande verksamhet ?

Mr B skrev:
Mmm, ja pratade med skatteverket och dom sa att hobbyverksamhet var lite i gråzonen för vad jag har planer på. Hemsidan och fiske är ju min hobby fast det är ju inte reklam å andra sidan ... fast reklamen är ju fiskerelaterad ... ja ... gråzon ...

Om man kör som enskild närinsidkare så behöver man inte registrera ett bolag. Det verkar vara någon gammal regel som är borttagen. Däremot får man lite namnskydd om man reggar firma.

Man namnskyddar sitt företagsnamn hos bolagsverket om man vill, som Enskild firma.
Handels- komandit och AB SKALL anmälas hos bolagsverket och ansöker om F-skatt gör man hos skatteverket. Läs mer på:

http://www.bolagsverket.se/

Mr B skrev:

När de säger "gråzon" så menar de i själva verket att du har möjlighet att göra det men de vill inte att du gör för de förlorar på det. Mao, kör på det.
Jag har FA-skatt och det enda jag kan säga om just det är att var noga med att "nolla" din preliminära skatteuträkning, så du inte får hem en lapp som jag fick där det står att jag ska betala in ca 15 000:- i månaden i preliminärskatt!
Du kan ändra det när du vill för att upptaxera eller åt andra hållet, men kör noll från början iaf!

Och sen ska du inte plocka ut pengar från företaget i lön, det kostar. Istället ska du köpa grejjer för dem, tex fiskeprylar mm. Sälj lite grejjer till firman så plockar du ut stålarna sedan utan att skatta på dem.
Men ett tips är att ta kontakt med en revisor och förklara för honom direkt att du inte har för avsikt att skäna bort pengarna till staten och då märker du om du har en bra eller dålig revisor. Får du en dålig=byt till en annan.
Är det inga stora pengar det handlar om= kör årsredovisning på momsen.
Om inte, kör varje månad. På så vis slipper du betala in en stor hög med pengar (som du kanske har gjort av med om du inte tänker dig för) i slutet på året.
Det är gratis att registrera enskild firma.

Dee_cati skrev:
Och sen ska du inte plocka ut pengar från företaget i lön, det kostar.

I fantastiska Sverige är det så, nackdelen är den dagen man blir sjuk. 0kr i lön ger ju inte så fet sjukersättning direkt :död
Mr B har ju ett annat jobb så han får ju stålar där ifs.

Och i det fina landet sverige så straffskattas men för att man slitit som ett djur i ett år.
Gjorde lite vinst i bolaget. Jaha då ska det straffskattas bara för att man har förmycket pengar i firman minns inte procentsatsen men ca 20% på beloppet detta är på redan skattad vinst.
Tack för den passningen Persson. Att driva eget och försöka få ihop slantarna lönar sig inte i detta land. Arbetslös, sjukskriven eller politiker är det enda som är lönsammt.
Så förra året hade det varit bättre för oss och sagt nej till jobb och tjänat mindre, för att på så sätt betala mindre i skatt och arbeta färre timmar. Konstig logik enligt mej.
Det borde vara en skattereduktion på alla bolag som gör större vinst och lyckas behålla pengarna på kontot. För att det bolaget är ju starkare rent ekonomiskt mot en lågkonjuktur, gentemot dom som blåst alla stålar bara för att slippa den extra skatten.

Om jag bara visste hur man flyttade bolaget till ett annat bättre land så skulle jag göra det. Precis så som alla andra företag gör och har gjort. Någon som vet och vill Pma?

Jepp, det är förjävligt helt enkelt! Men som sagt, Sverige är ett döende land där politikerna gräver graven sakta men säkert. Det är vad jag tror iaf. Om man ser till gemene mans intressen då, sen skiter vi fullständigt i om det ser bra ut på papper för når det inte ut till folket så har det inte gjort någon nytta ändå!
Vad har du för verksamhet då? Om du utför tjänster till kunder genom att vara på plats hos dem så blir det ju svårt att flytta, annars är det inte omöjligt väl?

Qwerty skrev:
Och i det fina landet sverige så straffskattas men för att man slitit som ett djur i ett år.
Gjorde lite vinst i bolaget. Jaha då ska det straffskattas bara för att man har förmycket pengar i firman minns inte procentsatsen men ca 20% på beloppet detta är på redan skattad vinst.
Tack för den passningen Persson. Att driva eget och försöka få ihop slantarna lönar sig inte i detta land. Arbetslös, sjukskriven eller politiker är det enda som är lönsammt.

Om jag bara visste hur man flyttade bolaget till ett annat bättre land så skulle jag göra det. Precis så som alla andra företag gör och har gjort. Någon som vet och vill Pma?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg