Rätt eller fel (cuba)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=624887

Har jag tolkat det fel då? Vad tycker ni andra?

björn

Jag skulle aldrig drömma om att försvara Kuba men han sätter väl fingret på en ganska tänkvärd detalj. Borde man inte sopa rent framför egen dörr innan man kritiserar den hemska diktaturen Kuba. (Skräpet framför egen dörr är de där tusentalet helt rättslösa fångar som hålls fågna utan att veta vad de anklagas för coh som inte får sin sak prövad i någon som helst domstol)...

Om både demokratin och diktaturen i praktiken fängslar obekväma motståndare är väl skillnaden inte så stor som den borde vara?!

Kan inget i frågan men läste jag rätt tidigare i veckan så skulle han hjälpa ambassadörer från Kuba, eller liknande, att resa runt i Sverige och tala om Kuba, vad ska det vara bra för?.

..vad ska det vara bra för?.

Ingen aning.. Han listar trots allt väldigt mycket skit med Kuba så jag fattar då inte varför han väljer att visa sina sympatier för just detta land. Varför inte istället åka runt och vara vän med typ Norge eller Portugal eller Brasilien eller Thailand eller....

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=624887

Jag satte morgon kaffet i halsen (jobba natt). Men säger karln att det är?

1: Ok med politsiska fångar för det är värre på andra sidan sundet
2: Diktatur är inte så illa som det låter
3: Det mesta är endå USA:s fel

Har jag tolkat det fel då? Vad tycker ni andra?

björn

Som kommentar på nummer ett vill jag bara inflika att han skriver ju också "Jag tycker inte att det ena ursäktar det andra men jag tror definitivt att man avhänder sig möjligheten till förståelse om man inte sätter in saker i deras historiska, politiska och geografiska sammanhang. Det finns, som bekant, grader också i helvetet."

Jag vette fan om jag tycker läget är så illa på Cuba alltså. Å ena sidan har jag aldrig varit där men samtidigt tror jag inte att en demokrati alltid är av godo. En bra ledare kan åstadkomma mycket, en dålig ledare lite mer i värsta fall. Mutor och krigsbrott är vardags över hela världen och så länge vi slipper se folkmord som på Balkan mm så tycker jag att man ska låta dem vara. Vi kan inte agera världspolis överallt direkt, något USA tror att de kan.

Om både demokratin och diktaturen i praktiken fängslar obekväma motståndare är väl skillnaden inte så stor som den borde vara?!

Håller fullt med, men kan man som jag tycker att han gör ibland rättfärdiga fel för att nått annat är värre. Usa är inget bra land dom gör en jäkla massa fel varje dag men kan man då säga: dom gör fel så då får vi? Jag tycker inte det håller. Vidare undrar jag om pojken som säljer "krims-krams" om han fick välja usa eller cuba vart tror ni han hade åkt? han säger ju att många sådana mäniskor ser upp till cuba men det är väll inte så lustigt om man står på botten är väll allt bättre, även om man får sälja sin yttrandefrihet.

björn

Cuba är en skitnation. Ja, dom har låg kriminalitet, många har arbeten osv.

Och folket är fattigt och förtryckt, folk som är av annan åsikt än den bestämda av regeringen fängslas och endast ett enda parti är tillåtet. Vilken smörja.

USA är väl heller ingenting att hurra för..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg