Rättigheter när man är misstänkt för trafikförseelse?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag brukar säga "det ingen ser har inte hänt",kan dom inte visa på film har inte jag sett det och kan därför inte uttala mig om fallet.

Henrik
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Märkligt, att inte stanna vid stopptecken är normalt inte skäl att "ta" kortet
Hoppas att du inte gått med på något som du inte gjort eller inte minns
flygande besiktning, den eller de poliser som utför den måste vara utbildade för det, en vanlig polisman får inte utföra "flygande besiktning"

Rådrum är som det skrevs alltid bra att begära, tid att gå igenom vad som hänt och om det stämmer det som polisen anger (tyvärr finns det ett antal pliser som minst sagt vårdlösa med sanningen)
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Så länge inte polisen har dig på film att du inte har stannat så är det bara att säga nej, Om dom vill komma in i dit hem så måste dom bli inbjudna av dig eller den som är mantalskriven där, eller ha en husransakan.(gäller samma sak i bilen om dom vill titta någonstans dom inte ser utifrån, typ i skuffen)
om dom vill göra en flygande så måste du framför fordonet på allmän väg annars föreligger det ingen orsak att göra flygande, bara att säga att du inte nytjar fordonet.
Och vill dom prata med dig på ardetstid så får dom skicka en kallelse till förhör och delge dig misstanke om trafikbrott, eller göra det vid avtalat tillfälle...

Stå på dig, vi bor inte i en polisstat, dom har ochså regler att följa!!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag brukar säga "det ingen ser har inte hänt",kan dom inte visa på film har inte jag sett det och kan därför inte uttala mig om fallet.

Henrik

Hoppas polisen tänker likadant när en hoj saknas... "Har du bevis på att den är stulen?" eller vänta nu...det är DÅ dom helt plötsligt ska vara din bästa vän och trolla fram hojen! :va

Som jag förstår TS text så har denne valt att inte stanna vid stopplikt, haffa såg detta och körde efter. Konstigt nog lyckades dom inte hinna ikapp TS :va

Inte konstigt att haffa ser detta som: brutit mot stopplikt samt smitning...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hoppas polisen tänker likadant när en hoj saknas... "Har du bevis på att den är stulen?" eller vänta nu...det är DÅ dom helt plötsligt ska vara din bästa vän och trolla fram hojen! :va

Som jag förstår TS text så har denne valt att inte stanna vid stopplikt, haffa såg detta och körde efter. Konstigt nog lyckades dom inte hinna ikapp TS :va

Inte konstigt att haffa ser detta som: brutit mot stopplikt samt smitning...

Ja men vad fan,lagen ska väl vara lika för alla eller?
Du kanske förespråkar en polisstat med absolut makt,skulle nog sätta buset och en och annan oskyldig på plats men några knäckta ägg får man väl räkna med.

Henrik
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja men vad fan,lagen ska väl vara lika för alla eller?
Du kanske förespråkar en polisstat med absolut makt,skulle nog sätta buset och en och annan oskyldig på plats men några knäckta ägg får man väl räkna med.

Henrik

Det är inte polisen som avlägger en dom!
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Känns som jag i fortsättningen slipper ägna arbetstid åt sådant här jox ifall det mot all förmodan skulle hända igen.

Får tacka för hjälpen!

Som svar på lite undringar.

Jag har inte erkänt och jag minns helt enkelt inte en sådan obetydlig detalj (enligt mig iaf) om jag stod still eller om jag bara stod nästan still.

Polisens bevis är att han säger sig ha stått 3 meter ifrån mig under någon minut strax innan jag åkte fram till korsningen. Fattar inte hur dom orkar hålla på så här för en sådan grej.

Jag är ingen bråkstake så det finns ingen anledning att terra mig. Jag vet inte hur dom kom fram till att dom skulle agera på detta sätt. Jag frågade men dom ger inga svar. Tror inte det är någon arbetskamrat som nämndes, dom brukar tala om när man uppfört sig som en idiot.

Pysch, det gick inte till som du misstänker. Absolut ingen smitning. Antagligen hade dom gömt sin bil en bit bort, inget dom ville gå in på dock.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är inte polisen som avlägger en dom!

Nej,då kanske de oxå ska följa lagen.

Kan ju varit någon annan som körde och det är ju det enda dom ska fråga om ifall dom inte kan bevisa annat,tagen på bar gärning tex,inte trakassera en oskyldig medborgare.

