Råd angående mc förare.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ge fasen att köra om bilar där det finns avtagsvägar till vänster, det är den de letar efter när de kör sakta och de svänger direCkt.
Var vaksam på mötande bilar när du själv ser en avtagsväg åt höger, i synnerhet när du har solen i ryggen.
Brassa inte insane före semestern, det är halt och älgarna är kåta (åtminstone hannarna).

I övrigt tycker jag nog inte det är så farligt.
Fast jag misstänker du är en fyllereggning som ska garva åt alla pretton.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Gasrullen är kopplad till hjärnan som bestämmer hur fort du kör.
I unga år är det svårt med grupptrycket, vem vill komma sist till fiket?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Man kan alltid vänta med att ta kortet till man ihop med en fulare tjej?:glömdet

Jag tog mitt kort medan jag tillfälligt dejtade Åsa Domeij...
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Gasrullen är kopplad till hjärnan som bestämmer hur fort du kör.
I unga år är det svårt med grupptrycket, vem vill komma sist till fiket?

Visst, det försvinner med åren.....- eller?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller på med ishockey och det är verkligen något jag älskar, har en svinsnygg brud, duktig i skolan och världens bästa familj.
Vad vill du ägna livet åt?
1) Hockeyproffs? / 2) Studier? Följt av arbete. / 3) Köra hoj och leva livet på familjeförmögenheten?
Jag hade i ditt läge först satssatt på bilkörkort. Det har du glädje av att ha. Alltid.
Oavsett om du väljer 1) 2) 3)
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Så länge du inte köper en sporthoj så är det lugnt! Men köper du en sån där plastat kommer du dö Direkt! Jag är redan död för jag har en :yoparty
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är betydligt många fler som lider av, och dör av, välfärdsjukdomar, drunknar, alkohol/tobadsrelaterade sjukdomar, misshandel osv än hojåkning, varje år. Allt har sina risker, och vill du leva ditt liv i en kuvös, fine, men lova att inte bli bitter när du vaknar upp i medelåldern och inser att du missade att leva. Lite ärr, både fysiska och själsliga, visar bara att man har vågat leva ut sina drömmar och inte sovit bort livet :tummenupp
 
Last edited:

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
ystad
Hoj
ducati scrambler 2015
Var 18 när jag tog kort. Spelade fotboll, hade en underbar tjej livet lekte. Jag och tjejen delade på oss tre år senare.. Fotbollskarriären gick sådär. Många saker jag ångrat i mitt liv, men aldrig mc-kortet. Det råkar vara så att det är nästan det vanligaste jag får höra när jag träffar vänner:
- jag ångrar att jag inte tog mc-kort.

PS. Kvinnor ser inte ut så hela livet.......
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
najs chick!!- men nu när det är avklarat så går vi på kärnfrågan diReCkt- klart du ska ta kortet och skaffa dej mc!!, men varför är du 2 år sen:)??
sedan jag var moppe mogen tills nu (nu 47 år gammal) så har alltid 2 hjul varit med i livet på ett eller annat sätt- jodå, jag har fått mina smällar (2 älgar o ett rådjur samt en liten fin avåkning på bana ligger i statistiken...)- men inget har stoppat mej från att hoppa upp igen och fortsätta med det mest underbara som finns. vill du köra som ett svin och testa gränser= då är bana nått för dej, bankörning tar udden av testosteronet så att du slipper bli en siffra i statistiken- plus att det man lär sej på bana är väldigt nyttigt i verkliga trafiken där det tyvärr finns pundhuvuden som gör livet spännande.
så länge man ALLTID kalkylerar med ev risker och tar hänsyn till dom så kör man oxo säkert.
bankörning är en klar bonus men inte ett krav för att framtida 2 hjulsaktiviteter- bara ett kul nöje.

du är 17 år- många brudar och en och annan vurpa plus ofantligt mycket annat i dit liv har du framför dej, att uppleva en del av allt detta på 2 hjul är livskvalitet........

go for it och lycka till!!


//jj
 

Byrkje

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750
Gasrullen är kopplad till hjärnan som bestämmer hur fort du kör.
I unga år är det svårt med grupptrycket, vem vill komma sist till fiket?

Som tur är är jag den ända jag vet i örebro som har lätt mc:) men förstår vad du säger någon gång blir jag ju 18 liksom.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vänta med kortet till nästa säsong och ta ett A 2 körkort istället. Då kan du köpa en ''riktig'' mc på 48 hk. Sedan uppgraderar du till A efter två år.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
"SGM" skriver så allt varar inte för evigt men A-behörigheten är ju alltid på kortet.

Heh ah jo.. Detta beror också väldigt mycket på hur man kör, om man kör med huvudet och framförallt att man väljer sina tillfällen att "gassa på lite utöver det vanliga".. :yoparty
 

Byrkje

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750
Har bestämt mig för att köra vidare! Tack för alla tips osv.
Men jag undrar enannan sak. Jag har min hoj försäkrad hos if och ringde upp dom idag för att fråga om försäkringen skulle gälla om man lånar ut den till någon tex pappa. Då sa hon att det ända som gällde va trafikförsäkringen och att IF inte skulle ersätta några skador på hojen, dock allt annat?:dummer
Någon som är lite mer insatt i dethär ämnet än vad jag är?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag vore ingenting utan hojen, farligt eller ej, det är nog farligare att ha oskyddat sex och det har väl folk stup i ett? Jag har kört omkull oräkneligt många gånger men jag är alltid påt igen! Körde vält senast igår, rev upp halva jackan och körde sedan 50mil. Har kört 450mil nöjeskörning hittills på säsongen, love it! :tummenupp
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Kört hoj nu i 6 säsonger och älskar varje stund.:)

Smällt mer pengar än jag vågar räkna på men det gör inte så mycket när jag får så mycket glädje tillbaka.

Problem på jobbet, med tjejen, familjen eller bara allmänt trött på livet känslan försvinner direkt efter några mil.
Lyckades även köra och "välte" för en månad sen. Total blackout, vaknade nerdrogad och go i röntgenmaskinen på sjukhuset.

Svår öppen underbensfraktur fick jag på köpet då jag tydligen hade blivit fastklämd i ett räcke.

Enligt polisen och vittnen hade jag således förlorat bakdäcket i en grusig kurva. Så visst är det ett ögonblick och mycket man inte kan styra över, men så är det väl med allt här i livet?

Ångrar jag att jag tog A kortet eller tänker sluta köra? Aldrig.

Som tidigare talare har sagt. Du får väga riskerna med nöjet och då tror jag du kommer fram till ett vettigt svar.

Lycka till:tummenupp
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top