Rätt däcktryck

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
CBR 600rr,
Efter att ha brännt upp ett däck i somras blev jag varse om hur mycket olika luftpåfyllare skiljer sig åt i tryck, dvs vad manometern visar.

Således skaffade jag en tryckmätare från Claes ohlsson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164028153.

Igår blev det även investering av en ny påfyllare från Jula, denna ska enligt bifogat datablad ha en nogranhet på 0,1 bar.
http://www.jula.se/digital-luftpafyllare-079011

Dock blir jag fundersam när jag provar dom på ett däck och det skiljersig 0,6 bar i tryck. Va 17 ska man lita på?

Är det någon som har ett bra förslag på hur man kan kalibrera/kontrollmäta? känns som om det skiljer lite för mycket just nu mellan olika saker man mäter med.

//Stefan

Har också samma problem, behöver en som mäter rätt. Men hur vet man att den mäter rätt????? Kul när man "tror" att man har rätt tryck i däcken men det stämmer inte... :smasha

har en såndär liten digital liknande från biltema, tyckte den va kanon, tills jag upptäckte den visar en halv bar fel! :crash

Samma här faktiskt. Ledsnade och köpte någonstans en liten digtal mätare. Men blev just inte särskilt mycket klokare för det.
Mina tre andra mätare hemma av usel kvalitet har en spridning som är hysterisk. Och mot tappen i närheten stämmer ingen alls....
Det är ju för jäkligt att mätare för under hundralappen aldrig är riktiga:tungan

Men en inte alltför dyr "riktig mätare" skulle vart bra onekligen.

Edit: Det var samma digitala mätare även jag skaffade såg jag nu.

Last edited:
Nä, ibland är det lite som när man ska pumpa däcken på den lokala macken.Senast i vinter med bilen visade den utrullningsbara slangen 4.5kg.Något undrande gick jag in till kassan och bad att få låna den bärbara varianten som då visade 2.5kg.Min egen mätare i garaget dagen därpå visade 3kg.Mackarna har ofta dåligt kalibrerade mätare eller så är folk väldigt hänsynslösa med dessa mätare när de ibland kastar dom på marken efteråt och då mer eller mindre sabbar mätaren.

Ligger hellre någon bar över rekommenderat däcktryck på en mc när de har en tendens att gå aningen varmare pga gummiblandningen jämfört med ett bildäck än att ligga något lägre när varmgång i ett mc däck pga lite luft brukar slita på däcket bra mycket mer än ett normalpumpat eller strax över rekommendation.Var och en blir salig på sin egen tro. :crash

Last edited:
Det finns massor av sån skit, jag brukar kolla med min egen, sen åker jag förbi macken och kollar där också då får man ett hum hur de visar. Annars gummiverkstaden.

Borde väl inte var så svårt att bygga en kontrollmätningsutrustning?
Ta en cykelpump, mät innerdiamtern på cylinderröret, mät vikten på hela kolvdelen, lägg en lagom vikt på kolven, räkna ut massan fördelat på kolvarean och du har en hyfsat rätt referens. (naturligtvis beroende på hur bra vågen du väger kolv+vikt på är då... :crash)

edit:är man paranoid kan man ju alltid kolla vågens visning med en bestämd mängd vatten vid rumstemp.

Last edited:
Borde väl inte var så svårt att bygga en kontrollmätningsutrustning?
Ta en cykelpump, mät innerdiamtern på cylinderröret, mät vikten på hela kolvdelen, lägg en lagom vikt på kolven, räkna ut massan fördelat på kolvarean och du har en hyfsat rätt referens. (naturligtvis beroende på hur bra vågen du väger kolv+vikt på är då... :crash)

edit:är man paranoid kan man ju alltid kolla vågens visning med en bestämd mängd vatten vid rumstemp.

Inre friktion i pumpen.. en ikke försumbar faktor som är svår att få kläm på.

finns ju kalibrerade provtryckningsverktyg att köpa, har sånt på jobbet. Vettefan vad det kostar dock.

en stor kalibrerad manometer kanske man kan köpa annars, säg på 0-6bar eller så, och sätta på en liten slang och en såndär däcksnippel

Inre friktion i pumpen.. en ikke försumbar faktor som är svår att få kläm på.

Fast det borde kunna vara försummbart i en cykelpump om man smörjer och ser till att kolven inte kärvar?
Stor vikt i förhållande till kolvarean borde väl minimera avikelsen från friktionen också?

Hursomhelst kan en sån apparat ju iaf visa hur mycket dom olika instrumenten man har skiljer sig åt väldigt exakt. :crash

Eller som någon var inne på ett "hemma test" så att man kommer nära kanske!?

Däckverkstan hade sympunkter på mitt val av däcktryck och tipsade om att dom bästa billiga är ofta dom där det åker ut en liten graderad spalt motsvarande trycket. Kostar långt under hundringen på feltema/jula/claesolsson och verkar visa rätt när jag testat mot dyrare verktyg.

Digitala mätare ska man nog gå upp lite i pris...

Edit: Den jag snackar om ovan är en sån som är i Kryckans bild, även om min var lite för stor för att ha i en nyckelring...

Last edited:
Vill man ha en exakt tryckreferens så finns det ju en väg förstås, mät upp 20m vattenslang, häng upp den rakt upp och gör ett vattenlås i forma av s-form på slangen längs ner vid marken och fyll med vatten, nu har du en rererens som borde ge rätt exakt 1,996 bar längst nere om det är runt 20 grader ute.

Jag har Biltemas lilla gråa digitala. Den visar säkert helt fel men jag vet vilket tryck den ska visa för att ge mig rätt slitage på däcken & känsla i hojen. Dock vore det kul med en som visade rätt också..

Jag hade en mekanisk mätare som liknade denna:

air.jpg

Tyckte den verkade stämma ganska bra, men jag har tyvärr slarvat bort den saten så även jag behöver få tips på en bra mätare till billiga pengar.

Jag får en känsla av att de inte driftar vart fall så provmät mot minst 3 andra. Ta medelvärdet (testar du på en som är helt bananas så skippar du den och tar en annan såklart... KLART!

Skriv upp vad du skall lägga till eller dra ifrån runt de värden du använder den vid.
Kalibrera? jaha gör en trepunkt eller vid rätt mätområde till att börja med.

Mackar och kompisen i depån brukar ju vara smidigt att jämföra mot.

Det där är gott nog åt 99% av er. För ni mäter väl inte däckstemperatur samtidigt väl?

MEN sedan har jag sett många som faktiskt mäter fel också. När jag mäter får jag alltid jämna repeterbara siffror.
När en del kompisar mäter får de olika varje gång. Ett säkert rakt ganska hårt tryck mot. Inte massa pys och skit. Ut o träna.

Åk till en gummiverkstad och kolla trycket och ta med ditt eget mätinstrument och jämför. Tänk sen på att trycket ändras en del beroende på om däcket är kallt eller varmt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show