Rätt laddare??

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Z750 -04
Jag fick en batteriladdare till min motorcykel i julklapp...
Men jag är inte helt säker på om jag faktist kan använda den till mitt batteri. Tänkte att jag skulle höra med er...

Batteriladdaren är gjord för batterier med kapacitet mellan 20 och 50 Ah.

Denna laddare: http://www.biltema.se/Archive\Product_images\37\Large\37-714_l.jpg

Men på mitt batteri YTX9-BS så står det 12V 8 Ah

Vilket för mig låter som att laddaren jag har är för stark.
Men så står det också: Charging method STD: 0,9x5~10h or quick 4:oAx1h

Är laddaren för stark eller är det ingen fara?

Juice skrev:
Jag fick en batteriladdare till min motorcykel i julklapp...
Men jag är inte helt säker på om jag faktist kan använda den till mitt batteri. Tänkte att jag skulle höra med er...

Batteriladdaren är gjord för batterier med kapacitet mellan 20 och 50 Ah.

Denna laddare: http://www.biltema.se/Archive\Product_images\37\Large\37-714_l.jpg

Men på mitt batteri YTX9-BS så står det 12V 8 Ah

Vilket för mig låter som att laddaren jag har är för stark.
Men så står det också: Charging method STD: 0,9x5~10h or quick 4:oAx1h

Är laddaren för stark eller är det ingen fara?

Det är ingen fara om du kör den i STD-läge under ett antal timmar någon gång per månad men låt den inte vara inkopplad kontinuerligt.

Eller så byter du till den här!!
productimage.asp

Crille skrev:
Eller så köper du Cteks kanon bra laddare, denna kan du både ha till bilen samt mc och låta den ladda hela vintern och ha ett super frächt batteri när du tar ut den igen...

Jag har denna och är supernöjd XS3600 http://www.ctek.com/se/multi xs 3600/egenskaper.asp, har även XS800 http://www.ctek.com/se/xs800/egenskaper.asp till min motardhoj....

Dessa laddare är lite dyrare en Biltemas men garanterat betydligt mycke bättre kvalite.....

Clas Ohlson har ju en Ctek som bara dom säljer, kostar 500kr och klarar det mesta, upp till 90Ah tror jag. Jag är då nöjd med min :)

Förstår att du är nöjd med din laddare, jag är supernöjd med mina laddare från dom.....

500:- är inga pengar idag för en kvalitets laddare...

Hoztic skrev:
Clas Ohlson har ju en Ctek som bara dom säljer, kostar 500kr och klarar det mesta, upp till 90Ah tror jag. Jag är då nöjd med min :)

Juice skrev:
Men min laddare funkar att använda en liten stund nån gång i månaden iaf?
Jo, som Sydney skrev. Det är inga problem om du använder den i 0,9A-läget.
Tumregel: lämplig laddström = ca 1/10 av kapaciteten.

Eldstorm skrev:
Jo, som Sydney skrev. Det är inga problem om du använder den i 0,9A-läget.
Tumregel: lämplig laddström = ca 1/10 av kapaciteten.
hm... hur ändrar man till det läget?går det? Det enda jag kan göra är att välja mellan 6v och 12v :confused:

Juice skrev:
hm... hur ändrar man till det läget?går det? Det enda jag kan göra är att välja mellan 6v och 12v :confused:
Jag antog att det fanns en omkopplare för standard/snabbladdning eftersom du skrev att det stod: "Charging method STD: 0,9x5~10h or quick 4:oAx1h", men det kanske det inte gör?

Du måste ladda i 12V-läget i alla fall, annars drar du ur batteriet istället för att ladda upp det. 4A är nog i mesta laget för underhållsladdning. Du har ju i och för sig en amperemeter på laddaren så att du ser om laddningsströmmen faller snabbt när du laddar batteriet (då är det ingen större fara). Risken med för hög laddström är värmeutveckling hos batteriet vilket resulterar i viss avdunstning av elektrolyten varvid knallgas kan bildas. Är batteriet det helt slutet så är det känsligare mot överladdning. Är det "öppet" så kan man ju alltid fylla på med dest.vatten. Du kan ju alltid prova.

Eldstorm skrev:
Jag antog att det fanns en omkopplare för standard/snabbladdning eftersom du skrev att det stod: "Charging method STD: 0,9x5~10h or quick 4:oAx1h", men det kanske det inte gör?

Nej det var på batteriet det stod så.
Och det är ett slutet batteri...hm vet inte om jag vågar testa =p

Juice skrev:
Nej det var på batteriet det stod så.
Och det är ett slutet batteri...hm vet inte om jag vågar testa =p

Om det är en ren billaddare, vilket det förefaller vara, som ger flera ampere i laddström bör du inte använda den alls, bara i rena nödfall under kort tid om batteriet har laddat ur och du absolut måste få igång hojen just då.

Kör själv med en CTEK från Clas O och är jättenöjd, den kan sitta i hela vintern. En lågprisladdare för MC kan också användas men den bör inte sitta i hela tiden utan kanske bara användas t.ex 1 dag per månad eller så.

Sydney skrev:
Om det är en ren billaddare, vilket det förefaller vara, som ger flera ampere i laddström bör du inte använda den alls, bara i rena nödfall under kort tid om batteriet har laddat ur och du absolut måste få igång hojen just då.

Kör själv med en CTEK från Clas O och är jättenöjd, den kan sitta i hela vintern. En lågprisladdare för MC kan också användas men den bör inte sitta i hela tiden utan kanske bara användas t.ex 1 dag per månad eller så.

Så, jag åkte iväg och skaffede den här istället!:)
http://www.biltema.se/products/prod...p?iItemId=92175

Hoztic skrev:
Det Ctek Zafir 90 som ClasOhlsson säljer, skillnaden mellan den och XS3600 är 90ah vs 120ah.

/N

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...