Rättvist eller inte?

Jag kan inte låta bli att förundras över att folk inte förstår meningen med detta inlägg. Jiiisus, hur svårt kan det vara att förstå att grabben inte tycker att det är rimligt att böta 2400 kr för att åkt så pass lite för fort.

Det verkar som att vissa inte fått sig en bot på ett tag, kanske dags snart... hehe

Jag kan inte låta bli att förundras över att folk inte förstår meningen med detta inlägg. Jiiisus, hur svårt kan det vara att förstå att grabben inte tycker att det är rimligt att böta 2400 kr för att åkt så pass lite för fort.

Det verkar som att vissa inte fått sig en bot på ett tag, kanske dags snart... hehe

Ja fick "bara" 2000SEK i böter igår när ja körde för fort på en 50-väg låg i vad ja trodde var "utanför tätbebyggt område". Åkte 57Km/h.
Håller på o spånar om hur ja ska komma undan den för ja skrev inte på.
Orkar nån bry sig så läs själv:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3694063#post3694063

Jag lider med dig böter suger!!!

Men jag tycker de är helt rätt att polisen är petigare när de gäller 50 och 30 då dessa hastigheter oftast är i tätorter där de finns barn katter hundar pensionärer folk i ren allmänhet. sedan när man kommer ut på landsvägen där de finns många åkrar där man kan köra av helt själv och bara riskerar sitt eget liv där tycker jag polisen kan se lite mellan fingrarna.

rätt kul att se folks reaktioner då jag själv kör efter denna princip lek på 90 vägarna och kör lagligt när de är 50. man drar om någon sedan kommer de ikapp inne i stan och man kör skitlagligt då måste de hävda sig och ligga och slicka än i röven.

Att man på exempelvis Sjöbo flygraka kan köra 180km/h på bakhjulet utan att polisen knappt visar sig gör att man ifrågasätter rättvisan i samhället... Visst är folket på flygrakan där på egen risk men sätter man det i relation till mina 2400kr för 13km/h så borde det röra sig om iallafall 20000kr i böter för en slangning över 150 blås...

Då kanske ni kan slå era kloka huven ihop och tänka på äpplen o päron ett tag.

1. Jämföra böter med någon som inte åkt fast. ? eeeh? Det är ju för jävligt att någon ej dömd ej fått straff när jag fick ? :tomten
2. Vad blir böterna för 150 på bakhjulet med dagsböter för grov vårdslöshet?
:tomten
3. "Saltad räkning"? Vad lade polismannen på extra förutom böterna?
4. 50 är det av en anledning.
5. "Jag älskar att köra motorcykel men jag ifrågasätter ändå rimligheten i att fortsätta med det efter dagens händelse..." :tomten Svammel 101.
6. "En sporthoj är byggd för att gå fort på bana men när tomgångskörning på 6ans växel ger olagliga farter så undrar jag bara när man ska utnyttja den till vad den är byggd för?"
Var står det "kör på tomgång på 6:an i tätbebyggt område" i instruktionsboken?

Last edited:

jiiisus, hur svårt är det att fatta att han får skylla sig själv om han ska köra fort?

hans inlägg är bara gnäll...

jiiisus, hur svårt är det att fatta att han får skylla sig själv om han ska köra fort?

hans inlägg är bara gnäll...

Ja å du gnäller på honom.... i sann sporthojsanda....:fakta :mattias :hördu :whip :4skrika :smasha :6surkart

Hur svårt är det att fatta att det är lamt att bötfälla för 7km/h över hastighetsbegränsningen?

Om jag vore i dina skor så skulle jag bara bli nöjd.

Fick min dom igår....40 dagsböter, bötesbeloppet hamnade på 9000 kr...Kiss goodbye till hojlappen. Lämp är nog ingen idé att ansöka om nästa år då det säkert är 12 månader innan man får ansöka igen. Allt för att man inte observerade hastighetsskylten och vred till lite på 2:an. Finns snälla och poliser som väljer allt för att göra det surt för en, denna polis skulle jag inte säga nej till att köra upp stöveln i arslet på!...

Att tänka på i efterhand, stanna aldrig!!!

Last edited:
Ja å du gnäller på honom.... i sann sporthojsanda....:fakta :mattias :hördu :whip :4skrika :smasha :6surkart
Hur svårt är det att fatta att det är lamt att bötfälla för 7km/h över hastighetsbegränsningen?

det är inte gnäll. svårt att fatta att det är spelets regler eller ska han undantas från den regeln?

lamt eller inte - säg det farbror polisen. eller kanske sluta hojja snabbt...

Detta måste ju vara månadesns hittintills mest korkade tråd, kanske förutom den om att skinnstället hänger när man står rakt...

Sluta köra hoj för att man får betala 2400kr i böter???? Va fan liksom? Varför bara?
Som om det är för att man inte betalar böter för att man kör hoj?

Sverige är Europas billigaste bötesland och ändån gnälls det varenda dag på bötessummorna. Du har gjort ett trafikbrott och du ska böta för det, helst det dubbla, men det kommer senare.

Kan du inte bara sluta leva istället helt och hållet om nu böterna stör dig så? Samma resonemang ju...

