Råd angående vind bromsskiva

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Jag har en zx9r -98 som har/hade en vind bromsskiva. Skivcentrumet har blivit böjt cirka 5mm på grund av att föregående ägare glömt ett skivbromslås som åkt med runt och böjt till skivcentrum när det tog stopp.

Detta yttrade sig genom att det vibrerade en del vid inbromsning.

Jag försökte med hjälp av en kompis rikta centrum på skivan och lyckades så vitt jag kan mäta mig fram till en avvikelse efter riktning på någon tiondels millimeter. Det står ingen tolerans för skivcentrum i manualen men själva skivan står det att 2-3 tiondels mm ska vara ok.

Vid provkörning var vibrationerna nästan borta över 70 km/h, men under 70 tycker jag att de finns kvar, frågan är då om det kan vara på grund av något annat som framhjulsstuds som inverkar osv. Fjädringen är såvitt jag kan bedöma relativt hårt inställd.

Vad jag undrar är alltså:

Kan man med gott resultat rikta en skiva utan speciell utrustning? Enligt mina mått är ju skivan inom toleransen, men det kanske inte räcker?

Kan vibrationerna/studset som finns kvar under 70km/h bero på annat? Framdäcket är i bra skick.

MVH Bo Jahn

p.s. en ny skiva kostar 3275:- :gnissla

Last edited:
precis vad jag _inte_ ville höra. :näsblod

Men jag tackar för rådet. :)

Det är tyvärr det enda rätta. Visst kan man med tur och skicklighet få det rakt igen men man skall inte förvänta sig att det blir bättre än vad du ny lyckats med.

Har smackat på otaliga skivor vissa har blivit bra o vissa har gått tillbaks sig då det blivit varma.
Det e tidskrävande o skit drygt.
Men har du tillgång till en svarv med redigt stadig chuck samt indkator klockor så prova.
Svarva ett plan o fäst in genom bultarna alt.
Svarva ett plan och ha ett lock med en stöddig centrum bult som du klämmer skivan med.
Det måste sitta STUMT!

Sedan e det bara o mäta knacka tills det blir bra.
Bara för det ser bra vid in knackning behöver det ej betyda att man lyckats i svarven man måste plana av upp med den igen o kolla då man gärna flyttar materialet i svarven.
Sedan kan det som sagt gått tillbaks pga värme.

Jag håller med Kamikaze kid å Boris, köp en ny! En tusing på skroten är det helt klart värt att ha bra (= fungerande) bromsar! Vibrerar skiten så är det ju varken bra för gaffelben eller styrlager, eller bromsförmågan. En skev skiva trycker ju in kolvarna lite längre en än plan, alltså kanske det inte händer ett smack när du klämmer in handtaget första gången.
Dessutom är det jävligt svårt att mäta hur pass skev skivan är, eftersom den är flytande, sånt märks oftast först när man använder den. Inte ens om man spänner fast skivan går det att mäta, för då spänner du den ju rak :huvet

Tack för alla tips grabbar, ni är grymma! :Bugar

Jo jag får väl bita i det sura äpplet, tyckte det var svårt att hitta nån begagnad skiva häromkring bara.

Men tack igen. :yoparty

Visst kan det vara skivan/centrum som fortfarande orsakar problemen. Men även ett litet glapp i styrlagret kan göra så att det vibrerar när du bromsar, kolla så att det inte är glapp.

Det är inte alls säkert att det behöver bytas, bara tightas.

Jag böjde en skiva på min RD350 en gång och fattig och tattig som man är så gav man sig inte i första taget.

Böjde tillbaks skiten med handkraft och satt sedan i nån timma och knackade med plastklubba tills det kändes och såg acceptabelt ut. Jag snurrade hjulet samtidigt som jag använde ett finger och mitt hököga. Haha. :D

Nåja, skivan fungerar och det verkar inte bli sämre iaf. Inga konstigheter vid inbromsningar. Dock, så tänker jag inte använda den fram mer, ska byta ut den då det känns lite säkrare. Den får bli till bakbroms. (är samma skiva bak som fram på RD :yoparty)

Jag böjde en skiva på min RD350 en gång och fattig och tattig som man är så gav man sig inte i första taget.

Böjde tillbaks skiten med handkraft och satt sedan i nån timma och knackade med plastklubba tills det kändes och såg acceptabelt ut. Jag snurrade hjulet samtidigt som jag använde ett finger och mitt hököga. Haha. :D

Nåja, skivan fungerar och det verkar inte bli sämre iaf. Inga konstigheter vid inbromsningar. Dock, så tänker jag inte använda den fram mer, ska byta ut den då det känns lite säkrare. Den får bli till bakbroms. (är samma skiva bak som fram på RD :yoparty)
Jag har gjort likadant på en skiva förrut och det blev kanon. Dock är det mkt svårare att göra samma sak på en flytande. :gnissla

Jag har gjort likadant på en skiva förrut och det blev kanon. Dock är det mkt svårare att göra samma sak på en flytande. :gnissla

Ja vanliga icke flytande enduroskivor går utmärkt att få dugliga igen efter närkontakt med herr Sten. Skulle vara fattig om man bytt skiva varje gång den blev krokig..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph