Rätt däck till SuperMotardåka?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Efter min XT 660 R förrförra säsongen vet jag att stånka sliter ont på däcken. Det Pirelli Dragon som sitter originalmonterat just nu har jag testat under flera förhållanden...Vått-kallt, torrt-kallt & torrt-varmt och konstatera att de släpper både fram och bak vid en temperatur som understiger +11 C i backen eller överstiger +20 C i backen <-(+20 = Hörsägen), våtgreppet är lika med noll & värdelöst.
Det är lagom kul när det släpper men på något konstigt vis så vänjer man sig-parerar och kör vidare utan att fundera.

Efter 100 förverkade mil på en flång ny hoj (XT 660 X) så kan jag konstatera att de kommer att hålla maximalt 250-300 mil och sedan är de helt slut.
Stånka sliter som faen själv på mitten så det är inte ens lönt att tänka tanken att jämföra med en sporthoj vad gäller kantförslitning knappt ens vid bankörning!

Tummen upp är då att hitta ett däck som både klarar stånkans mittslitage samt greppet.
Låt gå för att jag har ett bakdäck som endast pallar 300 mil på en stånka men då ska jag fantamajj ha greppet åxå vilket jag definitivt inte har i P-Dragon. De är sämre än värdelösa och lite till om man ska tala svenska kontra hållbarhet och fäste...

Egentligen skiter jag i om de har bra fäste på löst underlag för i det fallet så köper jag Michelin Pilot Cvt2 om jag enbart skall köra på landsväg vilket jag till 98% gör då jag vet att de håller och är identiska med sugproppar på vägen. Men ibland blåser jag riktigt hårt på småvägar fulla med ko-häst&räv&kattskit, gammal grus och bonnaträck och då funkar inte Michelin utan då kasar de så fort de ser en blaffa större än 5 cm, sporthojen studsar ut i periferin men motarden sväljer möget, MEN däcken kasar???

Frågan är vad som håller bäst?

Vad som har bäst fäste som reisleiter?

Vad som inte kasar för en dumdristig idiot med huvet under armen som chansar lika ofta som Michael Shumacher korrigerar sin ratt?

Snart går det åt pipsvängen om jag inte hittar rätt däck!

Det går att plocka däck i luften samt påpeka vad som används på bana men i den verkliga verkligheten så funkar inte det då en stånka fortfarande sliter som själve faen i mitten!
Michelinarna hade funkat med mer mönster och hårdare gummi i mitten men vem besitter dessa däck?

Förslag på däck?

Inte på strypningar på en XT...DEN SKA HA MER VRID!!!

Last edited:
Du kommer ALDRIG hitta ett däck som kan fästa på skit på asfalt eftersom det är skiten som glider mot asfalten och inte däcket som kasar mot skiten.

Men mitt tips är Coniforce SM. Kör dom själv och tycker de funkar riktigt bra.

Ja de kommer ta slut på mitten de också. Men jag tycker de funkar bra och håller läge i förhållande till vad de kostar.

Om du inte vrider på rullen förrän du har raksträcka så säger det väl sig självt att du bara sliter på mitten. Men en motard ska gå på bakhjulet så då sliter det bara på mitten. Pirellidäcken är bra.

Jag har kört med Pirelli dragon sc 0,1,2. Ju hårdare desto längre livslängd.
Jag stormtrivs med det dragon på bana men bytte till ett diablo denna säsong eftersom att det blir ganska mycket gata och det som bekant mest är mittenremsan man sliter på.
Jag är nöjd hittills men har bara åkt gata med däcket än så länge.

Har ett par pilot power denna säsongen, grymt nöjd med bettet! Dock är de väll lite för mjuka och har redan slitit upp dem ganska mycket. Men då burnar och driftar jag ganska mycket under körningen ska väll tilläggas..

Sportec M3 gick fint på 640n.... Power One Comp B oxo ;) Sportec hade bra grepp faktiskt, även på Gotland Ring...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman