Rätta ut skev vxllåda?

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hej jag har en YZF750R låda som är skev efter att kedjan gått av.
den går att dra runt i motorn men det låter inge bra och man känner vid ett visst läge tar det i när man snurrar på motorn.
just nu vet jag inte om det är båda axlarna som är sneda eller bara en. eller hur sneda de är.
nu är frågan går den att laga/är det värt det
vem kan göra det om det går och vad kan det kosta på ett humm?

Det mesta går att laga, om det är värt det beror förstås på hur omfattande skadorna är. Har lagerlägen eller annat i själva huset/blocket blivit skadat kan det blir riktigt dyrt. Förhoppningsvis är det bara axlar och ev drev, troligt är väl att även lager fått så pass med stryk att du får byta dessa.

För att det ska bli värt kostnaden måste du hitta en begagnad låda och ev köpa till nya lager. Då landar kostnaden för delar på ca 3k. Har du lite verktyg och lite koll kan du göra jobbet själv, det är ingen raketforskning. Lämnar du jobbet utan att ens plocka ur motorn själv gissar jag att det landar på runt 3-4k till. Då börjar det alltså bli aktuellt att köpa en beggad spis och sälja din som renoveringsobjekt.

Det mesta går att laga, om det är värt det beror förstås på hur omfattande skadorna är. Har lagerlägen eller annat i själva huset/blocket blivit skadat kan det blir riktigt dyrt. Förhoppningsvis är det bara axlar och ev drev, troligt är väl att även lager fått så pass med stryk att du får byta dessa.

För att det ska bli värt kostnaden måste du hitta en begagnad låda och ev köpa till nya lager. Då landar kostnaden för delar på ca 3k. Har du lite verktyg och lite koll kan du göra jobbet själv, det är ingen raketforskning. Lämnar du jobbet utan att ens plocka ur motorn själv gissar jag att det landar på runt 3-4k till. Då börjar det alltså bli aktuellt att köpa en beggad spis och sälja din som renoveringsobjekt.

Jag har vxllådan liggande lös (jag har inte ens kvar hojen längre)
och vill slänga in den i min FZR 1000 (6 vxl) därför undrar jag. om det är värt att ens tänka på att laga. en beg brukar ligga runt 1500-2000.

Till att börja med måste du ju undersöka vad som är trasigt. Hur pass trasigt är ju ganska ointressant, eftersom inget egentligen går att laga. Är det bara ett lager och ett drev, eller bara axeln så är det ju mycket lindrigare än om det är axlar, drev och lager ;) Antagligen så finns det gott om rasade lådor runt om i landet (och världen), med friska delar som du kan plocka av. Blocket, E-bay, skrotarna mfl är dina vänner :)

Till att börja med måste du ju undersöka vad som är trasigt. Hur pass trasigt är ju ganska ointressant, eftersom inget egentligen går att laga. Är det bara ett lager och ett drev, eller bara axeln så är det ju mycket lindrigare än om det är axlar, drev och lager ;) Antagligen så finns det gott om rasade lådor runt om i landet (och världen), med friska delar som du kan plocka av. Blocket, E-bay, skrotarna mfl är dina vänner :)

Jag vet att det är ena axeln (minst) som är sned.
det jag tänkte var om det gick att räta ut den.
men då blir det nog billigast att hitta en ny låda.

Efter en vidare undersökning har jag kommit fram till att det är 2:ans derv på primär axeln som är trasigt. det är en av tänderna som har blivit böjd någon 10 del. så det är väll bara att leta rätt på ett nytt.

någon som har en trasig låda?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back