Rättigheter

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Jag och pappa håller på och grejar med lite Statistik över Lotto 1.
Farsan har skrivit ihop full statistik sen 1980 då lotto startades fram till nu, år 2005. Det är 25 års Statistik där alla dragna lottorader finns, vilka nummer som kommit upp flest gånger, vilka serie slag de finns osv! Massa grejer!
Ganska kul å läsa... 70 sidor sammalagt i nuläget.

Nåja, vi har ju tänkt att sälja de här! De borde finnas ett intresse för denna statistik, svenskarna är ju spelgalna.
Säljer man 100 st för 129 kr st blir det ju en del pengar. Tryck kostnaderna blir ganska billiga då jag fixar det på jobbet! :yoparty

Jaja, till saken!
Det skulle vara kul om ni visste vart man kan läsa på lite om rättigheter, hur man ska formulera Copyright texterna osv. Vad som ska stå och hur man i framtiden kan bevisa att det är JAG å PAPPA som gjort detta. Kanske man ska registera de någonstans? (Jag har ingen aning, bara funderar)

De brukar ju finnas många kloka huvuden som förstår hur man hittar saker på nätet, så ös på med info! :)

Mvh // Peter

Last edited:
Håller med, anlita en jurist. Om du inte, så kommer du ha glömt något och kan bli blåst på hela härligheten. Och jag skulle absolut inte lita på det som går att hitta på Internet när det gäller något som är så viktigt för dig.

Ah, det är klart!
Allt sånt här är ju alltid en tolkningsfråga och de kan vridas åt alla möjliga håll!

Så då får jag börja söka efter billiga jurister istället!
Någon som vet vart vi kan vända oss? Jag ska iaf söka lite på google, men rekomenderar ni någon, skriv gärna! :)

Mvh // Peter

Blackninja skrev:
Om detta är nåt o ha, varför dela ut det??? :va
Hur menar du?

Kan inte tänka mig att statistik över gamla lottorader kan ge vinst. Men du verkar tro på det, så varför inte spela själv istället för att dela ut det?

Blackninja skrev:
Kan inte tänka mig att statistik över gamla lottorader kan ge vinst. Men du verkar tro på det, så varför inte spela själv istället för att dela ut det?

Exakt. Men kan man tjäna pengar på att sälja gamla nummer det så är det ju kul.

Blackninja skrev:
Du tänker ganska begränsat!
Det är ju inget som säger att de siffror som kommit upp flest gånger skulle komma upp igen, snarare tvärt om.
Det finns även statistik över vilka nummer som kommit i rad, 3 och 4, 10 och 11 exempelvis.
I nästan varje lottorad förekommer det serislag. Att skriva en lottorad utan nummer i rad är en garanterad miss.
Det är inte heller meningen att man ska ta ut en komplett rad som redan gått, då lär du heller aldrig vinna! Aldrig har en lottorad kommit upp två gånger i Lotto1.
Till häftet får man även med en slump generator som man kan matta in sina favorit nummer, de man tror på, och sen låter man programet slumpa fram resten!

Det finns all möjlig statistik i detta häfte och jag är ganska säker på att folk gärna skulle vilja läsa det! Så varför skulle vi behålla det själva när man kan sälja det och kanske göra en liten extra vinst på det?

Det var inte meningen att jag skulle försvara statistiken och berätta varför den är så bra. Det är egentligen helt upp till er själva att förstå!
Jag ville bara ha lite info om rättigheter!

EDIT: De finns ju nötter som tror på gud, så då borde de väl finnas nötter som tror på statistik? :3freak Hehe, ne den var dålig!

// Peter

Last edited:
pogo skrev:
Hej!

Jag och pappa håller på och grejar med lite Statistik över Lotto 1.
Farsan har skrivit ihop full statistik sen 1980 då lotto startades fram till nu, år 2005. Det är 25 års Statistik där alla dragna lottorader finns, vilka nummer som kommit upp flest gånger, vilka serie slag de finns osv! Massa grejer!
Ganska kul å läsa... 70 sidor sammalagt i nuläget.

Nåja, vi har ju tänkt att sälja de här! De borde finnas ett intresse för denna statistik, svenskarna är ju spelgalna.
Säljer man 100 st för 129 kr st blir det ju en del pengar. Tryck kostnaderna blir ganska billiga då jag fixar det på jobbet! :yoparty

Jaja, till saken!
Det skulle vara kul om ni visste vart man kan läsa på lite om rättigheter, hur man ska formulera Copyright texterna osv. Vad som ska stå och hur man i framtiden kan bevisa att det är JAG å PAPPA som gjort detta. Kanske man ska registera de någonstans? (Jag har ingen aning, bara funderar)

De brukar ju finnas många kloka huvuden som förstår hur man hittar saker på nätet, så ös på med info! :)

Mvh // Peter

Varför skulle man pröjsa för den statestiken, när den går att få gratis hos svenska spel? Finns ju på deras hemsida, så ni kan nog lägga ner arbetet.

Pogo: Ok med dig att bli lite ot och snacka lottostatistik i denna tråd eller ska man ta det i ny tråd?

Mr_White skrev:
Varför skulle man pröjsa för den statestiken, när den går att få gratis hos svenska spel? Finns ju på deras hemsida, så ni kan nog lägga ner arbetet.
Siffrorna ÄR hämtad från Svenska Spel, var tror du annars vi fått dem ifrån?
Vi har gjort en sammanställning av sifforna med ordentlig och överskådlig statistik!
Tanken är att sånna som dig ska slippa räkna ihop siffrona från Svenska Spel och se vilka nummer som gått mest, eller minst. Istället finns det lättöverskådligt i ett häfte med mängder av olika diagram, som faktiskt tagit flera år att skapa!

Jag tycker det är väldigt tråkigt att ni är så negativa! Det har faktiskt vart mycket jobb bakom det här och det ÄR ett unikt material!

chrilla skrev:
Pogo: Ok med dig att bli lite ot och snacka lottostatistik i denna tråd eller ska man ta det i ny tråd?
Skicka PM!

pogo skrev:
EDIT: De finns ju nötter som tror på gud, så då borde de väl finnas nötter som tror på statistik? :3freak Hehe, ne den var dålig!

Va?!! Finns inte Gud?!! :brinnerup

Gå till en jurist som debiterar er 800 kr/h är väl lite väl häftigt?
Oss emellan, så hamnar den statistiken förr eller senare på DC++ eller TPB och ni får troligen inte in speciellt mycket pengar i slutändan, men den som inte prövar....

Ahlstrom skrev:
Va?!! Finns inte Gud?!! :brinnerup

Gå till en jurist som debiterar er 800 kr/h är väl lite väl häftigt?
Oss emellan, så hamnar den statistiken förr eller senare på DC++ eller TPB och ni får troligen inte in speciellt mycket pengar i slutändan, men den som inte prövar....
Jo, det är en möjlighet! Har även tittat lite på PRV.se!

Jo, de hamnar kanske där! Om någon nu orkar scana in alla sidorna i datorn å lägga upp de...
De som laddar ner saker på nätet kan säkert hitta annan statistik över de här, jag tror mer att det är folk som farsan som vill ha denna statistik.
De mer konservativa som inte förstår sig på datorer! Det är trots allt ett häfte gjort av papper...

Tanken bakom rättigheterna är helt enkelt att vi ska kunna säga att VI sammanställt just detta häfte!
Åker de ut på DC så gör det de...

Mie skrev:
Här kan du söka information om hur du ska skydda eran skrift.

http://www.prv.se/
Tackar! :)

Last edited:
Har du statistik för 25 år så lär väl alla nummer som kan komma upp gå o härleda. Men va fan, kan du tjäna lite så gör det.

Tyvärr kommer jag inte handla av dig.

Lycka till iallafall :banana

Blackninja skrev:
Har du statistik för 25 år så lär väl alla nummer som kan komma upp gå o härleda. Men va fan, kan du tjäna lite så gör det.

Tyvärr kommer jag inte handla av dig.

Lycka till iallafall :banana
Nej, det behöver du inte!
Japp, tackar ska du ha! :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu