Rättigheter när man är misstänkt för trafikförseelse?

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Inväntar oxåupplösning med spänning :näsblod

:D Semantik å syftningar :D

Kriminella mc-gäng, eller gäng som e kriminella på mc...:D

Ja undrar vad dom får lära sig på polisen egentligen :D

Å va RPS får för signaler av politikerna om va som e viktigt å mindre viktigt att ägna sig åt i sin verksamhet, förutom att hämta fika med tjänstefordonen...:D

:fyllisar
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Upplösningen ja… det lär väl dra ut på tiden innan åklagaren hör av sig.

Att göra en anmälan om trakasseri/särbehandling skulle jag kunna göra men vart vänder jag mig? Närmaste station? Special enhet?

Det här med husrannsakan kan väl aldrig bli aktuellt vid fortkörningar och sånt? Om det inte gäller livet så är det åklagare som bestämmer, och dom är knappast inkopplade innan misstänkt är fångad i sådan här fall. Eller?

fortpelle, polisen kom från ditt håll, den ene sa till och med att han var hojåkare. Troligen en hycklare grand de luxe! Vem vet, han kanske t.o.m. läser här.
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Vad i helvete nu då............finns väl bättre forum för slikt väl:hihi



Jag skulle säga precis tvärtom. Förresten, man får inte åka tre bilar per släpp vid stoppskylt heller. ( som min farsa lärde sig var ok på sextiotalet )


Saxat från polisens "lista"
034 Ej stannat på korrekt sätt vid stopplikt
A motordrivet fordon utom moped klass II 2500 kr

Naturligtvis kan länstyrelsen "dra" kortet senare men vid en "normal" förseelse drar inte polisen det (det har dock gått lite upp och ner angående hur denna förseelse ska bedömas)
 

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Ort
Stenungsund
Hoj
Hypermotard S, XR650R
Det här med husrannsakan kan väl aldrig bli aktuellt vid fortkörningar och sånt? Om det inte gäller livet så är det åklagare som bestämmer, och dom är knappast inkopplade innan misstänkt är fångad i sådan här fall. Eller?

Husransakan kan dom bara få om du är misstänkt för ett brott som har fängelse i straffskalan.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Av ren nyfikenhet undrar jag vilken lagtext som skulle ge mig stöd att göra en sån sak?

Det behövs ingen lagtext för att neka till någonting.
Det räcker med den "fria villjan".

Om man inte skulle "få" neka till någonting...


...hade jag flytt landet och tagit sikte på Cuba eller något annat trevligt liberalt land.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
F*** the police

Tydligen ska det blir rättegång av detta, begärde ut polisens rapport för att läsa vad han kommer säga. Han får det att låta helt normalt att välja ut enskilda medborgare för att kontrollera dem på ställen där det mest troligt ska ske en förseelse.
Här är en sammanfattning...


Ptr 3720 med insp T. XXnn/J.XXXXberg hade en riktad kontroll mot ovan förare ”GM” för att se hans efterlevnad av gällande trafikregler.
”GM” kommer inkörandes på Bilprovningens område i sin bil och stannade till för att prata i mobiltelefon. När ”GM” var färdig med sitt samtal körde han ut på Taljavägen och upp mot Rv 55. Stopplikt råder på platsen men ”GM” körde bara förbi stopplikten och ut på Rv 55.

Jag insp T.XXnn stod vid hörnet till Bilprovningens byggnad och ”GM” passerade förbi på 2-3 meters avstånd. Området var klart upplyst.

Ptr 3720 körde efter ”GM” för att rapportera honom. Dock var trafiken vid tillfället sådan att utfarten på Rv 55 försvårades. Eftersom vi visste vem det var som körde valde vi att köra till hans bostad. Dock var ej ”GM” hemma varvid vi lämnade platsen. Vi återkom 2 tim 40 min senare och då lyste det i huset. Vi knackade på men ingen öppnade, Vi provade även att ringa men inget svar. Vi beslutade oss därefter att kontakta ”GM” på hans arbetsplats dagen efter och det visade sig vara mera lyckosamt.




Kan tillägga att jag åkte på en stopplikt i oktober (inte samma ställe och det var helt säkert ett fall av "riktad kontroll") I april åkte jag fast i en riktad kontroll av samme polis (68 på 50 precis innan det blir 70, polisen stod på 70 sträckan och mätte in på 50-sträckan). Sen att dom haft minst 10 riktade kontroller jag klarat är självklart onödigt att nämna i rapporten.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Han får det att låta helt normalt att välja ut enskilda medborgare för att kontrollera dem på ställen där det mest troligt ska ske en förseelse.

På något sätt får jag en känsla av att dom hittat någon anledning till riktad kontroll på just dig.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137920

Men jag uppskattade filmen! :tummenupp

Tyvärr har dom nog full rätt att lägga in extrakontroller av misstänkta individer. Dom har ju rätt att göra det mot yrkeskriminella så varför inte mot MC-busar?
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Min spontana tanke är att vi ska vara innerligt tacksamma att vi lever i ett samhälle med så låg brottslighet att polisen faktiskt kan skicka 3 konstaplar på ett sånt här ärende....:brinnerup

Annars är det väl läge att jävlas tillbaka lite...Ett artigt och välformulerat brev till Länspolismästaren där man ifrågasätter nyttan av att slösa så mycket resurser på ett så ringa brott. (som du dessutom inte begått om inte bevis finns) Givetvis ska polisernas namn och tjänstenummer bifogas brevet som säker också kan intressera aftonpressen...;)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag har ingen aning vad som egentligen ligger bakom besöket men det känns aningen konstigt om de skulle lägga så mycket tid på en så i sammanhanget banal trafikförseelse. Skert att det inte fanns mer?

Hur som:
Nog har de rätt att få prata med dig även på arbetstid allt. Det är mera frågan om orsaken! Ex. under pågående brottsutredning tex.

Finns det begränsningar i NÄR & VAR en polisman får och INTE får genomföra en flygande besiktning?

Frågan är kanske dock vad han/hon kan/får göra om han/hon hittar något fel på bilen? De kan naturligtvis förelägga bilen med körförbud och de kan förmodligen också kräva ombesiktning men mycket mer än så blir nog svårt så länge du säger att du inte kört med bilen ute i trafiken så som den fn. ser ut (ex. ombyggnad på inhägnat område = din arbetsplats) - typ!

Är det indraget körkort om man inte stannar för stoptecken???


Mvh!
// Niklas
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Tyvärr har dom nog full rätt att lägga in extrakontroller av misstänkta individer. Dom har ju rätt att göra det mot yrkeskriminella så varför inte mot MC-busar?
Jag kan tycka att det ska finnas någon slags proportionalitet mellan deras agerande och misstänkt brott. En stopplikt + en liten fortkörning under en 2 års period kan inte rimligen ge sådan reaktion från polisen. Inte kan den där filmen rättfärdiga deras agerande, inte i min värld.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Min spontana tanke är att vi ska vara innerligt tacksamma att vi lever i ett samhälle med så låg brottslighet att polisen faktiskt kan skicka 3 konstaplar på ett sånt här ärende....:brinnerup
Då dessa poliser hör hemma i Eskilstuna som på intet sett är en slödderstad så är det naturligtvis helt i sin ordning att punkta mig så pass som dom har gjort. :tummenupp

4,5 mil enkel resa kör dessa skämt till poliser för att kolla en korsning. Sen när dom tabbar sig gör dom om samma resa dagen efter.

Finns det begränsningar i NÄR & VAR en polisman får och INTE får genomföra en flygande besiktning?

Frågan är kanske dock vad han/hon kan/får göra om han/hon hittar något fel på bilen? De kan naturligtvis förelägga bilen med körförbud och de kan förmodligen också kräva ombesiktning men mycket mer än så blir nog svårt så länge du säger att du inte kört med bilen ute i trafiken så som den fn. ser ut (ex. ombyggnad på inhägnat område = din arbetsplats) - typ!

Är det indraget körkort om man inte stannar för stoptecken???


Mvh!
// Niklas
Fordonet måste vad det verkar ha framförts på allmän väg med bristerna dom hittar för att kunna skicka det till ombesiktning. Och för att veta det helt säkert måste fordonet stoppas i samband med framförandet.

Sen om det är olagligt att göra en flygande mitt framför arbetskamraterna när bilen varit parkerad hela dagen är svårt att veta. Jag tycker det är fel och inte borde få förekomma. Och även om det inte hade gjorts framför ögonen på arbetsgivare och arbetskamrater så tycker jag det är fel.

Nej, är inte stoppliktsförseelsen allvarlig så kan man klara sig med varning. Min var knappast allvarlig men det var en upprepning. Svårt att veta vad praxis är, dom gör väl som dom vill på Länsstyrelsen. Lite irriterande att dom skriver fel datum för förseelsen, men det lär inte hjälpa mig.

Ja swedie, nu ska jag hålla käftern. Ett tag ;)
 
Last edited:

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Mitt tips är att inte prata med polis utan advokat närvarande
...oavsett vad det gäller.
 

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
Jag som är trafikpolis i stor-stockholm kan med gott samvete säga detta:
Du kan glatt säga "Det var inte jag" Och knalla rakt ut därifrån utan att vända dig om. Spelar ingen roll hur mycket dom gapar eller säger så har du all rätt att gå därifrån.
Trevlig kväll.
Trafikpolis?!?! jojo...:rolleyes:
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Hoppas verkligen inte "poppo" läser denna tråd, vilket kan användas mot dig troligen. Om namnen på poppo e riktiga?

Men de finns en försvårande omständighet för poppo. Den som nu körde fordonet blev inte "tagen på bar gärning" eller "stående fot" som dom har sina definitoner.
ÄR föraren verkligen identifierad?
Har föraren legetimerat sig typ?
Finns det foto eller videobevisning på föraren? ( då finns risk att föraren e rökt), om inte så kan de inte stå inom rimligt tvivel att föraren e identifierad.
De e poppo som ska bevisa.

En advokat som e BRA ska kunna fixa detta tycker jag.


Tydligen ska det blir rättegång av detta, begärde ut polisens rapport för att läsa vad han kommer säga. Han får det att låta helt normalt att välja ut enskilda medborgare för att kontrollera dem på ställen där det mest troligt ska ske en förseelse.
Här är en sammanfattning...


Ptr 3720 med insp T. Bonn/J.Forsberg hade en riktad kontroll mot ovan förare ”Fartgalen” för att se hans efterlevnad av gällande trafikregler.
”Fartgalen” kommer inkörandes på Bilprovningens område i sin bil och stannade till för att prata i mobiltelefon. När ”Fartgalen” var färdig med sitt samtal körde han ut på Taljavägen och upp mot Rv 55. Stopplikt råder på platsen men ”Fartgalen” körde bara förbi stopplikten och ut på Rv 55.

Jag insp T.Bonn stod vid hörnet till Bilprovningens byggnad och ”Fartgalen” passerade förbi på 2-3 meters avstånd. Området var klart upplyst.

Ptr 3720 körde efter ”Fartgalen” för att rapportera honom. Dock var trafiken vid tillfället sådan att utfarten på Rv 55 försvårades. Eftersom vi visste vem det var som körde valde vi att köra till hans bostad. Dock var ej ”Fartgalen” hemma varvid vi lämnade platsen. Vi återkom 2 tim 40 min senare och då lyste det i huset. Vi knackade på men ingen öppnade, Vi provade även att ringa men inget svar. Vi beslutade oss därefter att kontakta ”Fartgalen” på hans arbetsplats dagen efter och det visade sig vara mera lyckosamt.




Kan tillägga att jag åkte på en stopplikt i oktober (inte samma ställe och det var helt säkert ett fall av "riktad kontroll") I april åkte jag fast i en riktad kontroll av samme polis (68 på 50 precis innan det blir 70, polisen stod på 70 sträckan och mätte in på 50-sträckan). Sen att dom haft minst 10 riktade kontroller jag klarat är självklart onödigt att nämna i rapporten.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Väger inte polismans ögon som bevis tyngre än ett kameraskåpfoto som är bra likt men där inte riktigt hela ansiktet syns så borde det nog bli nedlagt av åklagaren,herr polisman tyckte det fotot räckte men inte åklagaren.

Henrik

Edit
Måste nog hålla med om att till och med jag var beredd att fälla med det fotot som bevis. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fordonet måste vad det verkar ha framförts på allmän väg med bristerna dom hittar för att kunna skicka det till ombesiktning. Och för att veta det helt säkert måste fordonet stoppas i samband med framförandet.

...

Eller ställa frågorna:
1.) Hur tog du dig till jobbet i morse?
- Med bil!
2.) Din eller någon annans bil
- Min bil?
3.) Är detta din bil?
- Ja
4.) Äger du flera bilar som står här på ditt jobb?
- Nej!

Därefter göra en flygande besiktning!

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top