Rätt väg till tyskland ni som åkt

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
tjena jag har hittat mig en moppe och har tänkt att hämta den på torsdag dvs vi åker från linköping på onsdag natt. så långt är allt klart men vilken båt tar vi för att det ska bli smidigast? stället heter limburg och ska ligga här:

http://www.viamichelin.com/viamiche...strAddress=Limburg&strMerged=65549&x=37&y=11#

har ni några tipps?

mvh björn

edit tryck på sök på viamichelin så får ni upp staden

Ta motorvägen, så kommer ni dit ni ska. Cykelvägen kan verka lockande, men den tar så lång tid.

Då är det öresundsbron alternativt Helsingborg-Helsingör och därefter Rödby-Puttgarden som is he shit. En kombibiljett för båda sträckorna finns att köpa och är nog billigast även om öresundsbron är smidigare.

Därefter kör du den enda vägen till hamburg och svänger på A1 Hamburg-Bremen-Osnabryck-Dortmund, sväng av till A45 och sen får michelin guida. Ett alternativ när det är rusningstid är att svänga av A1 innan Dortmund tidigare till förmån för A33 mot kassel då där ofta är köööer..

Det absolut snabbaste om man kan och vill köra är att köra bil via danmark och ta Rödby-Puttgardenfärjan eftersom de går dygnet runt. Då kommer du in norr om Lübeck och sedan bara mosa motorväg ner dit du ska. Andra färjor tar längre tid och måste bokas i förväg men man får lite mer vila.

Då är det öresundsbron alternativt Helsingborg-Helsingör och därefter Rödby-Puttgarden som is he shit. En kombibiljett för båda sträckorna finns att köpa och är nog billigast även om öresundsbron är smidigare.

Därefter kör du den enda vägen till hamburg och svänger på A1 Hamburg-Bremen-Osnabryck-Dortmund, sväng av till A45 och sen får michelin guida. Ett alternativ när det är rusningstid är att svänga av A1 innan Dortmund tidigare till förmån för A33 mot kassel då där ofta är köööer..

ok så bron är smidigare men dyrare om jag förstår dig rätt då? om jag åker bron åker så åker jag fortfarande färjan rödby/portgarten då? måste man boka billjet eller 'brukar det vara fullt?
björn

Åkte till trakterna runt Frankfurt i höstas, och tog då först Helsingborg - Helsingör och sedan Rödby - Puttgarden. Jag tyckte det var smidigt iallafall, sen A1 --> A7 ner genom korv- und pilschner landt.

EDIT: Jävlar vad långsamt jag svarar, bidde eett eko istället.

/perris

Jag har använt broarna varje gång, funkar bäst tycker jag.

ok så bron är smidigare men dyrare om jag förstår dig rätt då? om jag åker bron åker så åker jag fortfarande färjan rödby/portgarten då? måste man boka billjet eller 'brukar det vara fullt?
björn

Det går inte att boka biljett för en viss färja och där är aldrig kö utom sista semesterdagen hem från tyskland då alla jeppar i husvagn skall hem.

Billigast är troligen en kombibiljett hos Scandlines för båda färjeturerna.

Jag har använt broarna varje gång, funkar bäst tycker jag.

Öresundsbron+Stora Bält eller?:va
Snacka om omväg...

Last edited:
Det går inte att boka biljett för en viss färja och där är aldrig kö utom sista semesterdagen hem från tyskland då alla jeppar i husvagn skall hem.

Billigast är troligen en kombibiljett hos Scandlines för båda färjeturerna.
jätte tack för alla svar :tummenupp då gör jag som vanligt och sätter mig i bilen och tar det lite som det kommer. ska bara se om jag kan finslipa på priset nu :)

björn

Definitivt öresundsbron och sen Rødby - Puttgarten när det är västra tyskland det rör sig om. Är det östra så öresundsbron och sedan Gedser - Rostock.

Storebælt är en riktig omväg.

björn

Det är samma pris att aka via Öresundsbron och sedan Rödby-Puttgarten som att ta färjan Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarten. Kolla pa www.scandlines.se för färjepris och www.oresundsbron.se för bro + färja. Du kan köpa kombibiljett pa bägge.

Skillnaden är att det är 5 mil kortare att aka över Helsingborg-Helsingör än ner via Malmö. Dock är det snabbare att aka över Öresundsbron för har man otur far man vänta pa färjan i Helsingborg. Vill du däremot vila en stund är färjan kanske attraktivare. Ditt val.

När du kommit ner till Tyskland är det A1, A7 och sedan A5 som gäller för att komma till Frankfurt och sedan vidare mot Limburg. Du kan kolla rutten pa viamichelin ocksa och de ger dig den bästa vägen.

Jag har kört den här vägen ca 10 ggr det senaste aret sa jag börja kunna den nu. :näsblod Jag väljer alltid att köra över Öresundsbron om vi är tva som kan växla av varandra för det gar fortare. Det är motorväg hela vägen bara att brumma pa, tar man Helsingborg - Helsingör sa är det smavägar en stund och lite struligt direkt efter färjan vilket tar tid.

Är jag här kan ni komma in pa en kopp kaffe. :D

Påminn mig at ni ska ha GPSen med er. Annars får jag aldrig återse Kobbe. :(

Ni har ju lokalsinne som två sjösjuka bävrar båda två. :tungan

På färgorna kan man dessutom få viss rabatt genom att hänvisa till dom avtal som SVEMO ordnat för oss förare. Scandlines är det tex 10% rabatt på. Finns på SVEMO:s hemsida om vilka avtalsnummer man ska hänvisa till då. Bron tror jag inte man får nån rabatt på genom sin licens.

På färgorna kan man dessutom få viss rabatt genom att hänvisa till dom avtal som SVEMO ordnat för oss förare. Scandlines är det tex 10% rabatt på. Finns på SVEMO:s hemsida om vilka avtalsnummer man ska hänvisa till då. Bron tror jag inte man får nån rabatt på genom sin licens.

Fast det går väl att köpa färjebiljett redan vid öresundsbron för rödby/puttgarden?
Ska brumma ner helgen efter midsommar, från blekinge, och då känns bron mer lockande än småvägarna till helsingborg.
Norrifrån är det ju definitivt helsingborg/helsingör som gäller.

tackar så mycket för all info, allt börjar falla på plats nu. Det kommer ju inte bli kul men vi har förhoppningsvis två förare så då tar vi bron, sen stormar vi genom tyskland hämtar moppen, hinner förhoppningsvis till border-shopp och sen hem. jag har en plan för första gången i mitt liv :D

björn

Fast det går väl att köpa färjebiljett redan vid öresundsbron för rödby/puttgarden?
Ska brumma ner helgen efter midsommar, från blekinge, och då känns bron mer lockande än småvägarna till helsingborg.
Norrifrån är det ju definitivt helsingborg/helsingör som gäller.

Jepp. 1550:- fram å tebax tror jag det ligger på. Smidigt och billigast om man ska ta det alternativet att köpa allt på en gg. Biljetten räcker ett år så man behöver inte ha så bråttom hem då! :)

Blire en tjusig Kwack nu för dig Björn? Gött de, bra möe bättre än surhondorna du åkt runt på tidigare :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...