Rätt oljetemperatur

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Vad ska oljetemperaturen ligga i för temperatur för att motorn ska jobba, i för den, en behaglig temperatur. Är det runt 90 - 110 grader eller så? Ska sätta in oljetempmätare, men vet man inte vad den ska visa är det inte lönt.
Har satt in en vattenkyld oljekylare på min blackbirdmotor, och ska kolla om denna funkar bra.

Mell skrev:
Vad ska oljetemperaturen ligga i för temperatur för att motorn ska jobba, i för den, en behaglig temperatur. Är det runt 90 - 110 grader eller så? Ska sätta in oljetempmätare, men vet man inte vad den ska visa är det inte lönt.
Har satt in en vattenkyld oljekylare på min blackbirdmotor, och ska kolla om denna funkar bra.
Tempen är inte så noga vad jag vet. Allt mellan 60 o 120 är nog ok. Sikta på nån
billig temporär lösning. Biltema prylar o givaren i oljepluggen. Tror att oljetempen
kommer följa vattentempen rätt bra. Därför tillfällgheten.
/u

Mellan 80-110 grader är ett bra riktvärde (normalvärde) för de flesta hojar. Under 80 grader är motorn att betrakta som "kall" och skall köras därefter. Bra oljor tål att köras väldigt varma, men oxidationen ökar vartefter och smörjförmågan minskar. Det är inte alltid som vattentempen följer oljan - det kan vara kallt ute och vattentempen ligger då mycket lägre än motorn, men en riktigt het dag kan det till en början vara tvärtom - vattnet når rätt temp fort tack vare kanalerna i topp och cylinder, men godset i vevhus, växellåda m.m tar en stund till på sig att värmas upp. Oljan ger ett bättre värde på hur varm själva motorn är.

*/ ?>
Back