Rättvik / Mora / typ.. Dalarna!!

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Jag sitter just nu Tällberg som turist och skall ge mig ut på vägarna i den här regionen på två hjul och bara köra..

Någon som bor i dom här regionerna som kan ge tips på nåt riktigt riktigt bra vägval??

Jag och hyndan skall och vill ut och svänga i dag, Jag har en hojkarta men, siljan runt känns som man tar mellan två cigg pauser.

Nån???

Tjenix, är inte från Mora, men var till Orsa nu i sommar, om du ändå skall åka siljan runt så kan du svänga av mot Orsa(ett par mil från Mora, Inlandsvägen) åker vägen upp från Orsa upp till Grönklitt så är det ca 1 mil ganska mycket svänga mest uppåt. Sista biten är även nyasfalterad.:tummenupp

Jävla skitvägar här bara runtomkring! :mad:

Ett förslag: Tällberg-Rättvik-Mora-Orsa-Skattungbyn-Furudal-->mot Rättvik. I Ingels svänger du av mot Bjursås. Väl i Bjursås åker du in mot Falun, följer skyltar Gävle och svänger av mot Hedemora. Efter en mil på Hedemoravägen svänger du av mot Vika/Torsång. I Torsång stannar du och fikar, sen åker du mot Ornäs-Aspeboda-Vallmora-Valsan och kommer fram i Insjön. Se är det bara att spetta på till Tällberg.

De flesta vägar runtomkring här är i uselt skick - lappade och lagade, knöliga och guppiga.

Hur länge blir du kvar i trakten?

jag körde "turistvägen" mellan tällberg o leksand 2 ggr i helgen. trevlig men bara 1 mil lång.

Jävla skitvägar här bara runtomkring! :mad:

Ett förslag: Tällberg-Rättvik-Mora-Orsa-Skattungbyn-Furudal-->mot Rättvik. I Ingels svänger du av mot Bjursås. Väl i Bjursås åker du in mot Falun, följer skyltar Gävle och svänger av mot Hedemora. Efter en mil på Hedemoravägen svänger du av mot Vika/Torsång. I Torsång stannar du och fikar, sen åker du mot Ornäs-Aspeboda-Vallmora-Valsan och kommer fram i Insjön. Se är det bara att spetta på till Tällberg.

De flesta vägar runtomkring här är i uselt skick - lappade och lagade, knöliga och guppiga.

Hur länge blir du kvar i trakten?

Menar du att jag skall hålla mig på dom stora vägarna från Rättvik - Mora - Orsa - Falun??

Sen efter Hedemora tappade jag kontrollen på kartan..
Men det är väl bara att improvisera gissar jag..

Jag skall vara kvar i trakten till på Söndag!!
Vet inte hur många mil jag hinner lägga bakom mig..

Tjena

Åk mot Leksand, å där svänger du av mot Gesunda. Den vägen är rätt skön, den går så att säga på "andra sidan" om siljan och du kommer fram till Mora.

I Mora kan du köra mot Oxberg, den är rätt trevlig.
Sen kan du leta dig över mot Våmhus, det ska finnas en liten väg från Rv 70(tror att den heter så. Mora - Älvdalen) som är riktigt kurvig å fin. Kör mot Orsa, å inna du kommer in till Orsa så svänger du upp mot Grönklitt.

Där har du väl lite vägar att prova iaf :tummenupp

Menar du att jag skall hålla mig på dom stora vägarna från Rättvik - Mora - Orsa - Falun??

Sen efter Hedemora tappade jag kontrollen på kartan..
Men det är väl bara att improvisera gissar jag..

Jag skall vara kvar i trakten till på Söndag!!
Vet inte hur många mil jag hinner lägga bakom mig..

Ja, det är "stor" väg Rättvik-Mora-Orsa-Skattungbyn-Furudal. Mellan Ingels och Bjursås är det en otrafikerad väg med långa sköna sugande kurvor. Väl i Falun ska du åka sjön Runn runt (Vika-Torsång-Ornäs-Aspeboda), en liten väg. Sen är det en pytteväg med många kurvor mellan Vallmora-Rexbo-Insjön ("Valsanvägen").
Du ska inte åka till Hedemora, men mot Hedemora i Falun. :-)

Lycka till!

Om du är i Borlängetrakten på lördag eftermiddag så är det en kortege för några mc-vänners bröllop som du kan åka med i: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163416

Turen genomförd!

Som Stockholmare är man rätt bortskämd med roslagsvägarna!!!

Körde som Duckie sa.. Med undantag för Falun - Hedemora biten.
Körde upp till Älvdalen också..
Medelhastigheten...: sjuk i mellanåt..
Mycket raksträckor, några bra partier..
Väldigt många små byar...
Men det är ett förbannat vackert landskap!!

Hej!
Vi träffades som hastigast inne på Touringbutiken då du köpte en karta.Jag ska ge dig ett tips på en väg som är en av de finaste du kan åka hoj på i Dalarna.Åk mot Mora och kör sedan mot Sälen.Innan du kommer fram till Sälen så finns det ett ställe som heter Torgås,där svänger du vänster mot Rörbäcksnäs.Fortsätt den vägen så har du ca 4 mil nästan nylagd röd asfalt och inte ett tjälskott med kurvor som gör att man blir alldeles lyrisk.Sedan när du åkt där så svänger du höger så kommer du på baksidan av fjället och du åker mot stöten och upp på fjället.är det fint väder är det kanon att åka den vägen tillbaka.
Eller varför inte vända och köra samma väg tillbaka.:squid

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back