Gör ett teleförhör och om det inte framkommer något som åklagaren tycker räcker så kan dom gå vidare med nästa ärende.

För övrigt så förväntar jag mig inte att polisen skall lägga större resurser på att leta upp den som snodde min hoj om det skulle bli aktuell än de lägger på att övervaka mig i trafiken.
Som det ser ut i TS fall kommer den väl tillbaka på en dag eller så då...

Henrik
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
En bil får se ut hur som helst och vara i vilket skräp skick, om den inte är på vägarna om den är påställd eller inte har inte med saken att göra.

Då är det ju bara att polisen åker in på en bilverkstad och utför flygande besiktingar och skickar böter till ägarna, vissa orkar överklaga andra blir förbannade och betalar. Så har de fått lite pengar till munkar.

Jag påstod inte att det var rätt, eller för den delen tillrådligt, att poliserna gör såhär.

Det är synnerligen välkänt att polisen går in och "punktmarkerar", när dom tycker det räcker. Blev ideligen stoppad när jag körde taxi en period och anledningen framkom med tydlighet när jag fick det förklarat att killen jag delade taxin med körde fult och hårt andra halvan av dygnet. Brorsan hade i sin ungdom ett foto på sin bil med regnumret uppsatt på anslagstavlan på trafikavdelningen samt tiderna han började och slutade jobbet oftast, samt färdväg...

Rätt eller fel är en annan diskussion, men dom begår oftast inget lagbrott. Många av poliserna är lika slipade på lagarna och vad dom får, får inte göra, som en del här på att undvika dom. Vissa här på sporthoj är duktiga på att tänja på gränserna för vad som är lagligt, på samma sätt är väl vissa inom Polisen är för "kreativa i sina ideer"....
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag påstod inte att det var rätt, eller för den delen tillrådligt, att poliserna gör såhär.

Det är synnerligen välkänt att polisen går in och "punktmarkerar", när dom tycker det räcker. Blev ideligen stoppad när jag körde taxi en period och anledningen framkom med tydlighet när jag fick det förklarat att killen jag delade taxin med körde fult och hårt andra halvan av dygnet. Brorsan hade i sin ungdom ett foto på sin bil med regnumret uppsatt på anslagstavlan på trafikavdelningen samt tiderna han började och slutade jobbet oftast, samt färdväg...

Rätt eller fel är en annan diskussion, men dom begår oftast inget lagbrott. Många av poliserna är lika slipade på lagarna och vad dom får, får inte göra, som en del här på att undvika dom. Vissa här på sporthoj är duktiga på att tänja på gränserna för vad som är lagligt, på samma sätt är väl vissa inom Polisen är för "kreativa i sina ideer"....

Mycket medveten om den verkligheten dock får dom ta nästa tillfälle att nypa en om dom missar det första istället för att trakassera för dom inte fixade jobbet den gången.

De som dom på allvar tröttnat på åker dit förr eller senare,bara en fråga om tålamod.

Henrik
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Pysch, det gick inte till som du misstänker. Absolut ingen smitning. Antagligen hade dom gömt sin bil en bit bort, inget dom ville gå in på dock.

Att det skulle ses som en smitning är pga att dom inte kom ikapp dig. Men du hade kunnat svängt av i nästa korsning utan att dom hade sett det! Men det är inte vad haffa ser det som...Därför vill dom säkert tala med dig och se om du antyder att du har sett att dom följde efter, eller medvetet körde ifrån dom. Ett medgivande är ett erkännande...
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Jag som är trafikpolis i stor-stockholm kan med gott samvete säga detta:
Du kan glatt säga "Det var inte jag" Och knalla rakt ut därifrån utan att vända dig om. Spelar ingen roll hur mycket dom gapar eller säger så har du all rätt att gå därifrån.
Trevlig kväll.

Av ren nyfikenhet undrar jag vilken lagtext som skulle ge mig stöd att göra en sån sak?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
på något sjukt sätt skulle jag nog gärna vilja bli stoppad av dig. Bara för att se hur man reagerar när du kavlar upp ärmarna och säger att du kommer utdela boten på plats, samtidigt som du greppar batongen...

.

Vad i helvete nu då............finns väl bättre forum för slikt väl:hihi

Märkligt, att inte stanna vid stopptecken är normalt inte skäl att "ta" kortet
)

Jag skulle säga precis tvärtom. Förresten, man får inte åka tre bilar per släpp vid stoppskylt heller. ( som min farsa lärde sig var ok på sextiotalet )
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Om dom vill komma in i dit hem så måste dom bli inbjudna av dig eller den som är mantalskriven där, eller ha en husransakan.(gäller samma sak i bilen om dom vill titta någonstans dom inte ser utifrån, typ i skuffen)

Husrannsakan är inget de behöver visa papper på eller åka och hämta hos åklagare. Dessutom, om jag inte minns fel, kan beslut om rannsakan fattas på plats av den enskilde.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Husrannsakan och att söka en misstänkt på en plats är ju inte riktigt samma sak.

Det här med att "återkom när ni har ett beslut om husrannsakan" är mer ett amerikanskt fenomen än svenskt. Sådana papper går ju att skapa i efterhand...
 
Last edited:

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Man kan ju undra, om dom hade tid att se att det var du ?
Då borde du väl ha stått still tillräckligt länge !!!!!

Polisen behöver inte filma, för att det skall hålla i en rättegång
det räcker med deras säkra vittnesmål
när man tog lagen så skrev man ingen tid vid stoppskylt utan bara
den tid det tog att kontrollera att det var klart att köra
sen pratar man ofta om tre sekunder

enskild poliman kan ta beslut om husrannsakan i en bil om fara i dröjsmål råder
vilket verkar tveksamt dagen efter en trafikförseelse
jag tror att alla polismän får göra flygande besiktning men om föraren nekar till
bristen eller nekar besiktning så måste en polis med besiktningsbehörighet göra
besiktningen . men godkänner man så är man torsk . tveksamt att någon
skulle erkänna en brist på ett parkerat fordon ??

Man ka ju bli medtagen till förhör och det är ju tvingande

sen verkar det ju lite konstigt att tre poliser dyker upp dagen efter
för ett sånt "skit" brott

är du säker på att du inte är tomas möllers brorsa ?????
vilket ju skulle vara en anledning .
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Påminner lite om när jag hade min låga och massareda S2a. Blev stoppad av haffa MINST 3 ggr i månaden just när jag var i Mölndal/hemort.
Kände mig fan trackaserad. De tog mig aldrig för en enda förseelse.
Efter att man började sätta i system att fråga VARFÖR jag/vi blev stannade.
Vad som är felaktigt osv osv så svalnade dem till slut då dem inte hade något vättigt att komma med. efter ett halvår ca. Antar att någon eller några sett mig lassa på någon gång eller så hade de bestämt sig att jag var "skum" ;)= Vilket jag iofs är men ändå ;)

Likaså har jag en polare som mötte polisen varje dag till jobbet i sin camaro med lite väss och körde gärna lite snabbt. En dag försökte de haka på, lyckades ej. Sedan fick de span på att hon var en tjej och började vinka på henne varje morgon när de mötte henne istället?! ;) Jaha här kan man ju börja prata om könsdiskriminering oxo?! Hade det varit en ung pöjk så hade det nog varit andra bullar :D

Jag påstod inte att det var rätt, eller för den delen tillrådligt, att poliserna gör såhär.

Det är synnerligen välkänt att polisen går in och "punktmarkerar", när dom tycker det räcker. Blev ideligen stoppad när jag körde taxi en period och anledningen framkom med tydlighet när jag fick det förklarat att killen jag delade taxin med körde fult och hårt andra halvan av dygnet. Brorsan hade i sin ungdom ett foto på sin bil med regnumret uppsatt på anslagstavlan på trafikavdelningen samt tiderna han började och slutade jobbet oftast, samt färdväg...

Rätt eller fel är en annan diskussion, men dom begår oftast inget lagbrott. Många av poliserna är lika slipade på lagarna och vad dom får, får inte göra, som en del här på att undvika dom. Vissa här på sporthoj är duktiga på att tänja på gränserna för vad som är lagligt, på samma sätt är väl vissa inom Polisen är för "kreativa i sina ideer"....
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Haha! "rådrum".... Det ska jag komma ihåg nästa gång jag blir stoppad!

"Hur snabbt gick det här då?"
- Jag begär rådrum
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Oavsett vilket så hoppas jag att du beger dig ner till polisstationen *givetvis i bilen* och polisanmäler det hela. Anmäl dem för trakasserier och säg att den ena polisen kollade på dig och hotade dig med sin blick :D
Även om du inte stannade vid stopplikten så är detta inte ett ok förfarande av dem, de har inget att göra på ditt jobb och få dig att hamna i dålig dager.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top