Rätt tomgångsvarvtal efter kallstart?

ValterCBR

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Honda VFR 800 ´07
Har en CBR600F ´01. Vad ska en sån hoj ha för tomgångsvarvtal efter kallstart?
Min ligger på ca 3000rpm, vilket jag upplever som lite för mycket. Kan ej minnas hur det var i fjol, men har inget minne av att jag reagerade på det då iaf.
Den ligger på ca 3000rpm i kanske 20-30 sek,sen går den ned till normalt varvtal.

Tacksam för svar!

Mvh/ Valter

01:an är väl insprutare?
i sådant fall är det nog så att styrdatorn drar upp tomgången i några sekunder för att få lite temperatur på motorn så den inte dör direkt. Iofs låter 3000 lite väl högt.

På min gamla hój rekomenderar instruktionsboken ett tomgångsvarvtal på 2500rpm vid kallstart (manuell choke). Det är ju en 82:a, men din är säkert lite högvarvigare, så 3000 är kanske inte fel, men det låter ju högt i öronen. =)

Hejsan kan inte svara exaxt vilket tomgångs varv som just din hoj skall ha men 3000rpm är INTE för högt utan alldeles normalt.

Det är allt för många som tror att 800-1200 är det bästa vid kallstart, alltså att man så snart den startar försöker sänka tomgången så snabbt som möjligt så att den knappt håller igång vilket resulterar i ett mycket lågt oljetryck som i sin tur kan ge skador på motorns lager o,s,v,

Så allt mellan 2000-3500 är ett bra tomgångvarv på motorn vid kallstart så att oljetrycket kommer upp snabbt.

// Björne

Har en CBR600F ´01. Vad ska en sån hoj ha för tomgångsvarvtal efter kallstart?
Min ligger på ca 3000rpm, vilket jag upplever som lite för mycket. Kan ej minnas hur det var i fjol, men har inget minne av att jag reagerade på det då iaf.
Den ligger på ca 3000rpm i kanske 20-30 sek,sen går den ned till normalt varvtal.

Tacksam för svar!

Mvh/ Valter

OK.Då ska jag ta och lugna mig. Några 1200rpm har jag iofs inte väntat mig efter kallstart, men som jag sa tidigare, jag minns inte detta varvande från i fjol.

Mvh/ Valter

Back