Råd angående mc förare.

Byrkje

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750
Hej, är en 17 år gammal pojke som är ägare av en lätt mc. Ska snart ta mitt körkort men idag av en konstig anledning fick jag tanken: Är det värt det? Är det värt att riskera så mycket för en motorcyckel? Håller på med ishockey och det är verkligen något jag älskar, har en svinsnygg brud, duktig i skolan och världens bästa familj. Jag vill verkligen åka hoj för att det är så jävla kul! Men undrar lite om skador osv. Kan inte alla berätta om sina egna erfarenheter och hjälpa mig ta detta beslut.:(:(
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Använder du huvudet, så kan du vara en hojåkare resten av livet...det är en investering i ditt eget välmående.

Hockeyn är tidsbegränsad, och...den svinsnygga bruden...troligtvis med. Men det där A-t på kortet, ger dig glädje resten av livet. :fakta
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Bara det faktum att du ställer denna fråga tycker jag låter som du har rätt inställning. Det är en risk att köra hoj. Många av faktorerna kan man inte heller påverka själv även om man kör med huvudet. Du får helt enkelt väga riskerna mot nöjet. För mig är det självklart värt det. Har vurpat 2 ggr i ganska låg fart o skadat handen bägge ggr.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Använder du huvudet, så kan du vara en hojåkare resten av livet...det är en investering i ditt eget välmående.

Hockeyn är tidsbegränsad, och...den svinsnygga bruden...troligtvis med. Men det där A-t på kortet, ger dig glädje resten av livet. :fakta

Alla som kört ihjäl sig var hojåkare hela livet sen de skaffat mc... :glömdet
 

Byrkje

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750
Ja alltså jag vill ju verkligen åka hoj och är tillräckligt smart för köra "safe" men det är ju domhär faktorerna man inte kan påverka som gör mig så nojjig. "Alla dör men inte alla har levt" läste jag någonstans och jag vill ju verkligen ha levt när jag dör.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ja alltså jag vill ju verkligen åka hoj och är tillräckligt smart för köra "safe" men det är ju domhär faktorerna man inte kan påverka som gör mig så nojjig. "Alla dör men inte alla har levt" läste jag någonstans och jag vill ju verkligen ha levt när jag dör.

Kör. Ja det finns faktorer man inte kan påverka, ja det kan gå åt helvete, men man kan få ett flygplan i huvudet också, eller en nedblåst takpanna. Fokuserar du bara på allt dåligt som kan komma att hända kommer det sluta med att du sitter inlåst på ditt rum tills du dör istället. Lev livet o ha skoj istället, med en hoj! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja alltså jag vill ju verkligen åka hoj och är tillräckligt smart för köra "safe" men det är ju domhär faktorerna man inte kan påverka som gör mig så nojjig. "Alla dör men inte alla har levt" läste jag någonstans och jag vill ju verkligen ha levt när jag dör.

Det är ju högre skaderisk på hockeyn än på hojkörat?
Om bruden drar för att du skaffar A-kort är det inte mycket brud att ha. Och hockeyn kommer du sluta med innan hojkörat. :hihi
 

aspiss

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
vårgårda
Hoj
honda cbr 125 repsol
Jag är också 17 år och håller på ta lätt mc-kort, har inte kört så mycket då jag börja strax innan vintern kom.
men dom 4 gångerna jag har kört så är det ju bara :kär:kär
så din fråga om det är värt de... det är det, för det som "SGM" skriver så allt varar inte gör evigt men A-behörigheten är ju alltid på kortet.
bara köra lugnt och om olyckan skulle inträffa så säger jag som min morfar sa när han skulle få en ny höft
"det är tur att det finns reservdelar även till människor"
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har förmodligen varit hojåkare rent mentalt sedan jag var i din ålder, men sedan dröjde det tills jag blev drygt 30 innan jag gjorde slag i saken, tog kortet och skaffade hoj.

Att köra hoj är något som ger oerhört mycket tillbaka - det har vi som kör hoj gemensamt och det är något som är svårt att förklara för den som inte förstått det vi har förstått. Vi har också det gemensamt att när vi sätter oss på hojen så tar vi också en risk. Hur stor den risken är beror till stor del på oss själva. Att köra MC behöver inte innebära några stora risker, jämfört med alla andra risker vi utsätter oss för i vardagen, om vi kör riskmedvetet, med rätt inställning och omdöme och har förmåga att balansera denna riskmedvetenhet med vad det innebär att ha kul på hojen.

Du är ung, det är mycket i livet som du inte hunnit utforska ännu, det låter som att du har ett bra liv i största allmänhet. Du skall veta det att motorcykellivet väntar på dig när du känner att du vill ta det steget, oavsett om det är nu, om 10 eller 20 år. Med ökande ålder kommer ökad mognad och insikt, och även om vi alla minns hur passionerade vi kunde vara för saker i din ålder så är passionen en oerhört viktig drivkraft som är viktig att bejaka för att uppnå det man vill här i livet och att börja köra hoj tidigt innebär att du får möjlighet att skaffa dig mer erfarenhet av hojåkning än den som börjar senare.

Det är bara du som kan avgöra om du tycker du är mogen att börja köra MC och de risker det kan innebära, men du skall veta att MC-livet kommer vara fantastiskt, oavsett om du går in i det nu eller senare, så länge du går in i det med rätt avsikter.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Du är sjutton år. Sådana tankar är förbjudna för alla som inte fyllt trettio, minst. Lev livet! Är livet för dig hoj. Enkelt val, bara gör det!:banana

Men riskfritt är det inte. Det verkar du förstått.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Risk och risk med att köra mc !!. Man kan även drabbas av en mängd olika livshotande sjukdomar.Sätta chipset i halsen och inte få luft.Hamna framför en totalt ovetande eu mopedists framfart.Fastna med halsduken i rulltrappan och kvävas.Spela fotboll under åska och få en blixt i huvudet.Störta med ett flygplan i Amazonas och bli uppäten av en anakonda.Vara allergisk och dö av en enda liten jordnöt i det där chokladet.Slicka på ett fruset räcke på ödetorpet och fastna med tungan och sedan dö av svält.Strunta i att bryta strömmen när man skruvar med det elektriska hemma och förvandlas till en mänsklig jordfelsbrytare.Tända ett stearinljus och glömma att gasspisen har stått på hela natten (kabooom) osv. :crash

Har själv legat på sjukhus två gånger under årens lopp för olycka på mc där jag tog mig tillbaka upp på sadeln igen.Möjligt att jag haft lite tur men det var inget som avskräckte mig från att fortsätta köra.
 
Last edited:

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Kan ge samma råd om hojåkande som man fått om livet.
Det kommer att hända saker, man kommer göra sig illa, vissa kanske inte kommer vara med hela längden. Men det kommer finnas mycket av det goda också. Människor, saker, vänner och familj. Tar man inte chansen och gör det så kommer inget av det att hända.

Men från en 17 åring (18 om några dagar) som haft A1 kort sedan 16 och kört med dom stora grabbarna och tjejerna under dom två år man åkt. Så kan jag säga att hojåkning är DET roligaste som jag upptäckt i livet. Har man tur slipper man att någon annan hamnar i olycka när man är med åker och kör man med huvudet kommer man aldrig sätta sig i positionen där det kan gå riktigt fel.

Klart att det alltid finns risker i att åka hoj men tar man det kallt och tänker så löser man det mesta. Åkte med en kille förra sommaren och han fick nog lite hybris och drog iväg på sin CBF1000 och tredje kurvan efter det ligger han i diket. Så riskerna bygger man själv genom sin körning.
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Du verkar vara sund. Då klarar du av att köra med eftertanke och se upp för faror. Jag har två barn och jag inser att det finns faror med hoj som inte är riktigt desamma med bil. Men man måste ju få leva också och njuta av det liv man har. Om du brinner för hojen. Ta kortet. Annars kan du ju alltid köra enduro eller motsvarande om du inte vill ut i trafiken! :tummenupp
 

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Köp inte en sporthoj bara för då är de kört direCkt, framhjulslyft på varje växel och bomba 300 på varje 70 väg... Eller seriöst allt är en risk, de finns många gånger man tänker till är det de värt de som häromdagen när en mötande bil bestämde sig för att svänga vänster samtidigt som vi möttes och körde rakt in i sidan på mig, är de värt de? Absolut hade samma leende på läpparna som alltid när jag körde därifrån efter att ha skällt lite på tjejen som körde. Eller när du missbedömer den där kurvan på din favoritväg för 25e gången och bara tänker är de nu de går åt helvete, de är sånt man får räkna med som självmordspilot men de skulle aldrig hindra mig från att ge mig ut och göra de som jag finner är de bästa som finns, känna naturens dofter värmen från solen och kraften man kontrollerar..

Ne sluta oroa dig för riskerna men kör riskmedvetet och räkna med att alla bilister är idioter så kommer de gå bra för dig också..
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top