Jag fick exakt likadana böter för ett par veckor sen, samma hastighet, samma summa. Man betalar och gör inte om det igen bara...

Rättvist eller inte?

Klart rättvist med tanke på att samma regler gäller alla.

Har ju sänkt rapporteringshastgheten(i år?) till 5km och det är väl något som inte kunnat undgå någon + att de drar 3km på lasrad hastighet i rabatt.
Att faktiskt kunna trafikreglerna borde väl vara lite av ett grundkrav för att få ge sig ut och åka åtminståne grundreglerna som högerregel,stopplikt och hastighet.

Väljer man sedan att inte följa dom så är det bara att bita i det sura äpplet när det är ens egen (o)tur.

Men,vi har alla rätt att få ärendet prövat i rätten utan kostnad så klart du kan utnyttja din lagstadgade rätt till prövning men bli inte förvånad när dom faktiskt fastställer att du ska betala det belopp som är bestämt för den förseelse du begått.
Enklast är annars i solklara fall att efter du konstaterat att allt var i sin ordning från polisens sida att erkänna och pynta,behöver inte ta det till rätten.

Henrik

Buhu tråd?

Hur är det nu... kan man inte ta straffet ska man inte göra brottet.

Men det är klart det är bittert. Det är det alltid.

Höjningen av bötesbeloppet gjordes pågrund av att respekten för hastighetsgränser är obefintlig.

Jag tycker att det är färre som kör för fort nu än innan beloppen höjdes och själv försöker jag hålla ner farten eftersom jag behöver körkortet i jobbet...

Ni får väl starta ett parti eller påverka era politiker för att höja hastighetsgränserna eller minska bötesbeloppen.

Häromdagen blev jag omkörd av 3 bilar i hög fart på Essingeleden och jag sa på skämt till polaren "var är polisen när man behöver dom?" - efter kurvan vid tomteboda stod 2 av bilarna och det visades sig att den ena var en civilpolis... Där var det en som blev av med körkortet.
Den stoppade bilen var naturligtvis sänkt,med vinge och lågprofildäck...

Last edited:
Men snälla, det är väl klart att man inte slutar åka hoj för en böteslapp, självklarheter. Men, vissa här verkar vara av uppfattningen att man inte får tycka att det är skit att få böter, man ska tydligen enbart vara tacksam att man bor i ett land där det är sämre. Det är klart att man får gilla läget, men att det skulle ligga något totalförbud över att yppa att man tycker det suger att punga upp med 2400 kr för 7 km för fort, äh, kom in i matchen...

Att köra för fort är fel

Och böter är som en skatt på att göra fel.

Sedan att skatt är en böter för att man gör rätt är en annan femma.

Motard har jag faktiskt allvarligt funderat på när det är kurvtagning som är den sköjiga biten...

Och angående rimligheten "Gulleplutt" så undrar jag om den risk/fara som jag utsätter mina medtrafikanter för med att köra 63 på 50-sträcka motsvarar de 2400 kronorna?

Visst kan jag basunera ut till allmänheten om denna händelse men frågan är om det påverkar nån annan än mig själv?

Är det då en fråga om tur kanske? Den gasglade som aldrig blir stoppad kommer heller aldrig att tänka tanken att köra sakta... eller?

Visst vet alla att man inte får köra fortare än vad som står på skyltarna men om det så hade kostat mig 10 000kr hade det då medfört att majoriteten av alla mc och bilförare börjat köra saktare?

Vad vill man åstadkomma? Färre olyckor troligtvis... Är då att ge vissa trafikanter med otur saftiga böter den rätta vägen att gå?

Personligen tror jag det knappast... Jag tror på mer utbildning/fortbildning gärna på bana samtidigt som en höjning av åldern för tungt Mc-kort kanske?

Med bilförarna är det svårare eftersom majoriteten aldrig kan sätta sig in i en hojförares vardagsproblem i trafiken...

Skräckscenariot för mig är nog ändå alla körandes Toyota Prius med GPS-reglerad hastighet... Men är det dit vi är på väg?

I HATE DEM DAMN PRIUS!!!

"När jag imorse var påväg till jobbet med min bil så hade jag tyvärr lite bråttom och blev uppmätt med laser körandes 63km/h......"

Vad är det för bil? 63 km/t är alldeles för klent för en bil som körs i brådska :D.

Bratwurstnackar... Det är 30/50 av en anledning, måste finnas milvis med andra vägar det hastigheten är högre. Är inget helgon själv men inser att kör jag 60 på 50 och snuter står där så är det bara att öppna plånboken och idiotförklara sig själv för att man inte har 10 sekunder mer (ja mkt mer än så lär det knappast skilja) och kör i 50. För det är inga längre sträckor vi pratar om när det handlar om 50-vägar. 7km/h för mkt på 50 väg är för mkt och bara att pynta, sen på en 110väg så är det procentuellt sett inte ens halva hastighetsöverskridelsen och där finns det förhoppningsvis inga tanter som är ute och rastar hundar eller barn som cyklar. Personligen tycker jag att vi har för låg hastighet på våra större vägar (läs E-vägar).

**EDIT** Tar inget ansvar för stavningen i ovanstående stycke!

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...