Rätt temperatur på däcken

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Har letat i över en timme utan resultat... :gnissla

Åker med förkärlek på bandagar, hittills provat med hyfsade gatdäck (Power 2CT och Power One). Har hört så mycket snack om att mäta temperaturen med termometer när man kommer in efter ett pass. Men då måste jag ju veta vad som är RÄTT och FEL temperatur...

Sååå,
Vad är rätt temperatur område för ett gat-däck ? :va
och när vi ändå är igång...
Vilken temperatur skall det vara på ett slicks ? :confused:

Ge mig grader, jag är nyfiken inför nästa säsong...
Med lite tur har jag nästa år haft råd med dubbla uppsättningar fälgar (även slicks) och kan börja åka "på riktigt"... :banana

Det kan du ändå inte mäta så det är lika bra att lägga ner. Att mäta med en classe i sjön IR termometer ger inte relevanta svar utan för det behöver man en termometer med nål du sticker in i slitbanan. Dessa kostar flis....

Spara pengarna till en uppsättning reservfälgar samt ett par däcksvärmare och sen besöker du raceforumet och ser vad de rekommenderar för varmtryck i dina däck....

Det kan du ändå inte mäta så det är lika bra att lägga ner. Att mäta med en classe i sjön IR termometer ger inte relevanta svar utan för det behöver man en termometer med nål du sticker in i slitbanan. Dessa kostar flis....

Spara pengarna till en uppsättning reservfälgar samt ett par däcksvärmare och sen besöker du raceforumet och ser vad de rekommenderar för varmtryck i dina däck....

En mätning kan ske, självklart, om värdena sedan är korrekta och direkt jämförbara med däcktillverkarens rekommendation (temperaturarbetsområde) är ju en annan fråga dock! Vad jag menar är att man kan få en uppfattning och en personlig erfarenhet baserad på den mätmetod och utrustning han/jag/du använder men inte jämföra med en korrekt mätmetod.

Jag har under en längre tid kört på just de däcken som omnämns (Power 2CT) och har mätt just med IR-termometer (ibland med en simpel historia för 800 spänn ibland med en värre variant, skillnaden i mätresultat har varit liten när jag haft tillgång till båda).

Min högst personliga upplevlse är dock att däcken börjar ge sig och bli succesivt halare när jag komme rupp i 64-65 grader celsius (mätt efter 1-3 min som det tar att slutföra sista varvet och i maklig takt rulla till rätt plats i depån). Temperaturen gäller både fram och bak men där jag bara haft kontrollerade jämna släpp bak varför jag egentligen endast kan uttala mig om gränsen för bakdäcket.

Michelin rekommenderar för Power One (Competition blandningarna) en arbetstemperatur mellan 60-90 grader fram och 90-130 grader bak. Man kan ju då naturligtvis anta att deras mätning är korrekt där man sticker in en mätprob en bit in i gummt och inte direkt jämförbar med så som jag mätt.

När jag kört på dessa däck har jag dock mätt upp 62-64 grader på framdäcket och har mycket bra grepp och en fin slitageyta medan jag haft svårt att bibehålla tillräckligt hög arbetstemp. på bakdäcket och därför fått sk. kallrivningar med en temp. mellan 63-65 grader. Ökad kompressionsdämpning har gjort det bättre men jag är inte klar med dessa tester (får fortsätta nästa år).

Mvh!
// Niklas

Toppen !

Tack för temperaturerna. :Bugar
Jag har en rätt avancerad IR variant genom mitt jobb, +5000:- :skrämd som jag dessutom kalibrerar årligen, så mätnoggranheten där jag mäter är antagligen helt acceptabel (justerbart lambda värde, men däck torde ligga på 0,95 då de är kolsvarta :mattias).

Frågan är hur mycket IR mätningen skiljer sig från mätning med insticksprob. Hur djupt in i däcket skall man mäta? :va
Jag kan köpa en sådan temperaturprob till min "vanliga" termometer (också en sån där som man kalibrerar varje år).

Hittar man rekommenderade temperaturer på tillverkarnas hemsidor eller frågar man någon särskild?

Tack för råd och tips hittills. :tummenupp

De flesta ir-mätare fungerar så att de mäter som en kon från instrumentet,ju längre avstånd destå större cirkel som mätningen tar in.

Tempresultatet du får i displayen är då ett genomsnitt av mätytan,mäter alltså även annat än däcket om mätcirkeln inte får plats på däckytan och ger ett felaktigt resultat,kan slå väldigt mycket.

Ska stå i boken minsta mätavstånd och hur stor yta den då läser av.

Henrik

Hej Henrik !

Tack för ditt inlägg, det är viktigt att hålla reda på hur stor area (och var) som man mäter. :tummenupp

Jo, det är helt rätt det du säger - min mätare har mycket fin optik och läser inte av större område än ca 2,5cm diameter på en meters avstånd.

Största vinsten är att mätaren jag har går till hela 900 grader C vilket gör att man kan kolla av headders och se om alla cylindrar går lika varma etc.
Normalt brukar IR mätare inte gå högre än ca 300 grader C.

:)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back