Jag har en zx9r -98 som har/hade en vind bromsskiva. Skivcentrumet har blivit böjt cirka 5mm på grund av att föregående ägare glömt ett skivbromslås som åkt med runt och böjt till skivcentrum när det tog stopp.
Detta yttrade sig genom att det vibrerade en del vid inbromsning.
Jag försökte med hjälp av en kompis rikta centrum på skivan och lyckades så vitt jag kan mäta mig fram till en avvikelse efter riktning på någon tiondels millimeter. Det står ingen tolerans för skivcentrum i manualen men själva skivan står det att 2-3 tiondels mm ska vara ok.
Vid provkörning var vibrationerna nästan borta över 70 km/h, men under 70 tycker jag att de finns kvar, frågan är då om det kan vara på grund av något annat som framhjulsstuds som inverkar osv. Fjädringen är såvitt jag kan bedöma relativt hårt inställd.
Vad jag undrar är alltså:
Kan man med gott resultat rikta en skiva utan speciell utrustning? Enligt mina mått är ju skivan inom toleransen, men det kanske inte räcker?
Kan vibrationerna/studset som finns kvar under 70km/h bero på annat? Framdäcket är i bra skick.
MVH Bo Jahn
p.s. en ny skiva kostar 3275:-
Detta yttrade sig genom att det vibrerade en del vid inbromsning.
Jag försökte med hjälp av en kompis rikta centrum på skivan och lyckades så vitt jag kan mäta mig fram till en avvikelse efter riktning på någon tiondels millimeter. Det står ingen tolerans för skivcentrum i manualen men själva skivan står det att 2-3 tiondels mm ska vara ok.
Vid provkörning var vibrationerna nästan borta över 70 km/h, men under 70 tycker jag att de finns kvar, frågan är då om det kan vara på grund av något annat som framhjulsstuds som inverkar osv. Fjädringen är såvitt jag kan bedöma relativt hårt inställd.
Vad jag undrar är alltså:
Kan man med gott resultat rikta en skiva utan speciell utrustning? Enligt mina mått är ju skivan inom toleransen, men det kanske inte räcker?
Kan vibrationerna/studset som finns kvar under 70km/h bero på annat? Framdäcket är i bra skick.
MVH Bo Jahn
p.s. en ny skiva kostar 3275:-

Last edited: