Rätt kabel till variabla avgasporten

Ingen som kan svara på det jag har skrivit?:va

EDIT: Sorry för dubbelpost! :huvet

Sen så kolla sida 1 för att se vad jag skrev
 
Last edited:
En ostrypt gör väl 0-100 på 6s så det är bara att testa :)
 
Hur ska jag veta om jag har orginal cdi box eller om den är en fullpower cdi på min aprilia rs? Variabla avgasporten är inkopplad iallafall så mycket vet jag men jag vet inte hur de är med cdin.. och jo jag vet jag kan kolla på cdin och se om nån varit där och pilla men jag vet inte hur jag ska se om den är orginal eller ostrypt cdi box:va Någon som kan förklara hur jag vet om de är orginal eller ostrypt cdi..
 
Hur långt ska trotteln gå upp om man inte har kvar slangen? min går nästan enda upp typ 0,5 cm ifrån eller nåt. Sen är det årsmodellen som säger om det är rotax 122 eller 123
 
Hej jag undrar en sak när jag kommer upp vid ca 10 000 varv så är de typ som den hackar eller börjar gå lite trögt till 11 000 kan de bero på att jag har gammal binsin/skit i föggen/dålig bestyckad förgasare? den har nog stått 1 år så det är nog gammal bensin i den nu ivf men kanske man behöver gå upp i munstycke nån storlek? Tacksam för svar :tummenupp
 
Hej jag undrar en sak när jag kommer upp vid ca 10 000 varv så är de typ som den hackar eller börjar gå lite trögt till 11 000 kan de bero på att jag har gammal binsin/skit i föggen/dålig bestyckad förgasare? den har nog stått 1 år så det är nog gammal bensin i den nu ivf men kanske man behöver gå upp i munstycke nån storlek? Tacksam för svar :tummenupp

Kan det nog vara. Kolla på tändstiftet står hur du kollar i FAQ som är en sticky hära på 125-delen.

Hojen gör inte mera än 135-140 med avgasporten bort kopplad.
Borde minst gå upp till 160 när den är ostrypt med rätt bestyckning.

Hur långt ska trotteln gå upp om man inte har kvar slangen? min går nästan enda upp typ 0,5 cm ifrån eller nåt. Sen är det årsmodellen som säger om det är rotax 122 eller 123

Ta av locket längst upp på förgasaren istället så ser du direkt om du har den eller inte. Va inte rädd förgasaren kommer inte falla i 1000 delar.:)

Hur ska jag veta om jag har orginal cdi box eller om den är en fullpower cdi på min aprilia rs? Variabla avgasporten är inkopplad iallafall så mycket vet jag men jag vet inte hur de är med cdin.. och jo jag vet jag kan kolla på cdin och se om nån varit där och pilla men jag vet inte hur jag ska se om den är orginal eller ostrypt cdi box:va Någon som kan förklara hur jag vet om de är orginal eller ostrypt cdi..

Är inte så att man får med en ostrypt CDI på 05 orna som det är när man köper en 06:a?

Annars så kan du kolla när du kör från tex 3000 varv till 6000 arv om det börjar hacka så att den segar ner lite så är CDI box strypt hur du gör för att få bort den står här
 
Last edited:
БОБАН;3898474 skrev:
Kan det nog vara. Kolla på tändstiftet står hur du kollar i FAQ som är en sticky hära på 125-delen.

Hojen gör inte mera än 135-140 med avgasporten bort kopplad.
Borde minst gå upp till 160 när den är ostrypt med rätt bestyckning.




Är inte så att man får med en ostrypt CDI på 05 orna som det är när man köper en 06:a?

Annars så kan du kolla när du kör från tex 3000 varv till 6000 arv om det börjar hacka så att den segar ner lite så är CDI box strypt hur du gör för att få bort den står här

Min gör runt 140 på 5an sen ökar den nog inte mycket mer... Men jag tror jag behöver gå upp i munstycke såg ut som mitt stift var lite vitt ... men det får bli efter besiktningen på måndag! kör endå int me den så det gör inget! men hur många storlekar borde jag gå upp? jag vet int var jag har nu men antagligen orginal! och min avgasport är inkopplad så mycket vet jag!
 
БОБАН;3898474 skrev:
Kan det nog vara. Kolla på tändstiftet står hur du kollar i FAQ som är en sticky hära på 125-delen.

Hojen gör inte mera än 135-140 med avgasporten bort kopplad.
Borde minst gå upp till 160 när den är ostrypt med rätt bestyckning.



Ta av locket längst upp på förgasaren istället så ser du direkt om du har den eller inte. Va inte rädd förgasaren kommer inte falla i 1000 delar.:)

Har tagit av locket men undrar hur långt upp trotteln ska gå?Har ca 5 milli kanske mindre ifrån toppen.
 
Har tagit av locket men undrar hur långt upp trotteln ska gå?Har ca 5 milli kanske mindre ifrån toppen.

Okej om du har tagit av den så ser du att det sitter en fjäder som går runt e vajer i mitten om det finns något mellan fjäder och vajern så är detta än strypning.

Strypningen fungerar på så sätt att den blockerar trottlen ( ser ut som en kolv i förgasaren) att ända upp.
Alltså strypningen (trottelstoppet) tar i locket som sitter längst upp på förgasaren och hindrar att den går upp.

Har du inget föremål som blockera trottel så är strypningen borttagen om du inte förstår detta så skicka en bild så ska jag säga till om du har strypningen eller inte.

Min gör runt 140 på 5an sen ökar den nog inte mycket mer... Men jag tror jag behöver gå upp i munstycke såg ut som mitt stift var lite vitt ... men det får bli efter besiktningen på måndag! kör endå int me den så det gör inget! men hur många storlekar borde jag gå upp? jag vet int var jag har nu men antagligen orginal! och min avgasport är inkopplad så mycket vet jag!

Gör den bara 140?
Fungerar avgasporten som den ska då?
Den har inte sotat igen?

Vad har du för drevning?
 
Last edited:
БОБАН;3900539 skrev:
Okej om du har tagit av den så ser du att det sitter en fjäder som går runt e vajer i mitten om det finns något mellan fjäder och vajern så är detta än strypning.

Strypningen fungerar på så sätt att den blockerar trottlen ( ser ut som en kolv i förgasaren) att ända upp.
Alltså strypningen (trottelstoppet) tar i locket som sitter längst upp på förgasaren och hindrar att den går upp.

Har du inget föremål som blockera trottel så är strypningen borttagen om du inte förstår detta så skicka en bild så ska jag säga till om du har strypningen eller intte

Aa det vet jag.Sruvar rätt så mycket men får väl ta upp igen o kolla för kollad bara hur högt trotteln gick o den gick nästan hela vägen upp men ska kolla det där sen.
 
БОБАН;3900539 skrev:
Gör den bara 140?
Fungerar avgasporten som den ska då?
Den har inte sotat igen?

Vad har du för drevning?

Ja den gör bara runt 140! Jag vet inte om den funkar som den ska eller om den är igensotad men jag tror inte det eftersom den bara gått 780mil men jag vet inte!

Drevning så vet jag inte riktigt men jag kollade och jag har 40 bak iallafall men troligen har jag orginal drevning! men sen så vet jag ju int det kan ju henda att jag har strypt cdi,trotteln kan vara strypt och om det finns nån strypning nångon annan stanns kan dom också vara där! Jag vet bara att jag har variabla avgasporten i!

Men skulle vilja få den att gå 160 iaf!

Sen så låter Arrow avgasröret mycket? mycket mer än orginal? sen blir det någon bra märkbar skillnad? mera topp mera axx? Funderar på köpa ett arrow rör så! men om det låter mycket vill jag int ha det!
 
Ja den gör bara runt 140! Jag vet inte om den funkar som den ska eller om den är igensotad men jag tror inte det eftersom den bara gått 780mil men jag vet inte!

Drevning så vet jag inte riktigt men jag kollade och jag har 40 bak iallafall men troligen har jag orginal drevning! men sen så vet jag ju int det kan ju henda att jag har strypt cdi,trotteln kan vara strypt och om det finns nån strypning nångon annan stanns kan dom också vara där! Jag vet bara att jag har variabla avgasporten i!

Men skulle vilja få den att gå 160 iaf!

Sen så låter Arrow avgasröret mycket? mycket mer än orginal? sen blir det någon bra märkbar skillnad? mera topp mera axx? Funderar på köpa ett arrow rör så! men om det låter mycket vill jag int ha det!

Då kan den nog sotat igen om den gått för fett, jag brukar rengöra min ganska ofta runt 50-100 mil det tar inte så lång tid heller när man gjort det några gånger max 15 min, men man bör göra det var 250 mil.

CDI strypningen stryper bara runt låga varven(kommer inte ihåg vilka men runt 4000rpm till 5500 rpm) den gör endast det för att klara vissa buller krav. Den stryper väldigt kort tid så det blir inte någon effekt höjning, utan om du tar bort den så går hoj jämnare utan hack i just i det området, vilket kan vara skönt då det inte är speciellt roligt att köra en hoj som är ojämn och hackar?

Visst låter arrow röret något mera då det är mera "öppet" så att säga än vad ett original är. Främsta skillnaden eller den störst är vikten, accet ökar något lika så toppfarten kanske med 5 km/h förutsatt att hojen är orginal... Är detta värt de 3000 kr eller vad det nu kostar? Nej enligt mig.
 
БОБАН;3901263 skrev:
Då kan den nog sotat igen om den gått för fett, jag brukar rengöra min ganska ofta runt 50-100 mil det tar inte så lång tid heller när man gjort det några gånger max 15 min, men man bör göra det var 250 mil.

CDI strypningen stryper bara runt låga varven(kommer inte ihåg vilka men runt 4000rpm till 5500 rpm) den gör endast det för att klara vissa buller krav. Den stryper väldigt kort tid så det blir inte någon effekt höjning, utan om du tar bort den så går hoj jämnare utan hack i just i det området, vilket kan vara skönt då det inte är speciellt roligt att köra en hoj som är ojämn och hackar?

Visst låter arrow röret något mera då det är mera "öppet" så att säga än vad ett original är. Främsta skillnaden eller den störst är vikten, accet ökar något lika så toppfarten kanske med 5 km/h förutsatt att hojen är orginal... Är detta värt de 3000 kr eller vad det nu kostar? Nej enligt mig.

Okej! Men om jag ska rengöra min avgasport ska jag bara skruva bort den delen som går in i cyllen eller måste jag ta bort hela cyllen?
Och ska jag putsa bort sotet som finns på den saken som går in i cyllen isf?
Så du menar att när jag har avgasporten ikopplad så borde min göra 160 iallafall fast jag har orginal cdi?

Sen är de väl trottelstrypning på dom med? Men hur mycket varvar din då? över 11000? eller stoppar den vid 11000?
Sen så kanske den sku gå lite bättre med större munstycke eftersom jag tyckte stiftet såg en aning vitt ut! hur många storlekar borde jag gå upp? för den går inte heller riktigt rent vid 10 000-11 000 varv heller!
 
Okej! Men om jag ska rengöra min avgasport ska jag bara skruva bort den delen som går in i cyllen eller måste jag ta bort hela cyllen?
Och ska jag putsa bort sotet som finns på den saken som går in i cyllen isf?
Så du menar att när jag har avgasporten ikopplad så borde min göra 160 iallafall fast jag har orginal cdi?

Sen är de väl trottelstrypning på dom med? Men hur mycket varvar din då? över 11000? eller stoppar den vid 11000?
Sen så kanske den sku gå lite bättre med större munstycke eftersom jag tyckte stiftet såg en aning vitt ut! hur många storlekar borde jag gå upp? för den går inte heller riktigt rent vid 10 000-11 000 varv heller!

Du behöver endast ta bort den delen som går in i motorn så att säga ovanför avgasröret.
Blir lättare att komma åt om du tar bort vänster kåpan samt batteriet.
Jag rengör med brääklen med en trasa, finns det något som inte går bort så köra jag svinto på det, sedan polerar jag med autosol.

Och du ska INTE smörja den innan du stoppar in den för då kletar det igen så avgasventilen fastnar.

För att kolla om du har trottlestrypningen gör så att du inte kan gasa max med gasrullen, enklast är som jag förklarat innan att ta bort översta locket på förgasaren, dra upp hela trottle packetet och se om det sitter någon typ av slang som ligger innanför fjädern.

Ja den borde gör 160 med CDI strypningen förutsatt att avgasventilen funkar.

Hur du ska bestycka den kan du läsa om i FAQ.
Börja med att kolla upp vad du har för storlek. På den understa delen av förgasaren finn en mutter typ skruva ut den för där på sitter huvud munstycket.
 
БОБАН;3901605 skrev:
Du behöver endast ta bort den delen som går in i motorn så att säga ovanför avgasröret.
Blir lättare att komma åt om du tar bort vänster kåpan samt batteriet.
Jag rengör med brääklen med en trasa, finns det något som inte går bort så köra jag svinto på det, sedan polerar jag med autosol.

Och du ska INTE smörja den innan du stoppar in den för då kletar det igen så avgasventilen fastnar.

För att kolla om du har trottlestrypningen gör så att du inte kan gasa max med gasrullen, enklast är som jag förklarat innan att ta bort översta locket på förgasaren, dra upp hela trottle packetet och se om det sitter någon typ av slang som ligger innanför fjädern.

Ja den borde gör 160 med CDI strypningen förutsatt att avgasventilen funkar.

Hur du ska bestycka den kan du läsa om i FAQ.
Börja med att kolla upp vad du har för storlek. På den understa delen av förgasaren finn en mutter typ skruva ut den för där på sitter huvud munstycket.

Okej! Jo jag vet hur man kollar om man har trottel stypning! och jag vet också hur jag kollar munstycke :tummenupp

Men som sagt tänkte jag inte röra någe före jag har besiktat nu på måndag! Men sen får jag se vad jag gör men får väl kolla upp avgasporten nu i vinter då! och det borde ju inte vara så svårt :) blir sen när jag tar och byter olja + sånt annan som ska göras i vinter när jag endå måste ta bort koporna :)

EDIT: Den kanske nog går uppimot 160 km/h för jag körde 150 idag och då varvade jag inte fullt men den går trökt vid 10000-11000 varv men det kan nog bero på förlitet munstycke men nu kommer jag nog inte köra mer med den i vinter bara imorgon till besiktningen sen får den nog stå i garage och så får jag putsa upp den och fixa lite sånt :pannkyss
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top